Gå till innehåll

helt ny inom salt.


mrmugg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ah, nice! :)

Tackar för det!

inga probs.. tycker den har blåst upp sig fint.. dock e den lite seg i ena kanten men jag ska ge den ett par dagar till på detta stället annars får den nog flytta runt till nått nytt hem i kart.. men den ser bra ut än... var iväg och handlade en "bubbel" korral igår och även den har pumpat upp sig fint här under det första dygnet " bild kommer imon"...

man bli ju sugen på mer.. en det e ju inte billigt med korraler.. någon som möjligen har lite fraggar att sälja för nån bra slant... stjärn/mjukis av intresse även Euphelia eller hur det nu stavas..

den e iaf grön och fladdrar fint i strömmen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hurra nu e masken tillintetgjord.. fick ett ryck då han jagade nått i sanden och Kapade huvudet på honom.. doch försvan kroppen in i min Ls igen... så det ger ju en liten fråga kommer han "tillbaka"? min tanke e ju nej efter som det e huvudet som strax åker porslinskana...

skickar upp en bild på bubbel med har vart i tanken 1 dygn..

post-4350-14468917064087_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

två nya individer har idag gjort sig hemmastadda i tanken..

min kära sambo fick sin lilla Valenciennea puellaris en mycket rolig och fin krabat.

Den bestämde sig ganska fort för att flytta in under min LS så det blev fullt sandvändande på en gång.. ligger nu och lurar där inne.

för egen del köpte jag en Imperator. En fantastiskt fin fisk. skickar upp bilder på dom..

kan även säga att under dagen har mina bubbel blommat fint..

nu väntar jag bara på en ny Ljusramp så ska detta bli kanon var och kollade på en i dag men ska fundera om det e den jag vill ha... kostar ju som sagt en del..

simma lugnt

post-4350-14468917073137_thumb.jpg

post-4350-14468917073332_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg idag att min imprerator möjligen har fått vitaprick men jag e inte säker än då det e ett mycket litet antal prickar just nu. har läst runt lite på forumet och alternativen verkar vara att fixa hem en uvc snarast alternativt se vad som händer. hummm har doch inte stålar till en uvc idag.

doch har jag ju haft vitaprick i mitt sötvatten för och medicinerat för detta.

någon som vet om det skulle ha samma verkan i salt som söt?

alternativt nån som har en uvc i gbg området att hyra ut ett par dargar?

mvh albert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du medicinerar med koppar i salt också. Men du ska inte medicinera i huvudkaret av flera anledningar, koraller, räkor och andra smådjur fixar inte koppar. Din ls absorberar koppar och blir oberäknelig då den frigör koppar då och då (om jag förståt det rätt), och detta kan ha negativ effekt på det levande du har i karet. Du ska helst medicinera i ett karantänkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du medicinerar med koppar i salt också. Men du ska inte medicinera i huvudkaret av flera anledningar, koraller, räkor och andra smådjur fixar inte koppar. Din ls absorberar koppar och blir oberäknelig då den frigör koppar då och då (om jag förståt det rätt), och detta kan ha negativ effekt på det levande du har i karet. Du ska helst medicinera i ett karantänkar.

oki ska se över om jag kan hitta nått litet kar att ha som karantän..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

nu har det hänt lite i karet sen jag skrev här sist. har haft en del att göra med både jobb och familj och sen är det inte helt äckligt väder här i gbg.

men som sagt det har kommit lite nytt i karet den senaste tiden och det känns som att man e på g åt rätt håll.

det som finns i karet nu är

1 valenciennea puellaris

1 Zebrasoma flavenscens

2 Amphiprion ocellaris

1 Pomancnathus imperator

2 lysmata amboinensis

10 turbosniglar

koraller:

1 euphyllia glabrescens

1 euphyllia ?

1 plerogyra sinuosa tror jag men kan även vara en Physogyra lichtensteini nån som vet?

