Gå till innehåll

Galenskap eller smart?


Benighted

Rekommenderade inlägg

Tänkte fråga er lite mer erfarna om den här idén.

Jag är lite störd i min jakt på att minimera energiförbrukning i allt möjligt i mitt hem. Mest för att min dröm i det långa loppet är att kunna bli mer eller mindre självförsörjande när det gäller el och många andra saker (man är väl en drömmare =)). Så då kan ni ju tänka att det här med saltvattensakvarium är en lite ångestskapande hobby på grund av den mängden el man kör ner i karet. För tillfället så planerar jag på hur jag ska bygga upp vårat nästa kar som ska bli i 540-750L klassen, måste bara hitta ett bra hem till oss först bara :)

Men till planen, planen är för att inte bara kunna ha mörkertåliga arter i karet så tänkte jag bygga karet i två "avdelningar" en för de ljuskrävande arterna som lever uppe i övre delarna av korallrevet i naturen (typ lagun, reef crest) och är vana med mycket ljus och mer turbulenta strömmar. Den andra avdelningen för de mindre ljuskrävande arterna som lever i djupare delar och mer skyddade lokalerna av reven och ofta är mindre turbulenta.

Så, då har min plan varit att försöka samla till en rejäl hög med sten, och över den ha stark belysning (har ej bestämt om det ska vara T5 eller MH över denna delen), här ska man odla de arter som behöver höga ljusmängder. Sen så har man en en viss typ av drop-off som är en brant som skiljer ner till ett djupare parti, på denna brant har man vissa flakbildande koraller (och även andra) som är medel-ljuskrävande (tänker typ Montiporor i denna zonen som sträcker sig ut mot den djupare och "mörkare" delen av karet).

Den svagare belysta delen hade jag tänkt som en sandbotten med en del små högar med sten och vissa revpelare som sticker uppåt i karet. I denna delen har man ju då såklart många av sina mjukisar och andra mindre ljuskrävande arter, samt sandvändade gobies och frisimmande fiskar får lite utrymme och så vidare.

Det hela med denna idé är att få en MASSA olika små mikroklimat i karet (både ljusmässigt och strömmässigt), de flesta pumparna skulle blåsa på den ytliga delen av revet och då kan allt sådan samlas till denna delen av karet och den djupare delen skulle vara ut i rummet (tänker det som en rumsavdelare) och inte ha någon synlig teknik då man har en eller två kraftiga streamerpumpar som blåser ifrån den ytliga delen delen ut mot "djuphavet".

Pumpar och sådan är redan planerat att det kommer att vara energieffektiva styrbara lågvoltssystem med möjlighet till batteribackup (Lika bra att köpa sådant direkt om man senare sakta ska bygga mot en småskalig solcells/vindkraft/ångpanne(hehe) drivet system i långa loppet, och ger mig en trygghet att jag kan ha igång de viktigaste pumparna även vid strömavbrott).

Tror ni detta är en vettig idé eller bara galenskap?

Hoppas ni förstår vad jag menar, ska även försöka göra någon skiss (helst i 3d) på hur jag tänkt det hela så det blir tydligare.

Har även vissa idéer om värmning/kylning av systemet på ett så energieffektivt sätt som möjligt. Men mer om det senare :)

Funderar även på att i blåljus-delen även köra med högeffekts-LED, då jag tror i detta spektrum finns några alternativ som är tillräckligt bra för att ge koraller ett visst tillskott i de delar av spektrat som klorofyllet absorberar. När det gäller den röda delen som klorofyll absorberar verkar det inte finnas några alls bra alternativ än så där gäller nog T5 till den djupa delen och T5 eller MH för den grunda delen.

Har testat en del med blå ljusdioder på mina koraller och dom reagerar bra på dem i.a.f. öppnar sig och sträcker sig mot det ljuset. Men vet inte om detta betyder att dom har någon nytta av ljuset, men borde kanske göra lite experiment med LED:ar som har helt olämpliga spektrum som grönt ljus t.ex. och se om de reagerar likadant på detta.

Blev en liten tvär-forum post det här, men tyckte det passade bäst i detta forum så länge även om det finns en hel del om ljus här också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma idée själv (så den är väl galen då :)). Det finns faktiskt ett lyxakvarium som just är byggt som ett omvän L - tyvärr har jag inte länken kvar.

LED har ju den fördelen att om man hittar LED i rätt våglängder så räcker det troligtvis med LED i blåa och röda våglängder och ett eller två fullfärgs T 5:or även för de mer krävande korallerna. De vita LED (består av ett spektra) tror jag inte på just nu.

Lycka till

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma idée själv (så den är väl galen då :)). Det finns faktiskt ett lyxakvarium som just är byggt som ett omvän L - tyvärr har jag inte länken kvar.

LED har ju den fördelen att om man hittar LED i rätt våglängder så räcker det troligtvis med LED i blåa och röda våglängder och ett eller två fullfärgs T 5:or även för de mer krävande korallerna. De vita LED (består av ett spektra) tror jag inte på just nu.

Lycka till

MVH Lasse

Ahh, nice, en av de personer som jag respekterar mycket här på forumet har tänkt likadant =).

