Gå till innehåll

RSM130 + Sump


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag funderar på att bygga en sump att ha i skåpet under men jag har hittat lite bilder på hur folk dragit slangar osv.Detta blir min första sump eftersom jag bara kört med RSM.Så jag skulle vilja se hur andra saltisar har löst det.Vart dom har rören samt vilken teknik dom tagit bort ur den befintliga sumpen och vilken dom lagt till.

Jag kan svara på en fråga på en gång som nog kommer upp"Varför?" Jo jag skulle vilja ha en sump eftersom jag hade tänkt ha alger där samt en del levande sten + ev fraggar och annat kul som jag inte vill ha i huvudkaret.Ska ta kontakt med glasmästaren om att bygga sumpen då jag inte vill göra det själv pga att jag vill ha en sump som ser bra ut även fast jag bygt kar förut.

Så om ni har lite bra tipps på saker vilken slang pump osv och kanske en eller ett par bilder skulle jag bli glad ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Jag har tänkt skitmycket på det här med att bygga sump till RSM-et, har också ett RSM, Jag vill personligen ha ner den satans skummaren under skåpet så att man kan sitta i rummet och kolla teve när den går.

men jag har inte kommit på något vettigt sätt att fixa med nivåer och överföring etc. Följer gärna din tråd och ser om du kan lösa det.. ska fundera lite mer på det. man måste lägga i någon overflow box om man inte vill borra någonstans, men, jag vet inte, borra ett kar som är igång är inte så kul

Har du sett någon som gjort detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett att dom satt en plastskiva ungefär där skummaren är och använder hävertmetod från facket ner till sumpen och en pump som pumpar tillbaka vattnet på andra sidan sen går det genom bobbelfällan samt pumparna som vanligt.Vet dock inte om jag skall köra den metoden.Skulle vilja ha en rätt stor sump under med belysning och en hel del macroalger och annat kul.kollat på reefceepers men hittar ingen som visar hur han gort utan dom berättar mer att dom har fixat det si och så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag inte gillar med det upplägget är att då får man två nivåer att trimma in, man har ju alltid nivån i RSM-ets returpumpar att tajma så att det inte blåser bubblor, sen får man en extra vattennivå i sumpen, i det fack man har returpumpen att tajma in också..

jag vet inte riktigt hur man gör dessa nivåer oberoende av varandra, och fortfarande har en effektiv cirulation genom den externa sumpen.

Men, antagligen har ajg tänkt för mycket på detta, det är nog bara att göra och sen lösa detaljerna runt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle ge mig på en sump så skulle jag kasta returpumparna i RSM:et till att börja med. Retur från sumpen skulle gå igenom ett av hålen in i karet. Det skulle bli en hel del outnyttjat utrymme i bakdelen på RSM:et, men där skulle man tex kunna ha lite chaeto på omvänd belysning. Bara ha vidöppet galler mellan displayen och sumpen så simmar det nog ut lite pods hela tiden.

Eventuellt nån modell av min "mediabasket" för att se till att man får ner ytvatten i sumpen och på något sätt får cirkulation genom bakdelen av RSM, kanske med en extremt svag streamer och lämna ett av returhålen mellan bakdel och display öppet för denna cirkulation.

Att trimma två nivåer blir nog ohållbart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja nä, jag slutade med den slutsatsen också, att trimma två nivåer fungerar inte.

jag var inne på att dölja överföringen till nya sumpen bakom ytavrinningen till den gamla, eftersom jag limmat på lite BTN detaljer,

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=30725&d=1235422505

dvs, jag ville inte bara lägga en overflow box i main section.

Men det är nog ett vettigt alternativt för detta, att man öppnar upp back till den gamla sumpen helt, plockar bort de pumparna, och kör en overflow box i main section, sen kör retur genom hålen i glasen..

men någon stans slutade jag och tänkte att.. det blir för krångligt, och det blir lika bra att börja om och skita i hela RSM-et, köra två-nivås kar.. men det var för mina syften.. med att få det tyst.. alla har vi olika syften och anledningar..

och jag ser gärna att ni fortsätter generera ideer.. ska tänka mer på det.

Har precis köpt nya fläktar till min belysning, 17dB håller på att bygga en flödesrigg för att mäta flödet i RSM-fläktarna.. så att man inte underkyler med nya fläktar.

återkommer med mina mätningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ville inte bara lägga en overflow box i main section.

Men det är nog ett vettigt alternativt för detta, att man öppnar upp back till den gamla sumpen helt, plockar bort de pumparna, och kör en overflow box i main section, sen kör retur genom hålen i glasen..

Kan du inte ha overflowboxen i gamla sumpen, eller står ditt RSM direkt mot väggen?

Har precis köpt nya fläktar till min belysning, 17dB håller på att bygga en flödesrigg för att mäta flödet i RSM-fläktarna.. så att man inte underkyler med nya fläktar.

