Gå till innehåll

Hur länge lever silikon?


port513

Rekommenderade inlägg

I en lokal affär funkar en del kar bra efter över 30 år utan omsilikonering, så det är en högst subjektiv fråga.

Då får man iof. dock tänka att de akvarierna är i en källare, är under 100 L st och där det inte är dödligt om de börjar läcka - som på ett parketgolv kanske... Efter 10 år skulle då iaf. jag börja tänka på om risken för läckage kanske började överväga drygheten med att silikona om karet för att stilla nerverna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett kar i förrådet som silikonet känns helt ok i/på, och det har stått tomt där nere i flera år, och hämtas bara upp "vid behov". Silikonet känns friskt, och hitintills har det aldrig läckt. Det gör det kanske nästa gång, man ska aldrig säga aldrig, men baljan är minst 20 år gammal. Jag tror inte silikon har någon egentlig "livslängd" utan det åldras helt enkelt inte under normala omständigheter. Mekanisk åverkan, UV ljus, osv, kanske kan påverka det hela, och vi vet ju att en del alger kan "krypa" in under silikonen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...