1 Welsophyllia radiata.

det e vad som finns i tanken just nu, sen får framtiden visa vad som kommer.

post-4350-14468917250287_thumb.jpg

post-4350-14468917250454_thumb.jpg

post-4350-14468917250584_thumb.jpg

post-4350-14468917250714_thumb.jpg

post-4350-14468917250919_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu blir jag tokig.. min fina gula kirurg och mina ocellaris har med all sanorlikhet fått vitaprick.. humm.. nu har jag en fråga då jag har Faunamor hemma och inte kan hitta så mycekt info om jag akn använda den i saltkaret med vet att det finns ett preparat som heter faunamor -p som e till för både salt och sött.. så nu undrar jag om det är någon som vet om jag kan testa en kur med faunamor? humm annars blir det av till affären imon och köpa..

imon ska jag låta karet vara släckt och se om det hjälper lite.. sen bytte jag 10% vatten igår..

ska se om det gör nån skilnad..

dessa fiskar har inte vart i karet en vecka äns så man har ju lite räknat med att dom skulle får prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara stressprick, inget ovanligt när man skaffar ny fisk.

Undvik medicinera i akvariumet direkt, det finns risk att det slår ut hela bakteriestammen i stenen. Låt det gå någon vecka eller två och se hur pricken utvecklas, ett UV-C kan vara en väg istället för medicin (du kan låna min ett tag om du inte har någon).

Du kan med fördel marinera maten i vitlöksbad, det hjälper immunsystemet på traven en bit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara stressprick, inget ovanligt när man skaffar ny fisk.

Undvik medicinera i akvariumet direkt, det finns risk att det slår ut hela bakteriestammen i stenen. Låt det gå någon vecka eller två och se hur pricken utvecklas, ett UV-C kan vara en väg istället för medicin (du kan låna min ett tag om du inte har någon).

Du kan med fördel marinera maten i vitlöksbad, det hjälper immunsystemet på traven en bit.

jo det låter ju som det som händer har läst en del om att fiskarna kan få stressprick när dom e nya. har hört om vitlök med ska testa att marinera lite artemia imorgon och ge dom. doch använder jag mes pellets till mina fiskar helt tokigt nog så äter alla med glatt humör.

ja har funderat på att skaffa uvc men har väll inte riktigt ekonomin denna månaden att köpa mig ett. så jag skulle vara mycekt tacksam om man kunde låna det och iaf se om det hjälper något. har tom tittat på ett som jag e sugen på kommer doch itne ihåg vilken modell det är men vet att Bengan i känd affär använder den och han säger sig tycka att det funkar fint..

kanske kan låna din och samtidigt ta en sväng och kolla in ditt kar.. jag har möjlighet imorgon eftermiddag sen jobbar jag Kväll/natt/förmiddag ons till tor så möligen tor eftermiddag.

jag kollar in guiden innan jag sticker till jobbet imon så kan vi säkert lösa det..

Tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu verkar det vara kaos i mitt kar har inte hunnit ta nägra tester nu på morgonen ska iväg till jobbet snart men kan uppdatera lite vad som hänt. imperatorn gick bort i morse tillsammans med en av mina clowner. immperatorn vet jag inte riktigt vad det hände med den blev blek och fick grumliga ögon under gårdagen och imorse var det klippt.. det var lite skummare med min clown då jag såg den simma lite lungt i morse och sen avr den bara borta hittade honom mellan 2 stenar.

ska ta vatten värdena efter jobbet "tur men jobbar kort dag idag" och ska se om jag kan tyda svaren till något. en tanke som jag baserar på hur min clown såg ut är att det kan röra sig om Oodinium Pillluaris stämmer bra överens med clownens symtom lägger upp en bild på lilla liket.

så nu vet jag itne om man vågar hoppas på att den sista clownen klarar sig. det skumma är att Min peullaris inte visar några som helst tecken på sjukdom. hon e aktiv och gräver runt som vanligt. äter som en tok.

kommer med uppdateringar i kväll.

uv-c går dygnet runt nu i karet kommer troligen flytta över det tilll sumpen i kväll. eller jag vet inte får se när jag kommer hem

post-4350-14468917308241_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...