Gå till innehåll

Uppgradering vid flytt


mediabrus

Rekommenderade inlägg

Jag har ett saltvattensakvarium på 80 liter där jag kör ganska enkel teknik. Jag är inte intressrerad av att hålla stenkoraller utan det är skivanemoner, kolonianemoner och mjukkoraller som står mig närmast hjärtat av olika anledningar. Dels tycker jag att de faktiskt är både vackrare, intressantare och roligare att titta på än stenkoraller. Sedan är jag inte speciellt intresserad av kemi och allt annat som har med hållandet av stenkoraller att göra.

Jag har även ett sötvattensakvarium på 1020 lite med måtten 200x85x60. Om drygt ett år ska vi antagligen flytta, beroende på var/när/om min sambo får jobb efter avklarad utbildning. Jag har fått en fix idé att konvertera mitt stora sötvattensakvarium till saltvatten. Jag skulle isåfall köra med inbyggd sump med skummare samt en inte allt för kraftig belysning. Jag funderar på att ha två T5-ramper med vardera 4x39 Watt.

Jag skulle inreda med ganska stora mängder levande sten, kanske 150 kilo. Mängder med enkla skivanemoner, kolonianemoner, mjukkoraller samt även rörmaskar som jag är väldigt förtjust i.

I fiskväg hade jag tänkt en eller ett par drakfiskar och möjligtvis någon fisk som är kompatibel till dem. De är så himla vackra och jag har drömt om sådana sedan barnsben. Detta är dock inget bestämt utan bara just en dröm.

Ja, mer än så har jag inte hunnit planera riktigt. Kom gärna med tips, idéer och matnyttig information. Jag har tänkt börja samla på mig teknik redan nu om jag springer på något begagnat. Är det dömt att misslyckas? Hur stora kostnader skulle det röra sig om i uppstart och drift?

Lika bra att börja spåna redan nu så får vi hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror din tanka om det hela är rätt så ok, drakfiskarna är väl rätt så glupska men smutsar ner en del, så jag tror dina mjukisar kommer trivas. Belysningen kan nog fungera alldeles utmärkt också.

Tänk på att du får ha tag i en stor tunna eller ett extra akvarium när det blir dags för vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var något jag inte riktigt tänkt på med behållare för vatten till vattenbyten. Hur mycket vatten bör jag byta och hur ofta? Drakar skitar som sagt ner en hel del. Vad bör jag skaffa för skummare?

Blaze, man vet aldrig med mig. Dina ramper är av stort intresse hur som helst. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två skåp i bänken på vardera ca 75x80x75 som jag skulle kunna utnyttja till reservvatten. Jag har en Ehiem universalpump som jag skulle kunna koppla till för att trycka upp vattnet i karet. Jag skulle kunna köra någon av mina små streamers för cirkulation. Gör jag någon koppling så jag kan koppla på slang från osmos är det nog ett ganska så smidigt system.

Jag skulle ju kunna ha en sump under karet också men jag känner mer för att köra med en intern sump för skummaren. Dels blir det enklare och mindre att modifiera och så slipper jag oroa mig för att något eventuellt skulle gå galet med vatten utanför karet. Det medför ju även extra kostnader. Dock tåls det att fundera på, då man skulle kunna få till bättre ljuddämpning och dessutom inte förlora så mycket yta i själva akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har börjat gå i lite andra banor. Jag tror nog att jag kommer att sälja mitt 1020-akvarium och för pengarna jag får köpa en kub på kanske 60x60x60 istället. Då skulle jag få ett större akvarium än det jag har nu (80 liter med lite jobbiga mått, 40x35x70 med "bruten framruta") som dessutom skulle vara enklare att flytta jämfört med schabraket till akvarium med måtten 200x85x60.

Genom att skaffa en kub på cirka 200 liter kan jag fortfarande använda den teknik jag kör med nu så som Deltec MCE300-skummare och små streamers. Med kompletterande lysrör skulle jag även kunna fortsätta köra med min 70W MH. Jag är ju inte intresserad av att hålla stenkoraller utan det är mindre ljuskrävande mjukkoraller, skiv- och kolonianemoner jag är intresserad av.

