Gå till innehåll

Försök 2, 45liter saltakvarium


Ted saltakvarium

Rekommenderade inlägg

Tjenare alla saltis fans! :smiley17:

Det är nog vissa som kanske känner igen mig, förut hade jag "ämnen" om ett Juwel Rio... det gick åt "!", typ...

Jag vet inte vad som hände... Fiskarna började dö en efter en... sorgligt...

Jag tror det kan ha varit min skummares fel, det var en Aqua Medic midi tower, rent piss skummare om nån skulle fråga mig! För att inte fler ska råka ut för detta i min ålder (om det nu kommer fler med detta intresse), köp aldrig en skummare med syrestenar! Även om priset ser lockande så kommer du att åka på stryk, efter en tid!

Allt det hände i november månad...

Men nu ska jag inte hänga läpp mer, det har gått en tid nu, och det börjar sticka i händer efter suget med ett nytt försök, men den här gången ska det inte blir överdrivet...

Så här ser min plan ut:

Kar: 45liter

Utrustning: AM-Top ytterfilter 600l/h, Rio nanoskimmer, En ljusramp med 2 x 20 watt halogenlampor med reflektorer, Fluval ytavrinnare.

Invånare

Fisk: 1 st Clownfisk (Amphiprion percula)

Kräftdjur: 1 st Eremitkrabba

Koraller

1 sten med Skivanemoner

Övrigt: 5kg levande sten

Inledning

Jag hade tänkt mig till att börja med att fylla mitt 45liters kar med vatten och sen blanda i saltet.

Först installerar jag pumpen. Material hade jag tänkt biopure eller siporax, blir nog biopure eftersom affärerna aldrig har siporax. Innan vattnet strömmar igenom "biopure eller siporax" så använder jag sånt trassel som mekanisk filtrering. Som ni kanske vet så får man ju med ett rör som vattnet åker ut ur?

Det rör hade jag tänkt placerar högst upp vid vatten ytan, längs bakrutan. Jag hade tänkt placera röret så att vattnet cirkulerar fram mot framrutan, sedan mot botten och runt igen...

Sedan installerar jag skummaren, låter belysningen vara släckt, lägger i en bit räka och låter karet stå 1-2 månader och gotta sig...

Sen köper jag köper jag levande stenen, 4kg hade jag tänkt vore nog... Det finns inte mö plats i ett 45liters kar...

Efter en månads tid till så tänker jag lägga i sån här korallsand (funkade visst inte lika bra med kalkgrus som jag hade innan tror jag).

När det har gått en vecka eller till vattnet ser klart ut och värdena är i godan ro, så hade jag tänke lägga i stenen med skivanemonerna på ( uppe i 5kg levande sten).

Sen hade jag tänkt låta karet stå och gå och se om jag får nåt kul ur mina stenar.

Senare hade jag först tänkt köpa eremitkrabban och sen en clownfisk, när karet är redo för belastning.

Salt.wmv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande!

Några kommentarer:

Jag skulle nog välja något annat ljus.

Halogenlampor har ett spektrum som inte är så fördelaktigt för saltvatten: det är pissgult.

Koraller och skivor lyser i rostbrunt, och har väldigt klena färger i övrigt.

Dessutom kommer nog inte ens skivanemonerna kunna ta till sig något av det.

Det kan vara värt att satsa på 2x15W T8, eller kanske kompaktlysrör? Det finns ju byggstrålkastare med 2x18W, det blir väldigt mycket bättre i längden.

En eremit är rätt lagom, men du kan allt få plats med en eremit till och en fem-sex sniglar. Det blir mer liv i baljan på så sätt, plus att dom är bra på att hålla rent.

Kanske kan vara av intresse att lägga till någon makroalg också, som extra "piff"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande!

Några kommentarer:

Jag skulle nog välja något annat ljus.

Halogenlampor har ett spektrum som inte är så fördelaktigt för saltvatten: det är pissgult.

