Gå till innehåll

Holkens 170l:s Juwel Panorama


holken

Rekommenderade inlägg

jag tror den kommer bli kung i karet om ett tag när den gått in sig, det brukar vara så, vänta bara tills ni får höra den grymta, sjukt coolt :) vad roligt med mandarinen att den äter sånt, det gör inte min men han verkar ha rikligt med mat på stenarna då han är väldigt rund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

TJENA Holken VÄRKELIGEN snyggt akvarium du har nu ;) & det andra blir nog SKIT snyggt :smiley20:

Som du redan sett så var det meningen att jag skulle igång igen (med hjälp av du vet vem ) Men som vanligt så skall det käppar i hjulet. Så vi har måste skjuta på det ett tag tills jag fått lite mer ordning på ekonomin -ger upp

MEN du känner mig så jag räknar med nästa höst igen ;)

INNAN jag glömmer det Mina HJÄRTLIGA GRATULATIONER till vad som inträffade i helgen fick veta igår ;)

Liten värd vi lever i va ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket för berömmet och tackar för gratulationerna! Det trodde väl ingen att det skulle hända när det gäller mig-dans

Kul att höra av dig, hoppas att du får igång ditt kar, du vet ju vem som har hjälpt oss igång;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAHAHAHA Berömmet förtjänar du Du har ALTID varit duktig på att inreda både terrarier & akvarier :ler: & som vanligt så överträffar du minna vildaste förhoppningar.

Gratulationerna VET du att dom kommer från djupet av mitt hjärta :) & jag önskar ALLT gott till er båda . & det hadde jag nog räknat med minn vän kanske inte just nu men :woooow:

Joda det skall igång det blev bara lite strul som vanligt finansiellt.

HAHAHA ja du vet vem hjälper mig också ;)

Ock för er som undrar Jag har bott i Skellefteå MÅNGA år & holken är en av minna KÄRA vänner jag var tvungen att lämna ( & det var holken som tog mitt 540 L salt KOMPL. när jag slutade ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAHAHAHA Berömmet förtjänar du Du har ALTID varit duktig på att inreda både terrarier & akvarier :ler: & som vanligt så överträffar du minna vildaste förhoppningar.

Gratulationerna VET du att dom kommer från djupet av mitt hjärta :) & jag önskar ALLT gott till er båda . & det hadde jag nog räknat med minn vän kanske inte just nu men :woooow:

Joda det skall igång det blev bara lite strul som vanligt finansiellt.

HAHAHA ja du vet vem hjälper mig också ;)

Ock för er som undrar Jag har bott i Skellefteå MÅNGA år & holken är en av minna KÄRA vänner jag var tvungen att lämna ( & det var holken som tog mitt 540 L salt KOMPL. när jag slutade ;) )

Hahaha jo men denna gången får jag allt ge lite av berömmet till frugan :-) Hon har haft en hel del att säga till om när det gäller inredningen.

Vi ligger i startgroparna med vårt nya projekt, jätteaset, på 756 l. Ska bara silicona om det först, sen så blir det till att fylla det. Sen så är det även lite fix på bänken men det kan man ju ta allt efterssom pengarna rullar in. När det gäller tekniken till det akvariet så är det hopplock från ....ja du vet ju vem. Det riktigt kliar i fingrarna nu på att få igång det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å tusan ja hälsa henne HATTEN av -Tummen upp

Å hur TUSAN ni lyckas ha en Kejsare med koralerna övergår min förmåga (vist den är ung men ändå )

Jo våran gemensamme vän har nämnt den burken & jag tror jag såg den på blocket också SNYGG men VÄLDIGT dyrt begärt pris ( det priset ni gav MYCKET bättre ) ;)

Vad skall ni ha i det min vän Koraller eller FISK -dregglar- hahaha Men känner jag dig rätt så blir det ett HEJDUNDRANDE Korallrevs akvarie ;) (du VET att bilder är ett krav när du fått igång det ;) )

Ja våran gemensamme vän är VÄRKELIGEN en ängel så mycket som han ALLTID ställt up för os båda & vi GIVETVIS till honom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frun i huset htackar och bockar.

När det gäller det nya karet så kommer det att bli en rumsavdelare så att man kan se det från 3 sidor. Vi kommer förmodligen att ha tre revpelare och inte fullt så mycket sps:er som vi har nu. Ingen av oss är så inne på sps, det är mer LPS och mjuka koraller som vi båda tycker om. Vi hoppas väl på att kejsaren INTE ska få smak för koraller men man vet ju aldrig, det är ju en chansning men vad ska man göra när man hittar en sån skönhet till ett bra pris;) då är det ju bara att slå till. Och hoppas på det bästa!

Men vi får väl se hur den sköter sig i framtiden, Än är den ju liten och snäll. Och vi har ju bara haft den i 3 veckor än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frun i huset htackar och bockar.

