Gå till innehåll

hjälp med att få ner nitraten


bläckis

Rekommenderade inlägg

jag bor i uppsala ungefär lite utanför och jag tror inte att det ska vara dåligt vatten där jag bor däremot har vi hög kalkhalt i vårat vatten men jag skall mäta i vanligt kranvatten så får vi se om det visar nåt.Kan nitrat orsaka fisk sjukdommar ?

Själva nitraten ger inte fiskarna sjukdomar, men eftersom nitrat är näring till växter, bland annat alger då, så kan det komma alger och när algerna ruttnar så blir det ju nitrit och sen nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en begagnad osmos som har stått utan vatten ett tag så kan membranet i den ha torkat, och då fungerar den inte riktigt som den ska, med dålig vattenkvalité som möjlig följd.

Om ditt osmosvatten är ok, kolla då även nyblandat saltvatten efter ca ett dygn.

Saltet bör inte tillsätta nitrat men man vet aldrig.

Gör du vattenbyte med bra vatten så gör hellre ett större så du får ut så mycket av det dåliga på en gång, flera små byten gör ju att du byter ut en del nytt vatten också, vilket är ganska onödigt.

Det finns olika preparat som tidigare beskrivits i tråden och jag vill gärna tipsa om ännu ett, som är helt organiskt, innehåller alltså inga kemikalier: Easy Life flytande filtermedium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej jag mätte mitt kranvatten för ett tag sen och det var mellan 5 - 10 i nitrat i det, har vi kommit till orsaken nu ? och vad e nästa steg ? ?

Om du inte använder osmos så står det ju helt klart att du tillför nitrat när du fyller på avdunstat vatten samt när du gör vattenbyten. Så första steget blir ju att förhindra ytterligare tillföring av nitrat, dvs skaffa en osmos som fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här tog jag bilderna hoppas dom kan vara till hjälp, ber om ursäkt om dom e suddiga men kameran e dålig.

hej

jag hade samma prolem förut med min osmos. om du tar ort den gula slangen, sitter det som en förminskning med ett hål som är typ 1mm stort på den?

sprutar det ut vatten ur den gula eller rinner det ut vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

jag hade samma prolem förut med min osmos. om du tar ort den gula slangen, sitter det som en förminskning med ett hål som är typ 1mm stort på den?

sprutar det ut vatten ur den gula eller rinner det ut vatten?

ska kålla detta nu. ta bort den gula altså okej jag ska testa och se vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hej det har nu gått en lång lång tid nu senast jag var här, jag har haft mycket med skolan och min hund har fåt valpar så jag har haft mycket att göra som sagt, därför har jag inte hunnit med akvariet som är väldigt synd jag har däremot i dag tagit mig tid att kollat osmosen jag tog bort den gula slangen som ni tidigare nämt att jag skulle göra, resultatet blev det samma att det bara sprutar ut vatten från det hålet, men hur som helst så mätte jag nitraten i mitt osmos vatten och det visade sig att det var nitrat i det.

Med andra ord så har jag

* hög nitrat i karet

*min osmos fungerar inte

vad skall jag hitta på nu ? jag har funderingar på att investera en bra osmos en som helst e riktigt bra så kom gärna med tips om någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...