Gå till innehåll

Avskavd sladd till stora pumpen


HardStyler

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Det var ett tag sen, men nu är vi tillbaka! :)

Har en fråga om elsladden till vår stora pump, precis där sladden går in i pumpen har det yttre "plastlagret" blivit avskavt ett par millimeter, elsladdarna är dock fortfarande isolerade. Frågan är om det inte påverkar något ändå, och om vi borde byta ut sladden? Annars funkar pumpen finfint i övrigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det e en 1060.. tittade lite närmre på sladden nu, den verkar va ingjuten men! betyder inte det att den enbart e fastlödd då?

och så är det avskavt typ 5 millimeter från att sladden går in i pumpen.. hur mycket påverkar det här egentligen, med tanke på att elkablarna fortfarande är isolerade?

vi har även funderat på om man ska använda någon krympslang för att skydda kabeln, ifall det är så att man absolut inte kan byta ut hela, vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte särskilt rädd för el och har gjort en hel del man inte borde eller får (som privatperson) men jag skulle inte ha kvar den där pumpen i saltvatten en enda sekund.

den e inte i just nu, så oroa dig inte för det.. eftersom du hållt på me el så kanske du kan svara på min fråga ang krympslang till exempel? :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den e inte i just nu, så oroa dig inte för det.. eftersom du hållt på me el så kanske du kan svara på min fråga ang krympslang till exempel? :o

Det hade varit helt okej om sladden inte var i vatten eller ännu värre saltvatten. Jag hade också tyckt att det var okej om det bara var 12V och inte 230V som gick genom kabeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med mano all elkabel som ska ner i vatten skarvas ALDRIG eller tätas med silicon eller krympslang !

Dumt att chansa med en billig reparation om det nu vill sig illa så kan du ta död på allt i karet om du nu inte har jordfelsbrytare lr skada dig själv allvarligt om du får ström i dig när du stoppar fingrarna i vattnet !

Så kolla om någon kanske vill ha reservdelar eller köp en ny likadan och slakta den trasiga på reservdelar och släng motorn .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten kan i nuläget dessutom krypa längs kablarna, på insidan av sladden, och vidare ner där den är gjuten, dvs få kontakt med vattnet och resultera i en kraftig stöt. Inte så vidare bra.

Just det senariot var det jag var mest bekymrad för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett sätt att lösa problemet på ett säkert sätt och det är att använda självvulkande tejp. Gör man rent ordentligt och är noga med att följa anvisningarna på tejpen så blir det en helt säker lagning.

Jordfelsbrytare är det en god ide att använda i vilket fall som helst till akvarieel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...