Jag har även tänkt om i fiskväg. Visst att drakar är väldigt vackra och majestätiska, men de för med sig så många nackdelar att det är bättre att titta på dem på Universeum då man besöker systern i GBG. Istället tror jag att jag vill fortsätta inrikta mig på små gobider och blennider, vilka ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Jag har, efter ett år som saltvattensnybörjare, gått ner mig så långt i saltvattensträsket att jag tvivlar på att jag kommer att kunna ta mig ur det. Jag har till och med börjat fundera på varför man har sötvatten överhuvudtaget! Den marina undervattensvärlden är så otroligt intressant och man upptäcker nya saker precis hela tiden.

Visst skulle det vara grymt att konvertera 1020-karet till salt, men med tanke på eventuell flytt och de enorma pengar det trots allt skulle kosta, tror jag inte att jag i dagsläget skulle ha vare sig ork eller råd.

Åh! Det är så otroligt enerverande att inte veta om vi kommer att bli tvugna att flytta om drygt ett år eller inte. Min sambo blir färdig med sin utbildning till jul och det är inte allt för lätt att hitta jobb som gymnasielärare i svenska med drama/teater som andra ämne. Jag har börjat trivas så otroligt bra i Umeå, har ett jobb jag trivs med och som ger en iallafall hyffsad lön, vi har bra vänner och bekanta och allt flyter på så bra. Jag vill inte flytta! Man kan få ångest över mindre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick precis ett erbjudande att byta karet mot ett annat med måtten 95x70x60, dvs ungefär 400 liter. Om jag delar av karet så att jag får en kammare med måtten 25x70x60 (ca 100 liter) bakom kuben på 70x70x60 (ca 300 liter) har jag en intern sump med plats för skummare.

Är min skummare (Deltec MCE300) för liten då? Den ska kunna driva kar upp till 300 liter om jag inte minns fel. Men ja, det kan ju vara dumt att ligga precis på marginalen, och så har jag ju en sump på hundra liter att ta hänsyn till också.

Det skulle ju inte vara ett byte rakt av utan jag skulle ju få en mellanskillnad med som kan gå till streamers och LS.

Tål att funderas på tycker jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kompis som har planer att uppgradera sin skummare och då får jag köpa hans MCE500 för ett överkomligt pris. Som jag känner i detta nu kan jag tänka mig byta ut karen ganska så snart så slipper jag den biten av flyttångesten.

Om det blir så att jag byter kan, hur bör jag gå till väga. Behålla det gamla saltkaret medans det nya går till sig, eller kan jag stoppa över all LS med tillhörande djurliv tillsammans med det gamla vattnet och bara fylla på nytt vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I överbyggnaden till karet sitter det fyra stycken 30W rör (antar att det är T8, var länge sedan jag såg karet) med tillhörande reflektorer. Jag antar att det är för lite även för mjukkoraller och skivanemoner. Jag har en 70W MH som jag skulle kunna köra över de mest ljuskrävande korallerna och så skulle jag kunna komplettera med ytterliggare några korta T5:or. Det kommer antagligen bli en hel del pyssel att få till det.

I startskedet borde det väl räcka med de fyra rören som sitter i, bara jag gör om så att jag rymmer MH och kompletterande rör då det blir läge att uppgradera belysningen. Jag vet inte vilket fabrikat av lysrör som sitter i, men jag antar att det är mer sötvattensinriktade. Vad ska jag satsa på för lysrör? Marineglo och Powerglo är väl de som är enklast att få tag på. Ska jag köra enbart Marineglo eller blir det för blått? Kanske två rör av varje?

Jag har funderat på den inbyggda sumpen och det är kanske dumt att ta bort onödigt mycket plats från karet. Kanske att jag kan nöja mig med att bygga in skummare och göra plats för något eventuellt filter som jag skulle kunna komplettera med senare?

Svårt att riktigt planera då man inte har karet framför sig, haha. En sak är iallafall säker och det är att jag kommer att göra mitt byte så snart jag blir av med mitt 1020. Han som jag vill byta akvarium med måste bara mäta och fundera hur han ska få plats med ytterliggare ett stort akvarium hemma. Det ska nog gå att pressa in någonstans. Jag kommer att köpa på mig så mycket teknik jag kommer över till ett överkomligt pris innan, så kan jag använda mer av mellanskillnaden till förmån för bra LS istället.