När det gäller det nya karet så kommer det att bli en rumsavdelare så att man kan se det från 3 sidor. Vi kommer förmodligen att ha tre revpelare och inte fullt så mycket sps:er som vi har nu. Ingen av oss är så inne på sps, det är mer LPS och mjuka koraller som vi båda tycker om. Vi hoppas väl på att kejsaren INTE ska få smak för koraller men man vet ju aldrig, det är ju en chansning men vad ska man göra när man hittar en sån skönhet till ett bra pris;) då är det ju bara att slå till. Och hoppas på det bästa!

Men vi får väl se hur den sköter sig i framtiden, Än är den ju liten och snäll. Och vi har ju bara haft den i 3 veckor än så länge.

Låter VRÅL snyggt -Tummen upp

Blir säkerligen VÄLDIGT snyggt -dregglar- så då gömmer ni väl all utrustning under antar jag :smiley24:

Det är den rätta vägen & gå Magnus Välj det NI tycker om :)

HAHAHAHA jo det är ju klart men jag skulle nog göra i ordning separat burk till kejsaren min vän för han KOMMER att ge sig på koralerna MEN förvisso jag hade ju som du mins både det ena & det andra som inte skall funka heller Så :ler:(AH den gamla GALNA tiden va Magnus -dans Hur tusan vi lyckades med vissa saker övergår min fattnings förmåga :snurrig: ) HAHAHAHAHA men det var LIVET :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo all utrustning förutom 2 eller 3 streamers kommer att vara dolda. Skummare och annan teknik kommer att vara gömt under bänken i det täckta sumpskåpet. Sen så sitter det även en kåpa på karet så man slipper lyset. Vi tror oxå att det kommer att bli bra :-)

När det gäller dom gamla goda dagarna så håller jag med om att man i efterhand undrar hur vi lyckades hålla saker och ting levande OCH välmående. Men roligt hade vi! OCh lyckades gjorde vi oxå trots att vissa saker inte skulle fungera egentligen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo all utrustning förutom 2 eller 3 streamers kommer att vara dolda. Skummare och annan teknik kommer att vara gömt under bänken i det täckta sumpskåpet. Sen så sitter det även en kåpa på karet så man slipper lyset. Vi tror oxå att det kommer att bli bra :-)

När det gäller dom gamla goda dagarna så håller jag med om att man i efterhand undrar hur vi lyckades hålla saker och ting levande OCH välmående. Men roligt hade vi! OCh lyckades gjorde vi oxå trots att vissa saker inte skulle fungera egentligen.....

Låter bra :) SNYGGT & Stilrent -Tummen upp (inte som förr med all himla utr, ÖVERALLT hahahaha men det funkade :smiley9:

HAHAHAHA ja instämmer till fullo & jag skulle inte byta ut EN dag av den gamla goda tiden :skrattar:

Så vad är det för mått på den stora burken ? & ni måste väl ha en TUSAN så stor skummare till den burken ? Samt blir det 2-3 halogen över eller ? & hur mycket Lv sten blir det 100 kg eller mer ? Som jag minns vad vår vän sagt så var det en hel drös Lv till den burken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det blir en rätt så stor skummare som ska stå i sumpen. MH-lampor skulle vi få låna, dom hör till ett 720 så dom blir nog bra. När det gäller LS så var det faktiskt inte så mycket i burken som det såg ut på bilderna, mycket revkeramik var det. Kommer att landa på ca 60 kg sedan så blir det revkeramiken oxå. Kommer inte att rymmas så mycket mer ls då vi ska ha 3 pelare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som alla har förstått så håller vi på att fixa och trixa med vår nya balja. Kommer att komma en egen tråd om detta kar.

När det gäller karet som denna tråd handlar om så har det varit lite man hållit på med det ett tag. Det har varit andra prion förre. Bröllopsplanering och bröllop. Nu är detta klart och vi har gift oss så nu kanske man kan få lite tid över till att pyssla om karet.

Vi har fått lite problem med cyano nu under sommaren. Håller sakta på att bli bättre, det är inte fullt lika mycket nu som det var för några veckor sen så det går i alla fall åt rätt håll. Och vi kommer dessutom att hålla oss lugna nu när det gäller inköp, trots att det kliar i fingrarna var gång man går in på en butik :-) Men karet börjar vara rätt så fullt, hihi, rymmer inget mer nu.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det blir en rätt så stor skummare som ska stå i sumpen. MH-lampor skulle vi få låna, dom hör till ett 720 så dom blir nog bra. När det gäller LS så var det faktiskt inte så mycket i burken som det såg ut på bilderna, mycket revkeramik var det. Kommer att landa på ca 60 kg sedan så blir det revkeramiken oxå. Kommer inte att rymmas så mycket mer ls då vi ska ha 3 pelare.

