Gå till innehåll

Team Clown Hotell


Hotrider

Rekommenderade inlägg

Jo det är mitt första saltkar, blev övertalad att testa och såklart man ska det. Känns som det är väldigt mkt jobb även med ett litet. Men det jobb som är så tycker jag det lönar sig med att det praktiskt taget dyker upp nya saker hela tiden, små djur o liknande väldigt spännande och fashinerande. Tanken har slagit mig att det vore bättre med ett större kar då man kan få plats med lite mer koraller, fiskar och annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 220
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har ni andra problem med mikrobubblor i era clownhotell?

Hur blir jag enklast av med dem, jag har beställt en ny skummare så förhoppningsvis kan det hjälpa lite iallafall, tänkte lägga filktervadd i sista facket innan det blåses ut i akvariet skulle det funka som en uppfångst tillsvidare eller vad ska jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag vill ha en extra pump i mitt clownhotell det är 58 L och tänkte sätta den i sista facket där det är makaroner och biobollar just nu. Vilket märke och vilken pump ska jag köpa, jag vet inte hur mycket cirkulation det ska vara någon har sagt 10xvolymen alltså en pump som pumpar 580 L/H stämmer det? skulle vara tacksam för ett svar och mer exakt vilken pump jag ska ha med tanke på hur litet filterfacket är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Ja jo det är på 58 liter, palett kirurgen vet jag blir väldigt stor, men har redan planer för hur det ska lösa sig så fort hon blir lite större hon var riktigt liten när jag skaffade henne och akvariebutiken ansåg att jag kunde ha henne i mitt clownhotell ett bra tag innan hon blev för stor, jag var dock helt färsk inom hobbyn då så hade verkligen ingen koll. Men som det ser ut nu så kommer ett stort kar att startas inom en snar framtid o då kommer hon givetvis få flytta in där i annat fall så har jag folk som är intresserade av att adoptera henne, om det finns fler som har det intresset är det bara att säga till hon är väldigt rolig och väääldigt välmående ;). Clownhotellet är mitt första saltkar, tycker det är riktigt roligt och är väldigt nöjd med att det har gått så bra och att allt mår så bra. Har som sagt för avsikt att uppgradera inom en snar framtid :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej, ansluter mig nu till team clown ;) en guldtråd!

Jag har nog det första clown hotellet tror jag med röda knappar på huven? Jag har köpt det begagnat och undrar hur det ska se ut och vad som finns i hela filtreringen så att säga (alla 4 facken)

Vill veta om det är modifierat på något sätt. Vi börjar i första facket från höger:

Fack 1. Pump med uv, filter, slang upp med plastsjustering på, till skummaren antar ja?

Fack 2. Skummare (Hur mycket ska det skumma för att den ska vara bra?)

Fack 3. Filter i hela behållaren (Har inte lyft ur filtret för att se om det är något under)

Fack 4. Pump, biobollar.

Hur vet man om allt fungerar bra som det är och vad är vanligt som man brukar göra om i dessa akvarium?

Ska bara tillägga att jag är grön inom saltvatten, har läst runt på forumen här på SG i 2 hela nätter nu på jobbet :)

Tacksam för all info jag kan få!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar lite över vad som är en bra städpatrull till karet? Nu börjar det komma fram grönalger lite här å var.

Det som jag har nu i karet är: levande grus, levande sten, 5 olika korallsorter (varav 1 är röd/brun skivanemon), 1 mandarinfisk, 2 clowner, 1okänd fisk, 1 turbo, 3 blåbenta emeriter, 1 rödbent emerit, ca 5-6st små vita sjöstjärnor och så sjöstjärna som gömmer sig och sticker ut sina armar ur småöppningar/hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade nog stoppat i nån turbo snigel till och kanske några nassius sniglar som vänder sanden =) håll ett öga på den där mandarinen dom är inte helt lätta att hålla vid liv då dom i första hand lever på levande smådjur i stenen. Lägg upp lite bilder på karet kanske? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade nog stoppat i nån turbo snigel till och kanske några nassius sniglar som vänder sanden =) håll ett öga på den där mandarinen dom är inte helt lätta att hålla vid liv då dom i första hand lever på levande smådjur i stenen. Lägg upp lite bilder på karet kanske? =)

Finns olika varianter av sniglarna. Är det lättare om man ger zoohandlarna de latinska namnen? Vilka är de latinska namnen på de du rekommenderar?

Har förstått att mandarinfisken kan va lite problematisk just om man har mindre kar. Gör mitt bästa med honom, den äter också formula one marine pellets :) så får den även artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått det väldigt skitigt på botten och på ls som ligger botten närmast. Hur får man bukt med det. Måste man sätta in en extrapump på sidan av rutan där vattnet åker ut ur karet?