Jag antar att vi kommer få dras med två kar under inkörningsperioden för det nya. Mitt nuvarande 80-liters där jag "odlar" skivanemoner och det kommande 400-liters.

Åh, vad det är enerverande att vara rastlös, energisk och peppad! Vill att allt ska hända NU! Men det är bara att bita sig i läppen och ha tålamod...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Jag sitter och funderar på tekniken. Jag är, precis som de flesta, långt ifrån förmögen och kan inte köpa de dyraste värstinggrejorna. Vad tror ni om detta upplägg:

Skummare: Deltec MC500

Cirkulation: 2 x Seio Superflow 2600 (10.000 l/t)

Belysning: 2 x Maringlo 30W T8, 2x Superglo 30W T8 och kommande uppdatering 4x24W T5

Jag har även en metallhalogen på 70 Watt som jag skulle kunna belysa något parti samt ett UV-filter på 30 Watt kopplat till en MaxiJet på 750 liter/limmen. Under karet hade jag tänk ha ett par småkar för osmos- och saltvatten med en liten nanostreamer som cirkulerar saltet. För att få upp vattnet till akvariet har jag en EHEIM universalpump på 600 liter/timmen.

Den största frågan just nu är om och hur jag ska dela av akvariet så jag får bort tekniken från akvariet. Jag är lite allergisk mot allt för synlig teknik, det sticker riktigt i ögonen på mig. Kanske skärma av ena gaveln med en svart plexiskiva och dölja skummare och streamers där bak? Eller om jag bygger en box runt skummaren och har pumparna synliga till fördel för mer yta i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag börjat samla på mig lite inför uppgraderingen. Hittade en hink med arton kilo salt till ett bra pris. Då slipper jag den utgiften vid uppstart och kan låta de pengarna gå till bra LS istället.

Fick även veta att han jag köpte saltet av även hade några gamla, egentillverkade luftdrivna skummare som jag fick köpa till ett bra pris, vilket jag kommer att göra vid löning. De såg riktigt bra ut, men det är främst akrylrören jag vill åt. Tror det var 14 och 9 cm i diameter på dem. Det borde man kunna göra några filter av tycker jag. Frågan är bara vad för filter? Kanske även en kalkreaktor? Kom gärna med förslag! Det får bli lite pyssel för mig och Blaze om vi lyckas få någon stund ledigt från våra respektive liv som småbarnsföräldrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera uppgrdering av skummare till mce600 och nedgradering på pumpar till seio1500 eller kanske nya seioprop 1000 eller 1500 om dessa funkar i ditt upplägg

500-skummaren kanske blir för klen trots allt, det är ju dumt att ligga på kanten av vad de klarar av. Jag får se vad jag hittar. Pumparna hade jag, när man tänker efter, faktiskt också nedgraderat en del då det blir bättre rörelse i hela karet genom att köra flera mindre pumpar än två stora. Dessutom är karet i fråga inte längre än 95 cm så 10.000-pumpar skulle nog vara på tok för kraftiga iallafall.

Jag funderar på att bygga en sump längs den ena gaveln där jag rymmer skummare, bubbelfälla, refugium med makroalger samt möjlighet att sätta ner nåt/några filter. Vad skulle jag kunna klämma ner för olika filter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska precis gå att sova, men jag hör att vi har en hel del att diskutera när du ska knipsa lite sarcophyton hos mig. Kul att du går i så roliga planer:)

Det låter bra det! Om vi bara får till det... (och då menar jag ju INTE att det är vi som ska sova tillsammans)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju undra varför jag vill köra med en intern sump då en extern har sina klara fördelar så som lättare tillgänglighet, mer plats i sumpen för diverse teknik, mer plats i karet och så vidare.

Huvudanledningarna till att jag funderar på en intern sump är att jag inte vill leda vattnet utanför akvariet, jag (eller framförallt min sambo) vill inte behöva bygga en ny bänk (den som hör till karet är enbart 60cm hög eller något sådant, blir väldigt trångt att komma åt skulle jag tro) och dessutom hade jag tänkt ett akvarium på runt 250 liter från början, så det blir hur som helst större än så. Dessutom blir det lite billigare och mindre omständigt. Det känns som att jag vill få loss så mycket pengar i startskedet till levande sten av mycket hög kvalitet.

