Gå till innehåll

hjälp med att få ner nitraten


bläckis

Rekommenderade inlägg

hejsan jag uptäckte i går att jag hade väldigt hög nitrat, så jag gjorde ett vattenbyte idag men trots mit tio procentiga vattenbyte så har jag fortfarande hög nitrat.Jag har dragit ner på matningen men jag skulle uppskata att få tips av er om att få ner nitraten så efektivt och enkelt som möjligt. / MHV David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tioprocenigt vattenbyte kan ju inte göra så mycket för att sänka tex nitrat.

Exempel: om du har 50ppm nitrat innan vattenbytet och gör ett 10% vattenbyte med vatten som innehåller 0ppm så kommer du att ha 45ppm efter vattenbytet.

Testet som används i exemplet ovan kommer säkert visa 50ppm både innan och efter vattenbytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker du ska börja med att koncentrera dig på om varför du har hög nitrathalt... överbelastat akvarium? matar för mycket? dålig skummare? hur mycket LS har du? jag är inte expert, men börja att förska klura ut orsaken, innan du börjar försöka köpa en massa prylar för att få ner nitraten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använder inte osmos henrik, och jag matar inte alls mycket nu fredrik. Akvariet innehåller ca 25 -30 kg levande sten, och skummaren fungerar bra så jag vet faktiskt inte orasken,eller föresten det kan kanske vara en grej men jag vet inte om det är det som gör att jag har hög nitrat, ibland när mitt vatten har dunstat ganska så mycket brukar jag tillsätta vanligt kranvatten som får stå ett dyng innan jag tillsätter det.Tror ni att detta kan vara orsaken eller inte för det är det enda jag kan tänka mig vara orsaken till detta.En annan grej jag undrar är om nitraten kan vara skadlig för fiskarna ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har ju en osmos men den är värdelös tar ca 2 dagar att fylla en tio liters dunke även fast jag har bra kraft i kranen,så en ny osmos vore najs nån slags sort ni kan tipsa om för ett 180 liter ? Men nu åter till frågan hur får jag ner min nitrat så enkelt och snabbt som möjligt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har ju en osmos men den är värdelös tar ca 2 dagar att fylla en tio liters dunke även fast jag har bra kraft i kranen,så en ny osmos vore najs nån slags sort ni kan tipsa om för ett 180 liter ? Men nu åter till frågan hur får jag ner min nitrat så enkelt och snabbt som möjligt ?

låter som att det är fel på din osmos anläggning, men de är mycket bättre än inget! kanske du måste byta membranet? har du silikatfilter på det också? kanske får investera i en ny anläggning? de flesta anläggningarna är väl på runt 100 liter/dygnet (vad jag förstått), så det är ingen skillnad på olika anläggningar!

jag hade gjort flera delvattenbyten! tror inte du ska göra ett stort, utan dela upp det lite, men tycker du bara ska använda osmosvatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske saknas en sån där restriktor som en del osmoser har på spillvattensslangen för att begränsa flödet ur den, har läst om någon annan här som hade det felet.

Sen finns det ju preparat som hjälper till, t.ex Fauna Marin Ultra Bak, finns liknande från andra märken också givetvis, och även vodkametoden men den kanske inte är lämplig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är två trådar med info om restriktorn: Restriktor på slangen och en som har den i slangen, längre ner i den första skriver Stig om att en del har den i utgående kopplingen också.

Ser ut på bilden som att dina slangar sitter rätt iallafall, kommer det mycket vatten ur slaskvattenslangen? Annars kan du ju ta loss slangen som går in i osmosfiltret och se så vattnet spolar på bra fram dit iallafall, skulle ju kunna vara tätt i förfiltret.

Tillbaks till nitraten, mät kranvattnet så vet du om det kommer den vägen.

Hur högt mäter du i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda till en hink med vatten och salt för vattenbyte. När det stått ett dygn så mät nitrathalten, då vet du hur mycket nitrat du tillför vid varje vattenbyte. Använder du osmosvatten så skall det vara 0 här.

När du fyller på färskvatten för att ersätta det som dunstat så tillför du också nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är det att han inte använder osmos som har skapat hans höga nitratvärden...

Har själv varken nitrit eller nitrat i mitt kranvatten. Även om det kan variera mellan olka orter så tror jag att vatten med dom värdena han beskriver skulle anses som hälsovådligt..

Har jag inte en poäng??

Har du provat o ta ett nitrattest på ditt kranvatten föresten?

Kan ju vara värt o kolla innan man köper ny o kanske onödig teknik....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är det att han inte använder osmos som har skapat hans höga nitratvärden...

Har själv varken nitrit eller nitrat i mitt kranvatten. Även om det kan variera mellan olka orter så tror jag att vatten med dom värdena han beskriver skulle anses som hälsovådligt..

Har jag inte en poäng??

Har du provat o ta ett nitrattest på ditt kranvatten föresten?

Kan ju vara värt o kolla innan man köper ny o kanske onödig teknik....

Kolla in det här inlägget då, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=275669&postcount=7

Hade för mig jag läst om Uppsala och nitrat nyss så därför jag bad honom mäta (det är ju alltid bra såklart) och rapportera hur högt värdet i karet egentligen är så vi vet hur det ligger till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är två trådar med info om restriktorn: Restriktor på slangen och en som har den i slangen, längre ner i den första skriver Stig om att en del har den i utgående kopplingen också.

Ser ut på bilden som att dina slangar sitter rätt iallafall, kommer det mycket vatten ur slaskvattenslangen? Annars kan du ju ta loss slangen som går in i osmosfiltret och se så vattnet spolar på bra fram dit iallafall, skulle ju kunna vara tätt i förfiltret.

Tillbaks till nitraten, mät kranvattnet så vet du om det kommer den vägen.

Hur högt mäter du i karet?

det kommer mycket vatten ur slaskvattenslangen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag bor i uppsala ungefär lite utanför och jag tror inte att det ska vara dåligt vatten där jag bor däremot har vi hög kalkhalt i vårat vatten men jag skall mäta i vanligt kranvatten så får vi se om det visar nåt.Kan nitrat orsaka fisk sjukdommar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle jag kunna åka till min akvarie handel och fråga om hjälp där tro ? om han t.e.x kan kålla på osmosen och reda ut problemet eller kan det vara så att man ska byta ut restriktorn ?

föresten jag glömmde nämna att osmosen är begangnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...