Gå till innehåll

Imperator?


rickard598

Rekommenderade inlägg

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

in liten fråga bara. du sa igår att du inte ville köra stenkoraller. och varför då sträva efter låga näringsvärden om du ska köra mjukoraller? mjukoraller vill ju ha en massa skit i vattnet. så där är zeo nog ganska bortkastat.. om man ska satsa på sten kör bara sen eller bara mjuk. sten kommer ju inte att få några finna färger om du ska ha vatten så mjukistar trivs..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många upplever att fiskarna mår bättre av zeovit, om det stämmer vet jag inte med säkerhet.

Jag har några prick känsliga fiskar och dom klarade sig utan uvc i ca 1 år utan prick (jag använder zeovit) tyvärr så har jag nu fått prick på många fiskar men det var mitt eget fel..

Men jag håller med om att det är ett relativt dyrt system för mjuk koraller men jag tror du kommer att ångra dig. Jag var likadan i början och tänkte oxå bara ha fisk och mjukkoraller, idag har jag bara stenisar (nästan)....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det låter inte så bra om den går på euphyllian.. Men hur går den om man stoppar ner den tidigt i karet? slår den ihjäl dom andra då? Vad har du för koraller i övrigt?

Nej den slår inte ihjäl andra fiskar, håller dem bara 'kort'. Jag har inte så mycket koraller, några mindre accroporor, stjärnpolyper, pärlkorall (tror jag den heter), Sinularia, Sarcophyton, flakväxande montipora, och massor av skivanemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rickard, du har ju vart hem till mig och sett mitt kar. Jag har alla sorter av stenisar, euphyllian, mussla m.m.

Har ju en stor Imperator på ca 15 cm, han äter inte upp korallerna. Det finns värre fiskar, tycker jag ! Som dvärg kejsare riktiga polyp ätare..... Men det som händer hos mig är att polyperna är inne på dagarna och på nätterna så kommer dom ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

in liten fråga bara. du sa igår att du inte ville köra stenkoraller. och varför då sträva efter låga näringsvärden om du ska köra mjukoraller? mjukoraller vill ju ha en massa skit i vattnet. så där är zeo nog ganska bortkastat.. om man ska satsa på sten kör bara sen eller bara mjuk. sten kommer ju inte att få några finna färger om du ska ha vatten så mjukistar trivs..

Tror faktiskt mjukisar klarar "bra" vattenvärden med. Har ju hållit värdena bra i mitt clownhotell och där har det inte varit några problem, Triton kör ju både sten och mjukt i deras visningskar och det verkar ju funka för dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej den slår inte ihjäl andra fiskar, håller dem bara 'kort'. Jag har inte så mycket koraller, några mindre accroporor, stjärnpolyper, pärlkorall (tror jag den heter), Sinularia, Sarcophyton, flakväxande montipora, och massor av skivanemoner.

Ok, det låter ju bra iallafall. får forska lite mera i den fisken.

Rickard, du har ju vart hem till mig och sett mitt kar. Jag har alla sorter av stenisar, euphyllian, mussla m.m.

Har ju en stor Imperator på ca 15 cm, han äter inte upp korallerna. Det finns värre fiskar, tycker jag ! Som dvärg kejsare riktiga polyp ätare..... Men det som händer hos mig är att polyperna är inne på dagarna och på nätterna så kommer dom ut..

Jajamen, och jag tycker dina koraller var rent ut sagt skitfina. Vad tycker du om att jag skulle skaffa en sådan fisk? Hur länge har du haft din? Växer dom fort? Tänkte att om den blir för stor så har jag några som vill köpa den och då är man väl ingen djurplågare?! Hur stora fiskar kan man ha i mitt kar? ungefär?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är till stor del av samma åsikt som Johan. Varför betala dyrt för bra vattenvärden när du klarar dig bra, kanske bättre, med en billigare lösning.

Jag har själv kört med ett jar där jag haft både stora mjukisar och SPS. Dock är det inte helt lätt och vissa SPS får andra färger i ett kar med höga näringsvärden. Mjukisarna vill inte ha "noll värden" då de inte blir bra där. Detta är alltså en balansgång. Det finns de som klarar att ha mycket fina SPS i kar med höga näringsvärden, Tommy Norberg är ett exempel.

Men åter till huvudfrågan, vargör ha Zeovit om du inte vill ha SPS? Det funkar så det är inte fel men vad är syftet? Svarar du på dessa frågor så kör på! OBS! Jag har aldrigt kört Zeovit så mitt resonemang kan vara helt fel, läs massor om det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamen, och jag tycker dina koraller var rent ut sagt skitfina. Vad tycker du om att jag skulle skaffa en sådan fisk? Hur länge har du haft din? Växer dom fort? Tänkte att om den blir för stor så har jag några som vill köpa den och då är man väl ingen djurplågare?! Hur stora fiskar kan man ha i mitt kar? ungefär?

mvh Rickard

Alltså fisken kommer inte vara ett problem för dig om du håller den mätt. Enda som igentligen kommer strula till det för dig är när det blir större. Om du kollar på kirurgerna så är dom MYCKET aggresivare än kejsarna. Alla fiskar vill ju vara alpha men men alla kan ju inte då blir det lite slagsmål och sen är det inte mer än så!

Kommer inte säga att du skall/inte skall köra med zeovit. Du får ju ta fördelar och nackdelar och välja utifrån det om du inte skall ha sps och lps i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är till stor del av samma åsikt som Johan. Varför betala dyrt för bra vattenvärden när du klarar dig bra, kanske bättre, med en billigare lösning.