Jag har funderat lite och tror nog det blir bäst om jag gör sumpen som en box med "sneddade" gavlar som sitter fast i bakre gaveln. Då slipper jag limma på långsidorna utifall jag i framtiden ändrar mig och vill använda mig av en extern sump. Jag ska ju, som man kan se på rubriken, eventuellt flytta då min sambo läst färdigt på universitetet och ska få ett arbete. Vid en sådan flytt kan jag alltid bygga ny bänk, borra karet och bygga en extern sump. Men fram till dess kör jag nog på med en intern.

Jag samtalade med min eventuella köpare/bytare igår och han är ganska säker på att han vill ha mitt nuvarande 1020. Han ska bara mäta och komma på hur han ska placera det. Då han ska ha sitt första barn i april kommer bytet förhoppningsvis ske i mars månad. Det är lika bra att byta akvarium nu så är det väl ingånget då jag eventuellt flyttar om ett år. Jag kommer dessutom att kunna fundera ut förbättringar att göra vid flytten. Under tiden att karet startas upp kommer jag att köra på med mitt 80-liters och driva upp diverse skivor, knappar och mjukisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att det skulle fungera. Man får ta den tekniken man har tillgång till.

Samtidigt så är det lite dumt att först köpa en uppsättning med skummare/pumpar/belysning för att eventuellt senare köpa en ny uppsättning. Är du nöjd med de delar du valt så tycker jag att du ska köra på dem.

Är du tveksam och tänker lite att du kan köra på detta nu men ska uppgradera så småningom så hade jag nog valt att vänta, spara och köpa rätt direkt från början, det tjänar du på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att det skulle fungera. Man får ta den tekniken man har tillgång till.

Samtidigt så är det lite dumt att först köpa en uppsättning med skummare/pumpar/belysning för att eventuellt senare köpa en ny uppsättning. Är du nöjd med de delar du valt så tycker jag att du ska köra på dem.

Är du tveksam och tänker lite att du kan köra på detta nu men ska uppgradera så småningom så hade jag nog valt att vänta, spara och köpa rätt direkt från början, det tjänar du på.

Jag har inte köpt något av tekniken ännu. Har för tillfället bara tekniken till mitt 80-liters. ;)

Tanken är att jag skulle kunna köra med pumparna och skummaren även om jag uppgraderar med en extern sump, bättre ljus och sps:er. Ljuset hänger med karet, bara det att jag får byta rör.

Jag har även i åtanke att ytavrinningsboxen jag tänkt bygga för att dölja tekniken även kommer att fungera som ytavrinningsbox då jag eventuellt borrar karet och skaffar extern sump. Jag har tänkt om vad det gäller refugium och sådant utan kommer bygga den så liten/stor som det behövs utan att ta bort för mycket av ytan i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, vad är det man aldrig lär sig men alltid stöter på? Jo, man ska aldrig ta ut något i förskott... Han som skulle köpa mitt 1020 och jag skulle köpa kuben av stötte på patrull av sambon sin. Hon ville behålla kuben och han fick inte skaffa ett stort kar till. Så då blir det till att hitta på andra planer då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Efter en del funderingar har jag kommit på en lösning som skulle passa både mig och min sambo. Ett 200 liters Aquael med möbel. Limma ytavrinningsfack där jag gömmer skummare (Deltec MCE500), doppärmare och returpump. Om jag skaffar extern sump i framtiden ska jag kunna använda denna ytavrinningsbox. Ett par pumpar på runt 4500 liter/timmen, 4x39W T5. Låter i mina öron som ett väl fungerande upplägg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag funderat på som skulle underlätta skötseln är att sätta ett litet kar i bänken. Delar upp akvariet så jag rymmer osmosvatten och nytt saltvatten. Kopplar på en pump som jag delar av med ett T-rör så ett rör går från vardera avdelning och en kulventil till varje. Då skulle man, med ett enkelt vrid på rätt kran och ett tryck på en knapp, enkelt kunna fylla på osmosvatten eller göra vattenbyten.

Helst hade jag ju haft automatisk vattenpåfyllning. Vad finns det för bra lösningar på det och var hamnar man ekonomiskt ungefär? Några risker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...