Undrar även över hur staven ska vara vinklad där vattnet blåser ut i karet. Nu är den vinklad mot ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade nog stoppat i nån turbo snigel till och kanske några nassius sniglar som vänder sanden =) håll ett öga på den där mandarinen dom är inte helt lätta att hålla vid liv då dom i första hand lever på levande smådjur i stenen. Lägg upp lite bilder på karet kanske? =)

Ska lägga upp några bilder på karet, tänkte ordna till det lite först för nu ser det ut som hej kom å hjälp mig. Eller så slänger jag ut några ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut inte fel med en extra cirkulations pump! =) bra att ha röret riktat mot ytan så du bryter ytfilmen men utan en extra cirkulations pump isf är risken stor att du får stilla stående vatten i stenen vilket man inte vill. att hålla sanden ren är lättast fixat med sandvändade djur så som

2puellaris.gif

Valencienna puellaris

och

Nassarius_spp.jpg

Nassarius

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut inte fel med en extra cirkulations pump! =) bra att ha röret riktat mot ytan så du bryter ytfilmen men utan en extra cirkulations pump isf är risken stor att du får stilla stående vatten i stenen vilket man inte vill. att hålla sanden ren är lättast fixat med sandvändade djur så som

2puellaris.gif

Valencienna puellaris

och

Nassarius_spp.jpg

Nassarius

Ah då får jag nog fixa en extra pump så det får cirkulation i hela karet. Hur många sandvändare bör jag ha i mitt 58liters kar, 1-2st? Nassarius sniglarna, är det en art av turbosnigel? Har 1turbosnigel och 4 emeriter, kan man stoppa i 5 Nassarius sniglar med gott samvete :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 nassarius och en sådan gobie valencienna puellaris :) vilket räcker gott och väl däremot hade jag nog ökat mängden turbosar till iaf 5 totalt gärna 6 brukar säga en turbo på 10 liter vatten =)

Tack för dina bra svar.

Då ska jag införskaffa dessa till mitt kar och hoppas på att det blir bättre. Den där gobien ser ut att va en kul prick :)

Hur mycket bör pumpen ungefär ligga på så det inte blir för klent eller att det blir värsta tornadon i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gobien är väldigt trevlig färgglad aktiv fisk som städar o fixar i sanden hela tiden :) vad gäller pumpen så har jag en lite starkare än den jag köpte från början har en seio 530 som pumpar 2000L/H vilket jag är väldigt nöjd med. ett tips är dock att ha koll på vad du har/vill ha för koraller och att du riktar pumpen så att det inte är för strömt i alla delar av karet då vissa koraller verkligen inte uppskattar stark ström och till och med kan dö om dom vantrivs pga det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gobien är väldigt trevlig färgglad aktiv fisk som städar o fixar i sanden hela tiden :) vad gäller pumpen så har jag en lite starkare än den jag köpte från början har en seio 530 som pumpar 2000L/H vilket jag är väldigt nöjd med. ett tips är dock att ha koll på vad du har/vill ha för koraller och att du riktar pumpen så att det inte är för strömt i alla delar av karet då vissa koraller verkligen inte uppskattar stark ström och till och med kan dö om dom vantrivs pga det.

Ok får köpa en och laborera lite och se hur man ska placera allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lyfte själv ur min extra pump när karet såg ut som det gjorde på förra sidan (sida9) på denna tråden då bland annat diskkorallen inte gillade strömmen alls :) har dock möblerat om nu och blivit av med vissa djur så nu är pumpen tillbaka igen =)

Men du... Verkligen snyggt kar du har med alla koraller. Är det fröken fisk du har där i med clownerna och blå djävul? Fungerar dem ihop? för dem är väl annars ganska aggresiva.

Korallen som är längst till vänster, ser ut att vara en läderkorall? Jag har 2st likadana som är mycket mycket mindre. Hur stora blir dem?

Gillade dina koraller, skulle du kunna namnge dem åt mig? samt hur man sköter om dem när man har så många i karet. Skulle vilja ha en hammarkorall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

tack så mycket! =) tyckte dock att det blev lite trångt så har gjort mig av med lite grann o ska starta ett 400liters snart =) frökenfisken fungerade i början men var tvungen att göra mig av med henne för hon var lite bråkig av sig, den blåa fisken är en palett kirurg vilket jag inte rekommenderar att ha i karet då den blir väldigt stor och är väldigt känslig köpte henne när hon var jätte liten av en säljer som inte talade om detta för mig och jag var då helt ny innanför hobbyn. Läder korallen är en sarcophyton och blir rätt rejäl är lätt skött kräver mest ljus och lagom strömt i vattnet, går dock att få den att växa fortare om man matar med lite plankton. Både bubbelkorallen och hammarkorallen är LPSer (lång polypiga stenkoraller) vilka oxå är relativt lätt skötta bra ljus inte särskilt strömt vatten och gärna plankton. Där är även två anemoner i karet på bilderna den stora brun/röd/gröna är dock inte kvar längre men den lilla bubbeltip anemonen mår jätte bra o mina clowner har flyttat in i den. Rekommenderar absolut Bubbeltip anemonen men du bör ha ett väl inkört kar som har gått i minst 6 månader innan du stoppar i en anemon då dom är väldigt känsliga och det dröjer ett tag innan du har stabila vattenvärden. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...