Gå till innehåll

Vad rekommenderar ni som första mjukis?


Vandal

Rekommenderade inlägg

Ja, såhär innan jag fått ordentlig balans i karet... Jag vet att ni kommer säga att jag ska hälla i en flaska tålamod till, men nåt borde ju faktiskt klara sig under startfasen, eller?

Otålig som jag är skulle jag ändå gärna vilja ha i nån mjukis... vad är det mest tåliga ogräset? Xenia? Skivor? Knappar?

Har redan en hel del macros för att binda upp skit, men det känns fortfarande lite för mycket sötvatten att bara köra "växter"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag ju inte vägarna norrut särskilt ofta...

Ljuset består just nu av 2x11w plus en 1,5w led, i underkant, så jag ska smälla i en elvawattare och ett par ledlampor till i rampen...

jag har en 70w MH, men den är fortfarande i byggsatsformat... dessutom misstänker jag att det blir både för varmt och overkill till mitt lilla 45liters...

I kommande vecka ska den första mjukisen i, gissar på att det blir nån form av skivor, men fler tips är alltid välkomna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

capnella tror jag skulle passa rätt så fint... plerogyran i inlägget innan är ju en LPS och då borde jag ha haft igång karet en längre tid än jag har nu... LPS får vänta på sin tur...

Det jag först vill ha i nu är skivor... ska bara få tag i några fraggar eller småskivor till att börja med tänkte jag, se om de sprider sig bra på stenen... har även funtat på nån knapp eller stjärnpolyp, det tror jag skulle passa bra det också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du kan få svårt att behålla färgerna på många koraller med så svagt ljus (tror jag - jag vet inte vad 1,5 LED gör).

Ett tips från mig:

http://se.reeflex.net/tiere/2637_Clavularia_sp.%2002.htm

Rätt säker på att det är en sån här jag har. Jag har fraggat moderkolonin och behållit fraggen - moderkolonin ligger i avvaktan på bortbytning/försäljning i ett avlastningskar med 2x15w lysrör och har hållit färgen jättebra i minst 2 månader nu och polyperna är alltid öppna och sådär så den verkar kunna trivas. Fraggen låg förresten i det karet också när den var nygjord och fastsatt på en sten med gummiband - och ljuset var tillräckligt för att den skulle växa fast sig och till och med ge lite extra tillväxt innan jag bytte plats på dom.

Så det var ett tips om du kan få tag på såna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipset!

1.5w led är ju inte det enda ljus jag har, sitter ju 2 st 11w i rampen plus att jag upgraderat till 2 st 2.7w led... men de är mest för att få till lite skimmer i karet, ska även ha i en extra 11wattare ganska snart... måste bara bygga om lite till i locket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipset!

1.5w led är ju inte det enda ljus jag har, sitter ju 2 st 11w i rampen plus att jag upgraderat till 2 st 2.7w led... men de är mest för att få till lite skimmer i karet, ska även ha i en extra 11wattare ganska snart... måste bara bygga om lite till i locket...

Jag menade att 11wattarna nog är i minsta laget för att behålla färgen på många fotosyntetiska koraller. Tror jag. Men nån med mer erfarenhet får svara. Mitt tips är en som jag vet funkat bra under 2x15w och därför något jag med min erfarenhet kan rekommendera i ett kar med svagt ljus. Vissa skivor jag haft i samma kar har däremot bleknat rejält - men det kan bero på andra aspekter av det karet, t ex att jag kör "skummarlöst", dvs byter vatten mellan mitt RSM och det lilla så att det kommer in "skummat" vatten i det och flyttas över "oskummat" till skumning i RSMet. Om det går att förstå.

Slutsats: fråga nån med mer erfarenhet om ljuset men lita på mig när jag säger att denna korall trivts och behållit färgen och till och med visat lite tillväxt under 2x15w lysrör och därför kan vara ett exempel på en bra art för dig att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att de flesta kommer ha kvar färgen i 33 watt på 45 liter, mer kan jag knappast klämma in i den rampen... skulle de tappa kulören får jag köra på min overkill-lösning och koppla hop min 70w mh, dock tror jag att det isåfall skulle dunsta väldigt mycket...

jag kör också skummarlöst, hög biofiltrering och vattenbyte med nytt vatten 1/3 varannan vecka...

men som sagt, den enda fotosyntetiska korall jag provat hittills är xenia, dock måste jag ha i nåt mera som konkurrerar innan den växer över hela karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nepp... har inte provat den, den är fortfarande i byggsatsformat tills nån elkunnig kompis har tid över... men som sagt så anser jag ljuset räcka till som det är...

jag har inga planer på att satsa på några extremt ljuskrävande koraller, isåfall skulle jag kört på andra metoder och större kar... främst har jag saltvatten för att jag gillar "liftare" och annat som gör att man har en stor artrikedom till skillnad från sötvattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ligger dessa koraller i för prisklass? tex knappar och skivor.

beror på var och av vem man köper dem...

idag kunde jag inte låta bli att kohandla lite nere hos grannarna på Herkues Zoo... bytte mig till lite skivfraggar som släppt från deras försäljningsstenar mot en bunt ampullariasnäckor från mitt sötvatten... än så länge verkar de fungera... det blev både rhodactisar och discosomor... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...