Gå till innehåll

Fullt med brunt i karet


CizziB

Rekommenderade inlägg

Vilken av dom menar du? Bild två eller tre?

Hehe, inte så lik då, första bilden är min lilla frag av Caulastrea :) men är sig inte helt lik på bilden får jag erkänna, den är grönare i verkligheten. Men era rackare har ju inte dom typiska rören som Caulastrea brukar ha. Så är nog bra att vänta in dom mer erfarna identifierarna. Var bara min första tanke när jag såg den lilla bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, inte så lik då, första bilden är min lilla frag av Caulastrea :) men är sig inte helt lik på bilden får jag erkänna, den är grönare i verkligheten.

Den på din bild är lik den som jag har.... bara färgen som skiljer.... Mina var mkt större i höstas innan karet flyttades till mina svärföräldrar. Sen vet jag inte vad som hände med dom.... Men nu verkar dom återhämta sig och växer på sig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar isåfall som du fått väääääldigt mycket cyano, var försiktig när du suger ut de, man kan blir riktigt sjuk har jag läst.

Om det nu är cyano, måste man ta bort det eller kan det försvinna av sig själv så att säga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nästan kunna sätta en fragg på att det är dinoflagellater. Släck ljuset eller minska ner till 2h/d, sedan sätter du dig ner och använder sökfunktionen så lär du få en hel del träffar.

Har kollat runt lite och det skulle kunna vara dinoflagellater.... Om jag släcker ner lyset helt så kommer väl inte anemonen och dom där andra sakerna att bli så glada eller? Hur reagerar dom på bara 2h lyse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei fra Norge.

Har akkurat hatt samme alge. Gud vet hva den heter?

Jeg er blitt kvitt den nå.

Mulig løsning (virket hos meg):

Økte sirkulasjon

Skummet bløtt/vått

Skiftet 20 % vann i uken

Dosert vodka

Børstet vekk algebelegget ved vannbytte

Och....en sak....hadde lavt calcium....doserer nå Kent Marine Liquid Calcium Reactor

Hva som har virket, vet jeg ikke, men det ble borte hos meg.

Morsning

Christer

Kongsvinger, Norge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det dinoflagelatter bör du passa dina snäckor, det är giftigt för dem och plocka de eventuellt döda omedelbart.

Ett höjt KH till ca 10 samt ett stop med vattenbyten hjälper. Kalkvatten motverkar även det dessa sattyg. Dinos frodas under vissa förhållanden och det är vad som behöver ändras på. Dock har ni inte använt osmos och då kan det ta ett tag innan blomningen går över, för det gör den tillslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det ni hade lite skivor, dom blir väl inte så glada med så lite lyse. Som havre säger så bör ni öka på cirkulationen, kör med osmosvatten via silikatfilter, försök hålla kh på runt 10-11, byt inte vatten för ofta (bör räcka med varannan vecka max), änvänd gärna kalkvatten till avdunstat vatten. När ni byter vatten så sug upp så mycket ni kan av mattan med en såndär sand-dammsugar grunka. Kolla så saltet ni använder inte ger utslag på silikattest när ni blandat nytt vatten. Stabila Ca, Mg, Kh värden är rätt viktigt med. Kör ni på det så kommer dom försvinna men var beredda på att det kan ta lååååång tid (tog väl 7-8 månader för mig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra tips hittills, Hålla upp pH och kH,avvakta med vattenbyten och tillsats av kalkvatten

Nu när nu har fått pump till skummaren också :-) - så fungerar säkert gasutväxlingen i karet bättre och det brukar också mota dino´s.

Dra ner belysningstiden till ca 4H

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns algen-ex också att ta till.

Sant, men enligt min efarenhet så är det bara en tillfällig lösning om man inte tar bort orsaken till att dom kommit från början. Vet man varför dom kommit och har eliminerat den källan så är det ett utmärkt sätt att hjälpa det på traven lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst att kiselalger skapar såna bubblor och att det skulle vara ett tecken på syrgasmättnad i vattnet vilket skulle medföra att algerna snart drar sig tillbaka.

om herrn har rätt i detta så är det ju bra. hur många eremiter och sniglar har du ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ta och uppdatera er lite:

Det enda jag har gjort är att dra ner belysningstiden så nu lyser det bara 4timmar om dagen och det verkar fungera!! När lyset tändes idag så såg jag att det har minskat, på sanden, på stenarna och på rutan (har inte behövt "skrapa" bort nått)... Får hoppas det fortsätter så här bra.

Jag har 4st eremiter i karet... inga sniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...