Jag har själv kört med ett jar där jag haft både stora mjukisar och SPS. Dock är det inte helt lätt och vissa SPS får andra färger i ett kar med höga näringsvärden. Mjukisarna vill inte ha "noll värden" då de inte blir bra där. Detta är alltså en balansgång. Det finns de som klarar att ha mycket fina SPS i kar med höga näringsvärden, Tommy Norberg är ett exempel.

Men åter till huvudfrågan, vargör ha Zeovit om du inte vill ha SPS? Det funkar så det är inte fel men vad är syftet? Svarar du på dessa frågor så kör på! OBS! Jag har aldrigt kört Zeovit så mitt resonemang kan vara helt fel, läs massor om det!

Jag har inte sagt att jag inte vill ha Sps, utan att jag kanske inte kommer köra så mycket sådana nu i början så kommer nog inte dra igång Zeon ännu. Syftet är väl att försöka hålla låga näringsvärden samtidigt som man kan mata fiskarna så dom inte svälter ihjäl. Det är ju lite tråkigt om man bara kan köra Sps/Lps och bara mjukt, så är det ju inte ute i havet. Man vill ju kunna blanda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det låter ju bra iallafall. får forska lite mera i den fisken.

Jajamen, och jag tycker dina koraller var rent ut sagt skitfina. Vad tycker du om att jag skulle skaffa en sådan fisk? Hur länge har du haft din? Växer dom fort? Tänkte att om den blir för stor så har jag några som vill köpa den och då är man väl ingen djurplågare?! Hur stora fiskar kan man ha i mitt kar? ungefär?

mvh Rickard

Tycker inte denna fisk är en nybörjar fisk, du måste få ordning på ditt kar en längre tid( ca 6 mån) innan du provar på med dom svårare fiskarna. Storleken på fisken är enorm när den blir fullvuxen ca 40 cm, så visst växer den ganska fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte denna fisk är en nybörjar fisk, du måste få ordning på ditt kar en längre tid( ca 6 mån) innan du provar på med dom svårare fiskarna. Storleken på fisken är enorm när den blir fullvuxen ca 40 cm, så visst växer den ganska fort.

ok. kanske ska lugna mig med denna då, men den är så sjukt fin tycker jag, vad tycker du jag kan börja med? kirurg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. kanske ska lugna mig med denna då, men den är så sjukt fin tycker jag, vad tycker du jag kan börja med? kirurg?

Jag tycker man ska ta det lugnt ibörjan, du har ju sett hur fort allt kan krasha...

Det kan bli en dyr läxa att impuls köpa fiskar/koraller, köp en bra fiskbok/läs mycket på Reeflex.

Fundera på vad du vill ha i karet fiskar/koraller m.m. Tex vill du ha polyper ute på korallerna, köp inte kejsare. Njut av uppstarten/planneringen för det är verkligen nu du ska fundera på hur ditt kar ska se ut.

Om du får problem med alger titta då på vilka fiskar/djur som äter dessa alger, tycker att en kirurg är en bra algätare, salarisen är oxå bra. (Det jag har märkt med zeovit är att alla alger försvinner och min Salaris börjar få för lite mat)

När du har ideer om fiskar/koraller m.m. ta upp det i din tråd så försöker vi tipsa och ge dig så bra råd vi kan....

I denna hobby finns inget rätt eller fel, hos vissa funkar en lösning för en del inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man ska ta det lugnt ibörjan, du har ju sett hur fort allt kan krasha...

Det kan bli en dyr läxa att impuls köpa fiskar/koraller, köp en bra fiskbok/läs mycket på Reeflex.

Fundera på vad du vill ha i karet fiskar/koraller m.m. Tex vill du ha polyper ute på korallerna, köp inte kejsare. Njut av uppstarten/planneringen för det är verkligen nu du ska fundera på hur ditt kar ska se ut.

Om du får problem med alger titta då på vilka fiskar/djur som äter dessa alger, tycker att en kirurg är en bra algätare, salarisen är oxå bra. (Det jag har märkt med zeovit är att alla alger försvinner och min Salaris börjar få för lite mat)

När du har ideer om fiskar/koraller m.m. ta upp det i din tråd så försöker vi tipsa och ge dig så bra råd vi kan....

I denna hobby finns inget rätt eller fel, hos vissa funkar en lösning för en del inte...

Får tänka igenom lite vad jag ska ha, dock vill jag ha doris och någon kirurg det vet jag än så länge. Min salaris har fått jättestor mage nu den verkar ha fullt upp med att äta iallafall :) Ska beställa den där boken du rekommenderade till mig! För det är ju så pratar man med vissa butiker är vissa fiskar helt ok, vilket dom absolut inte kan vara.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har sett flera stycken men nu när dollarn stigit kosatar dom sjuk mycket ca 1900-2000:- visserligen finns det tosingar här på guiden som ger mycket mycket mer för en firre (nämner inga namn :ler: )

Så mycket? där jag kikade kostade den 700kr.. Firren, menar du då? ;) En hal firre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får tänka igenom lite vad jag ska ha, dock vill jag ha doris och någon kirurg det vet jag än så länge. Min salaris har fått jättestor mage nu den verkar ha fullt upp med att äta iallafall :) Ska beställa den där boken du rekommenderade till mig! För det är ju så pratar man med vissa butiker är vissa fiskar helt ok, vilket dom absolut inte kan vara.

mvh Rickard

Det är bra och tänka genom vad man vill och sedan söka på dem både i böcker och på nätet. Det är olika rekomendationer här med både från akvarister och sidor.

Jag tycker du kan söka lite uppgifter om Doris också. Börja här för att sedan tänk igenom om det är en fisk för dig.

P. hepatus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...