Joo, om både du och jag har denna idé måste det ju vara helt galen.. Haha... Förhoppningsvis är det inte helt fel ändå, och som jag ser det så måste man ju våga testa lite saker för att se om det fungerar bra, istället för att följa kokboken. Jo, har sett det karet ifrån Royal Exclusiv, vet inte om det har varit en undermedveten inspiration för denna idé men jag minns att jag tyckte den var lite smart när jag såg den:)

Diskutionen om LED:ar har jag flyttat till ljusforumet, under Framtidens Ljus är Här (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=273286#post273286).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
riktigt snyggt kan jag tycka.! någon aning om glaset's tjocklek till ett sådant bygge.

mvh manne

Inte den blekaste, men det är egentligen höjden på vattenpelaren som bestämmer tjockleken på glaset, ju högre desto mer tryck. Till karen på bilden skulle jag tippa på laminat 15-20mm kanske.

Vet att jag sett en tabell någonstans på detta, men kan inte hitta den nu.

EDIT: Det vita RE karet ovan är 240 högt totalt, rutan kan väl kanske vara 160 typ, och har 2x15mm laminerat glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte den blekaste, men det är egentligen höjden på vattenpelaren som bestämmer tjockleken på glaset, ju högre desto mer tryck. Till karen på bilden skulle jag tippa på laminat 15-20mm kanske.

Vet att jag sett en tabell någonstans på detta, men kan inte hitta den nu.

djupdelen ska vara 30cm , totalt kan jag gissa då på ca 70-80cm djupt i den delen, men borde inte den "korta" längden spela en roll i glasets krav på tjockleken i detta fall, i förhållande till att hela karet skulle varit ca 80cm djupt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För glasets tjocklek "borde" man klara sig med att räkna på djupdelens bredd & djup, tex 80 högt, 50 brett. Enligt Aros tabell skulle alltså 8mm vara precis i underkant för djupkammaren (inte bra nog, 9-10mm's blir ett nödtvång) och samtidigt skulle 8mm vara mer än nog för ett över 4 meter långt 50 djupt kar, så den grundare delen klarar sig på samma glas.

Jämfört med att om man räknar på ett 2 meter långt, 80cm djupt kar så krävs det i alla fall 14mm's glas...

Jag hade antagligen, eftersom jag är en stor fegis, kört på 12mm's glas till hela djupdelen, och 8mm's till botten, och kortsida.

Det borde hålla. (12mm ska hålla för 150 lång, 80 djup)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För glasets tjocklek "borde" man klara sig med att räkna på djupdelens bredd & djup, tex 80 högt, 50 brett. Enligt Aros tabell skulle alltså 8mm vara precis i underkant för djupkammaren (inte bra nog, 9-10mm's blir ett nödtvång) och samtidigt skulle 8mm vara mer än nog för ett över 4 meter långt 50 djupt kar, så den grundare delen klarar sig på samma glas.

Jämfört med att om man räknar på ett 2 meter långt, 80cm djupt kar så krävs det i alla fall 14mm's glas...

Jag hade antagligen, eftersom jag är en stor fegis, kört på 12mm's glas till hela djupdelen, och 8mm's till botten, och kortsida.

Det borde hålla. (12mm ska hålla för 150 lång, 80 djup)

B!

resultatet borde ju då vara att det borde inte vara mycket dyrare om man lägger på en djupdel om man nu ändå bygger/måttbeställer ett kar.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är nog själva L-formen, där den grunda delens botten möter den lodrätta till den djupare delen. Inte limningen i sig men ställningen måste vara super-duper exakt, är det lite fel där så kommer antingen den låga eller den djupa sidan att vara 1 mm i luften och vill därmed dra lite mer i limningen. Kan hända att man kan köra med mer underlag etc på ena sidan för att utjämna....bara lite tankar i fall någon vill bygga.

mvh

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säker, vad det gäller höjdskillnader, och bänkars exakthet, så slår det på mm'n är det säkert inte bra, men slår det på mindre än så inbillar jag mig att frigolit borde hjälpa för att undvika spänningar.

När det gäller att faktiskt skära glasen dock. Hur fasen skär man sidorna för att vara säker på att inte glaset ska fortsätta spricka längs de båda snitten, så att säga? Jag hade ju velat borra ett litet hål, istället för att skära där botten på den grunda delen, och baksidan på den djupa delen möts. (På det ena av karen som klistrats in som bilder här tycker jag mig se att man löst det genom att skarva lodrätt?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säker, vad det gäller höjdskillnader, och bänkars exakthet, så slår det på mm'n är det säkert inte bra, men slår det på mindre än så inbillar jag mig att frigolit borde hjälpa för att undvika spänningar.

När det gäller att faktiskt skära glasen dock. Hur fasen skär man sidorna för att vara säker på att inte glaset ska fortsätta spricka längs de båda snitten, så att säga? Jag hade ju velat borra ett litet hål, istället för att skära där botten på den grunda delen, och baksidan på den djupa delen möts. (På det ena av karen som klistrats in som bilder här tycker jag mig se att man löst det genom att skarva lodrätt?)

B!

såg det också men var osäker..! då måste ju L formen bestå av två delar och så har man försökt få till en så osynlig skarv som möjligt där dom möts. antar att det är en säkrare lösning än att köra ett helt L glas.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkrare vet jag inte, ingen aning. Helt klart enklare dock.

Att försöka skära så att man får formen kommer ofelbart ge sprickor som fortsätter in i glaset man vill behålla. Borrar man först, kan man ju skära till borrhålet, och slipa bort det sista för att få till hörnan om man känner sig petig. Snyggare utan skarv. Akryl kanske är ett bättre alternativ?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...