Gå till innehåll

31 liter 150W :)


Dykaren

Rekommenderade inlägg

Tänkte lägga upp några bilder på mitt nystartade nano.

Det är ett 31 liters Aquatic Nature Cocoon G2. Kör en liten Koralia Nano och ett billigt påhängsfilter med AquaPhos och aktivt kol. Belysningen är en 150W AquaLight 14000 kelvin lampa. Det blir ordentligt ljust med nära 500 PAR vid ytan och cirka 300 PAR vid botten. Utmaningen är att hålla temperaturen inom det rimliga men med en öppen lösning och lite kortare belysningstid så funkar det bra. 2 tåliga små frökenfiskar har redan fått flytta in och det ska eventuellt fyllas på med lite små räkor såsom Thor amboinensis och lite annat. Siktar även på en ganska öppen Aquascaping med en pelare revkeramik och lite små levande stenar.

IMG_1589.JPG-for-web-LARGE.jpg

IMG_1592.JPG-for-web-LARGE.jpg

IMG_1594.JPG-for-web-LARGE.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite nya bilder...

Inte helt lätt med skärpan... men ändå. Här är en bild på hur Porites med rörmaskar och ett par Thor amboniensis-räkor. Klara favoriter!

IMG_1616.JPG

En helhetsbild.

IMG_1607.JPG

Trimma cana på mördarmussla. Musslan cirka 5 cm så det är en liten liten fisk.

IMG_1610.JPG

Trimma cana igen.

IMG_1603.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan de inte bli för mycket? Jag som nybörjare ställer den kanske dumma frågan...

Vad är PAR värdet i naturen? Då de så gott som överallt står att man ska sikta på 1w/l ligger du juh på femdubbel dos...

Någon annan biverkning förutom temperaturen? man kaske rakt av bränner innehållet?

Nu kommer det säkert nån som vet o berättar att PAR värdet i naturen är dubbelt upp igen men då har jag ändå fått reda på något nytt idag hehe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan absolut bli för mycket. Långt ifrån alla koraller gillar så här starkt ljus och de flesta kräver tillvänjning. Jag har försökt välja koraller som uppskattar starkt ljus. Porites håller jag under noga uppsikt för den har skiftat färg väldigt mycket, den bygger upp rosa och grönt för att skydda sig mot ljuset.

Men det verkar som korallerna trivs i allmänhet. Favian har delat sig, alla växer och får allt bättre färger.

IMG_1620.JPG

IMG_1621.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Det går alldeles utmärkt. Frökenfisken är utbytt mot en Cryptocentrus cinctus som nu lever ihop med en pistolräka. De gräver en hel del men är roliga att se ihop.

Jag har inte sett någon lek på räkorna men jag tror att Trimma Cana har börjat leka. En hane har hittat en håla under en korall där han spenderar väldigt mkt tid i ett par dagar för att sedan vara framme som vanligt igen. Det finns dock väldigt lite information om lek/odling av Trimma. Tänkte göra ett försök i alla fall.

Korallerna växer bra... men det svårt att göra något i karet utan att bryta av någon. Har nog för stora händer. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...