Koraller och skivor lyser i rostbrunt, och har väldigt klena färger i övrigt.

Dessutom kommer nog inte ens skivanemonerna kunna ta till sig något av det.

Det kan vara värt att satsa på 2x15W T8, eller kanske kompaktlysrör? Det finns ju byggstrålkastare med 2x18W, det blir väldigt mycket bättre i längden.

En eremit är rätt lagom, men du kan allt få plats med en eremit till och en fem-sex sniglar. Det blir mer liv i baljan på så sätt, plus att dom är bra på att hålla rent.

Kanske kan vara av intresse att lägga till någon makroalg också, som extra "piff"?

Hm, sist jag var här på guiden så tog jag upp det här med byggstrålkastare och jag tror han hete Lasse som sa att det inte var så bra.

Mina lampor ger inte gult, de ger vit ljus så vitt jag kan se :ler:

Det här med alger vet jag inte var jag kan köpa det, har aldrig sett i butiken.

Kanske skulle lägga i några turbo också ja.

Bengan: Varför ska jag lägga i stenen direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1377-14468916691812_thumb.jpg

Följ detta och du kommer bli en lycklig akvarist.

Att du inte lyckats med träutströmmarskummare gör dem inte dåliga för det. Alla har vi olika förutsättningar för att lyckas, det gäller att man sköter sina vattenbyten också tex.

Även om du uppfattar ljuset från strålkastaren som vitt, så är det inte rätt spektrum för akvariet. Tänker du efter så är inte solljuset "gult" iheller, men det håller nog ungefär samma färgtemperatur, runt 6500-7000 Kelvin I akvariet vill du hellre ha minst 10 000 Kelvin.

Det finns hyffsat billiga men bra kompaktljusrörsarmaturer. Om du nu vill lyckas bättre denna gången så skaffa rätt prylar från början, det tjänar du på.

Vilka mått på karet hade du tänkt dig?

Varför inte köra ett 54-liters kar, då kan du använda vanliga 24W T5-belysning istället. Eller 36W kompaktrör ifall du hellre vill det.

Kul att du hittat tillbaks i alla fall. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]29785[/ATTACH]

Följ detta och du kommer bli en lycklig akvarist.

Att du inte lyckats med träutströmmarskummare gör dem inte dåliga för det. Alla har vi olika förutsättningar för att lyckas, det gäller att man sköter sina vattenbyten också tex.

Även om du uppfattar ljuset från strålkastaren som vitt, så är det inte rätt spektrum för akvariet. Tänker du efter så är inte solljuset "gult" iheller, men det håller nog ungefär samma färgtemperatur, runt 6500-7000 Kelvin I akvariet vill du hellre ha minst 10 000 Kelvin.

Det finns hyffsat billiga men bra kompaktljusrörsarmaturer. Om du nu vill lyckas bättre denna gången så skaffa rätt prylar från början, det tjänar du på.

Vilka mått på karet hade du tänkt dig?

Varför inte köra ett 54-liters kar, då kan du använda vanliga 24W T5-belysning istället. Eller 36W kompaktrör ifall du hellre vill det.

Kul att du hittat tillbaks i alla fall. Lycka till!

Tjenare!

Vad är kompaktrör för något?

Aha, jag hittade det tror jag på tritons akvarium.

Men det är ju bara lysrör. Finns det ingen ramp eller nåt att sätta dem i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka rör du väljer är helt upp till dig, beroende på vilket ljus du vill ha. Kommer du köra med endast ett rör så är det kanske inte så kul att ha enbart blått ljus.

Angående vattenbyten så är det lite beroende på belastningen i karet så småningom, men du kan byta 5 liter vatten i veckan eller var 14'e dag, så du får in rutinen. På ett 54-liters så är det ju nästan 10% vilket jag kan tycka är tillräckligt med tanke på vad du kommer kunna ha i till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...