Gå till innehåll

Spricka i rutan, vad tror ni?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Satt och ställde in finliret på skummaren när jag hörde ett konstigt ljud från karet, ett litet knäpp/skärande ljud som inte hör till de normala. Efter en kort inspektion hittade jag vad de var, karet hade släppt en flisa ifrån ena sidorutan!

Flisan är 2cm prick på längden och hela vägen igenom de 10mm tjocka glaset.

Jag har tidigare sett en liten defekt från kapningen av skivan vid de stället(finns några fler såna som nu bekymrar mig)...

Jag antar att den lilla deffekten nu gett efter pga att karet blivit fyllt och fått sätta sig, burken är i lod och vattenytan är jämn i relation till glaset runt omhela karet.

Vad skall jag göra nu?

-Plocka bort flisan och slipa ner dom vassa kanterna?

-Silikona dit flisan igen?

-Byta ut hela skivan med allt elände de innebär?

Akvariet är ett beställningsjobb via en butik så den skall vara "proffsbyggd"

//NiXoN

Edit; den första bilden blev fel som ni säkert förstår, glömde vinkla om den..

post-2702-14468916541377_thumb.jpg

post-2702-14468916541549_thumb.jpg

post-2702-14468916541668_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Hej Nixon!

Vad jag kan se av bilden så är det ingen större fara med just den skadan på glaset men om det är så pass nytt och det går sönder så hade jag kontaktat konstruktören / tillverkaren för du bör ju ha någon garanti lr ?

Sen är det ju inte snyggt om man ser skadan ! men ring dom som gjort det och säg som det är så dom vet och kommer och kollar lr om du mailar ett par bilder till dom .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man får väl höra med butiken som tillhandahåller tjänsten, sen tror jag att sprickan i sig inte är kritisk men det känns lite otäckt.

Den skadade delen är mot väggen men jag är mer bekymrad över att det ser ut att ha spruckigt lite på bakrutan med...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med mer data om sprickans och skivans storlek, om varierande belastningar på skivan så hade jag kunnat räkna lite på det.

Hur uppkom sprickan? Om den bara uppkom utan att du stötte till glaset så skulle jag gissa på att det fanns en liten spricka från början som nu växt till sig pga varierande tryck i karet. I så fall hade jag definitivt försökt byta ut hela skivan om inte hela karet. Sprickbildningar går fort och ju större sprickan är desto fortare går det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2cm längsmed rutan ca 1,5mm tjock bit som lossnade hela vägen över det 10mm tjocka rutan.

Det finns även en liten deffekt på den enadra rutan...

Jag har sett en liten rund skada på glaset innan, det är i princip en spricka som uppkommer vid kapning av rutan.

Jag höll på med sumpen när de sprack så ingen ytre mekanisk påverkan på glaset.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är absolut 0 spalt emellan, jag får inte emellan nageln ens.

Nåt jag bör förklara är att jag tror sprickan härstammar från de andra glaset, det fanns inget rörelseutrymme då skivorna ligger helt emot varan. När det blev belastat så fanns det nog en liten utbuktning på den andra skivan som spräckte den redan skadade skivan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag uppfattar det rätt, dvs att skiva sedd framifrån är 1,5mm smalare där flisan är, så bör det inte vara något kritiskt som du själv påpekar. Själv hade jag bytt skivan/karet ändå, det är ju inge kul med en sådan stor oro-faktor.

Den andra sprickan då? Är den längsmed glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är absolut 0 spalt emellan, jag får inte emellan nageln ens.

Nåt jag bör förklara är att jag tror sprickan härstammar från de andra glaset, det fanns inget rörelseutrymme då skivorna ligger helt emot varan. När det blev belastat så fanns det nog en liten utbuktning på den andra skivan som spräckte den redan skadade skivan.

//NiXoN

Jag är absolut ingen expert på akvarielimning men törs ändå säga att om det inte finns någon fog emellan glasen utan dom ligger emot varandra så är karet felkonsturerat. Den fogen ska nog vara ett par millimeter minst för maximal styrka. Har för mig att man brukar/kan använda en tändsticka som distans mellan glasen när man limmar. Min mening: Reklamera karet, du kan inte ha det så där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regeln med glapp kommer jag ihåg från tiden jag bygde kar själv, dethär karet skulle dock vara proffsbygt så jag tänkte inte ens på de hela...

