Gå till innehåll

Att dela på en anemon


john.w

Rekommenderade inlägg

dela på anemoner? trodde dom delade sig själv, skulle vilja att min delade sig då den tar upp lite mycket plats, Trodde inte dom skulle växa så snabbt som denna har gjort
Ja hittade du något bra tips på hur man delar/fraggar dem så får du gärna dela med dig av det då min börjar bli på tok förstor, men hur fungerar det med "munnen" bildar dom själva en ny då eller?

Sökte bara på Frag Anemone,

Ta loss klipp isär anemonen med mun å allt

tex

http://www.youtube.com/watch?v=eOXZEWIAYEY

http://www.youtube.com/watch?v=pVCuQPm6O0U

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för anemon du har? Nu orkar jag inte och imorgon åker jag bort över helgen men ska försöka komma ihåg att snoka i datorns arkiv om jag har några artiklar/foruminlägg om delning av berörd sort när jag kommer tillbaka. Själv har jag främst varit intresserad av förökning av carpetanemoner men har en del annat också liggandes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan ang carpet anemon hadde sådan innan när jag hadde saltkar

då en dag den flyttade sig för mycket då träffade den insuget på en av pumparna och smulade sönder halva kroppen fot mun då fick jag rengöra karet och lägga anemonen i låda med hål runt om i karet så den inte flöt omkring inom några dagar var den prencip frisk igen tog bort den från lådan och la ner den i botten. läkte fin och blev mkt finare i färgen konstigt nog den var mörkgrön med gulbrun mun efter olyckan knallgrön gul färgad

möjligen har den samma överlevnad som bubbeltip skulle jag tro för dom e lite hårdare i kroppen än bubbeltip

mina åsikter bara men har inte provat fragga iaf inte ännu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om anemonen ska delas på är min uppfattning att den gör det självmant. Varför vill ni dela på dom, låter ju vansinnigt?!

Varför jag ev skulle vilja dela min är att den börjar bli för stor samma som när en korall blir för stor så fraggar man den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag ev skulle vilja dela min är att den börjar bli för stor samma som när en korall blir för stor så fraggar man den

Allt som lever går inte att fragga, pröva fragga en firre som blir för stor =-)

Vill inte provocera men jag tycker personligen att du bör låta den växa. Varför köpte du annars en anemon om du inte vill att den ska växa, eller trivas så pass bra att den blir stor. Kollade du inte upp fakta om anemoner innan du införskaffade den.

En anemon som trivs växer och att dela på den låter som ett riskabelt handlande. Det du riskerar är en infektion och att du blir av med rubbet pga att anemonen mådde för bra och blev stor. Låter inte riktigt logiskt eller hur.

Kolla om någon vill byta en liten anemon mot en större. Det är mitt förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är det bäst om anemonen delar på sig själv och visst visste jag att dom blir stora känner en kille som har en hadoni stor som en familjepizza och kan man ha en sån stor anemon så är det ju inga problem men eftersom jag har begränsad plats och vill ha en anemon så finns det bara ett par alternativ. Jag har inte sagt att jag ska dela min ville bara veta om det var möjligt och vilka risker som finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort som

Illustratören<SCRIPT type=text/javascript> vbmenu_register("postmenu_274425", true); </SCRIPT> sa:

pröva fragga en firre som blir för stor.

Det var ingen höjdare den sjönk o det blev grötigt i karet måste säga det var den sämsta förslag jag fått på länge! det hade varit bättre att låta den stackars palettkirurgen fått vara. men jag antar att tanken var god så jag ger det ett försök till imorgon på min dvärgkejsare bicolor! Mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans, men han glömde ju snacka procent överlevnad... på fiskar så är fraggöverlevnadsprocenten 100% / (antalet fiskar i du provar med+1). Så det gäller att alltid prova med en fisk till, för det kommer alltid vara nästa gång det lyckas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...