återkommer med mina mätningar.

Underkyler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe. har du inte hört talas om underkyler?? det kan vara för att jag är en skånsk göteborgare som det inte framkommer.

jag menar att de kyler för lite. otillräcklig kylning, under antagande att RSM-fläktarna kyler belysningen och drosslarna tillräckligt, vill man ju inte ersätta dessa med två svagare fläktar.

RSM-fläktarna är för övrigt på 1.44Watt och de tysta fläktarna, fractal, är på 0.72Watt, dvs man kan starkt misstänka att de nya fläktarna inte kommer att pumpa lika mycket luft och följdaktligen att belysningen inte kyls lika bra. Det är inte helt säkert heller, eftersom en tumregel säger att en effektiv fläkt är en tyst fläkt, dvs tekniskt sätt kan de pumpa lika mycket luft, men då måste mina nya små rackare vara mer än dubbelt så effektiva, det har jag svårt att tro.

Så jag tänkte bygga en flödesrigg och mäta flödet vid 0 i tryckuppbyggnad, testkörde den igår, för mina nya fraktalfläktar mätte jag 13,5m3/s och de är specade till 13m3/s, dvs det verkar som om riggen funkar hyfsat.

Jag ska plocka av och mäta RSM-fläktarna i helgen, tyvärr verkar det som om de blåser mer luft, mätte uthastigheten grovt. Dock såg jag att det finns möjlighet att montera fler fläktar med lite moddning. så vi får se, ska mäta och återkomma.

Jo, får sätta overflowen i gamla sumpen, jag har tänkt mer på detta. Det är genomförbart tror jag, hemligheten ligger nog i att ha så lite cirkulation genom den gamla sumpen att den dynamiska tryckuppbyggnaden av denna cirkulation är tekniskt sett 0.

Jag får gå och köpa lite plexi/lexan när jag har tid, vilket byggde du med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe.. ok, UNDERkyler. Ska läsa och tänka två gånger nästa gång jag svarar. mycket intressant om du postar hur mycket luft dina RSM fläktar flyttar!

Jag köpte en "hobbyakryl" skiva (tror jag att det hette) på Bauhaus, ca 100:-. Sågade med sticksåg med special sågblad för akryl/plexi som också finns på bauhaus, finputsade med dremel. Bockade 90 graders böjarna på keramikhällen med lämplig bit spillvirke (i mitt fall en bit 2"x2"), två snabblämmor och en värmepistol. Limmade ihop bitarna med hemgjord tvåkomponent: volym-ögonmått: 1 del akryl, 3-4 delar aceton (ca 24h lösningstid). Konsistensen kan du sedan reglera ganska lätt genom att antingen låta behållaren (i mitt fall en pasta pesto glasburk..) stå öppen för att dunsta bort aceton, eller spä ut med mer aceton om det skulle bli helt tokigt beroende på västkustens magnetfält eller månfasen.

Var noga och försiktig med bockningen, det blir lätt lite snett när du vrider, och konsekventa snedbockningar i en overflow box blir lätt ett ganska stort fel i slutet av stycket. Behövs nästan 3 händer för detta egentligen, men jag vågade inte fråga regeringen eftersom jag uppenbarligen missbrukade 'hennes' keramikhäll. :smiley18:

Limmningen blir varken jättevacker eller helt osynlig. Blir lätt bubblor i limfogen, men det är ju ingen showpiece du ska göra bakom akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag tänkte bygga en flödesrigg och mäta flödet vid 0 i tryckuppbyggnad, testkörde den igår, för mina nya fraktalfläktar mätte jag 13,5m3/s och de är specade till 13m3/s, dvs det verkar som om riggen funkar hyfsat.

Du får gärna posta en bild på din flödesrigg och berätta mer om den. Det låter som en intressant pryl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev liv i denna tråd nu.Jo Markos ide var ju iofs bra.

Måste suga på saken nu för nu har vi bestämt att det blir ett till RSM men denna gång ett RSM250 men först säljer vi bort ena växtkaret.

Men kom med fler ider.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite nya koraller har det blivit.

Jag får tacka Görgen för dom fina korallerna.Jätte trevlig kille men super fint akvarium som jag kan hålla med han var lite över växt.

Kom även därifrån med LS och en saltbok som är bra toaläsning.

Lägger upp lite bilder på koraller,fisk och lite annat.Någon som vet vad dessa röda macro är för sort?

post-4307-14468917034161_thumb.jpg

post-4307-14468917034254_thumb.jpg

post-4307-14468917034339_thumb.jpg

post-4307-14468917034432_thumb.jpg

post-4307-14468917034579_thumb.jpg

post-4307-1446891703467_thumb.jpg

post-4307-14468917034759_thumb.jpg

post-4307-14468917034835_thumb.jpg

post-4307-14468917034919_thumb.jpg

post-4307-14468917035005_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...