Karet i sig självt var inte så exrtemt dyrt 5500,-

Angående orofaktorn så blir jag lite bekymrad över samtliga sidor vid närmare eftertanke, liknande deffekter samt samma exakta limmning med skiva mot skiva.

Lägger upp en bild på biten som lossnat samt en bild på hur tätt skivorna sitter emot varan...

post-2702-14468916543308_thumb.jpg

post-2702-14468916543455_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ugha, det där såg inte kul ut, rent fysiskt så om det hände utan att någon yttre stöt så tyder det ju på spänningar i antingen glaset eller något annat som skapar ett differentiellt tryck på glaset som orsakar spänningar. Det kan ju vara så enkelt att vid kapningen så blev det en mikrospricka i glaset som sen när det blivit ett tryck från vattnet började växa och rätt vad det var gav efter. Då är ju frågan om detta var ett unik defekt eller om det kan finnas flera sådana som rätt vad det är smäller och glaset försvagas.

Tror inte den där skadan i sig själv kommer förstöra karet, men finns fler liknande så kan ju den där bara ha förflyttat spänningarna till någon annan svaghet som kan gå sönder. Svårt att säga vad man ska göra men tycker att som du säger att det är ett proffsjobb så då borde dom fixa till det på garanti. Men är ju en pina om du måste göra om en massa. Jobbigt läge :smiley5:.

Sen är jag också intresserad om hur det var konstruerat med fogarna, för spalten med silikon mellan glasen är ju väldigt viktigt för att just se till att det finns en viss flexibilitet i fogarna och dämpa eventuella ojämna tryckförhållanden, annars är det ju nästan garanterat att det kommer finnas spänningar där glasen är nära varandra.

Edit: såg nu bilderna på fogarna, förstår inte riktigt hur man har tänkt när man inte sätter en flexibel fog mellan glasen, är ju en av grundreglerna när man bygger saker (allt ifrån broar till hus till akvarier) räcker ju med några kraftigare temperatursvängningar för att sakerna ska expandera och kontrahera så att de trycker och skrapar mot varandra och skapa spänningar i glaset.

Är det så som jag tycker mig se att det lossnat en bit ifrån den ena rutan och det finns små bitar som lossnat ifrån den andra rutan också på det stället? I så fall är det ju helt klart att det där fanns små utbuktningar i det ena glaset som tryckte mot det andra och tillslut så blev spänningen för stor och glaset gav efter, är det så så lär det finnas flera sådana punkter som kan ge efter allt eftersom, speciellt när temperaturen varierar. Rätt oroande konstruktion :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Nu när du visar dom här bilderna hade jag lämnat tillbaka akvariet får man undra vilket "proffs" som byggt det ?

Min morfar som har varit glasmästare pensionär nu sa så här :

Grundmaterialet par excellence "glas" skär man upp i önskade mått för hand detta måste man göra PRECIS rätt då minsta misstag vid tillskärning kan få allvarliga följder SÄRSKILT om KANTERNA inte är helt raka.

Men idag skärs glas ofta i stora maskiner inte för hand ! men en RIKTIG glasmästare ska kunna skära på frihand enligt honom som sagt har han arbetat med glas sen han va 16 år är i dag 88 år de ni !

Han sa att om det flisar sig som ditt glas gjort och ingen fog mellan glasen så är det rent amatör mässigt gjort !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag ser rät så går skadan över till nästa glas (bild id 29102). Jag tycker att det ser ut som det ligger en tunn silikon distans ändå - det verkar inte vara glas mot glas och så har jag set kar byggda förut utan problem. Jag tror int det är silikondistansen som är ditt problem utan att du kan ha en brottanvisning som plötsligen kan skjuta ut och bilde en ordentlig spricka. Du bör reklamera karet - ev efter det att du försiktigt knackat med baksidan av ett knivhandtag runt skadan. Har du en brottanvisning så kommer du att "knacka" ut sprickan. Du bör dock tömma karet först :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall ringa dom i morgon och höra vad dom har att säga, själv tänkte jag först att de vore en enkel fix med att slipa ner dom vassa kanterna lite osv.

Rätt tråkigt då dom inte är direkt ansvariga för bygget(dom kan ju inte annat än klaga på sin underleverantör).

Angående glipan mellan rutorna så är det silikon emellan men det är inte mycke mer, inte ens en ½millimeter på dom flesta ställen vad jag kan se.

Med tanke på era synpunkter så känns de som om jag inte vågar köra vidare med denhär burken vad än svaret blir, surt sa räven...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...