Låter MYCKET intressant. Skall bli intressant at följa den nya tråden.

& som Magnus sade Tillbaka till Holkens 170 L ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg nu under kvällen att vår skönhet, mandarinen, hade fastnat i pumpen till UVC:et. Ser inte bra ut nu när vi har fått loss den. Fenorna är trasiga och hela bakkroppen är böjd. Nu kan vi bara hoppas på att den överlever natten, men som sagt det ser inte bra ut. Försökte fånga den men den åkte snabbt in bland stenarna så det gick inte heller.

Uppdatering i morgon.......

post-4343-14468917878727_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg nu under kvällen att vår skönhet, mandarinen, hade fastnat i pumpen till UVC:et. Ser inte bra ut nu när vi har fått loss den. Fenorna är trasiga och hela bakkroppen är böjd. Nu kan vi bara hoppas på att den överlever natten, men som sagt det ser inte bra ut. Försökte fånga den men den åkte snabbt in bland stenarna så det gick inte heller.

Uppdatering i morgon.......

BEKLAGAR värkeligen Magnus :smiley13:

Finns det någon möjlighet du kan sätta något hinder för sagda in sug så inga fler djur åker in min vän ? Till exempel sätta vanligt myggnät över med vanlig gummisnodd (har jag gjort i flera år ) eller kanske bygga för in suget med några stenar så INGA fiskar kan komma in där ? Jag minns vår norska vän & hur Många fiskar han förlorade i pumparna innan han började göra på liknande sätt. (inklusive kirurger & gud minns allt som fastnade i pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har slagit av pumpen i fråga nu. Ska fixa ett skydd innan jag sätter igång den igen.....

Tyvärr så hade mandarinen simmat vidare under natten och låg död på morgonen. Riktigt synd på en fin mandarinfisk som åt både artemia och pellets......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var ju ett bra tag sen sist man kollade hur värdena låg, tyckte att det var dax nu.....

temp 26 grader

salthalt 1,025

Ph 8,0 sera

kh 7 inte bra........ elos

ca 340 inte bra ......... salifert

mg 1450 elos

Po4 1,0 fy det var riktigt åt skogen........ elos

No2 0,02

No3 10

ska kolla vattnet igen i morgon, vet inte riktigt om det blev rätt där ibland. När man har tre barn springande runt benen är det fort gjort att nått blir fel :-) Men när det gäller fosfaten så hade vi redan gissat att det skulle vara ett problem, men inte att det skulle vara såååå högt som det faktiskt verkar vara. Så nu hänger det en stumpa med fosfatremover i burken, hoppas att den tar ner fosfaten relativt fort med mindre alger som resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha då har vi drabbats av det röda slemmiga h-------t cyano. Hur kan man få bort det utan att anvnda sig av red slime remover?

Vill helst inte använda sånna preparat, och dessutom så är det långt till närmaste butik som har det inne........i värsta fall får man väl beställa det från nätet men skulle som sagt var helst slippa använda nått sånt. Nån spm har några bra tips?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då har vi drabbats av det röda slemmiga h-------t cyano. Hur kan man få bort det utan att anvnda sig av red slime remover?

Vill helst inte använda sånna preparat, och dessutom så är det långt till närmaste butik som har det inne........i värsta fall får man väl beställa det från nätet men skulle som sagt var helst slippa använda nått sånt. Nån spm har några bra tips?????

Sök på cyano, har själv läst massor om olika infallsvinklar hur man blir av med skiten. Läs allt du kan och hitta en metod du tycket verkar bra.

Lycka Till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu så har vi införskaffat en anemon till clownernas stora lycka :ler:. Tog bara nån dag innan första clownen hade flyttat in och nu efter dryga månaden så bor tre av fyra clowner tillsammans i anemonen. Har tyvärr inga bilder på den änn men det kommer snart.

Sen så har vi fått tillbaka vår cyano, igen. Den har varit på tillbakagpng under ett bra tag för att nu blossa upp ordentligt. Men den här gången då åker det nog i redslime remover.. känns nästan så i alla fall. Vi får se.

Men lite lustigt är det ämdå. Cyanon varierar väldigt mycket från dag till dag. En dag är nästan hela karet täckt för att nästa dag bara sitta på en två stenar och sen sprida sig igen. Jag börjar inte riktigt veta hur vi ska få bukt med skiten om vi inte använder oss av redslime den här gången.

I övrigt så går vi mest omkring just nu och längtar/väntar på att få starta det stora karet. Börjar ha det mesta klart nu. Bara bänken som ska fixas och karet som ska limmas men innan det kommer in så ska vi tapetsera om i rummet där akvariet ska stå så man slipper böka med det sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...