Gå till innehåll

Monster fireworm


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Usch, vad äckligt. Jag hade dött om jag fick en sån i stenen.

Jag hade tagit en grilltång och försökt fånga den, sen låtit den åka porslinsrutchkanan ut i det vilda så att säga. Men jag vet att många tycker man ska rädda dom osv. Kanske någon här på forumet som vill ha den och kan komma och hämta den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läcker sak :) borstmaskar är ju till största delen extremt nyttiga asätare i karet, så dom äter ju matresterna som du ger till fiskarna, en del påstår att när dom börjar bli gigantiska (typ 30-50cm långa) så kan dom ta levande djur och så vidare, medan andra säger att det i de fall människor tror att dom tagit en fisk eller så så att djuret dött av andra skäl och den bara gör det som den brukar göra, äta upp aset. Men jag har ju förståelse om du inte tycker den är så rolig att ha i karet, tror det lättaste sättet om man vill få ut den är med en fälla, och var försiktig med att inte röra den, då deras taggar är giftiga och ska ge ett riktigt smärtsamt stick och såret kan bli infekterat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter otäckt det där med taggarna. Är alltid livrädd att få en tagg i fingret när jag måste ner och rota där den håller hus.

Jag vågar inte ens fiska upp den. Fast om den gör nytta i karet så är det nog bra.

Ja, jag förstår att man har lite rädd när man håller på där den håller till, man ska ju ha respekt för den liksom många andra djur i karet, men dom är ju försiktiga djur så så länge man inte håller fast dem så kommer dom nog inte göra något emot dig, men antar att du menar att håller man på och råkar av misstag komma åt den där den gömmer sig. Om man inte vågar plocka ut den så är det bara att vara medveten om vart den finns och behandla den med respekt, för som sagt den gör nog stor nytta i ditt kar.

Tittade i Marine Invertebrats av Ron Shimek efter den och det står det bl.a.: "Exceptionally beneficial scavenger; harmless to healthy animals." Och lite senare "A beneficial scavenger such as this species should not be removed from the aquarium.".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 stycken sådana i mitt 58 liters clown hotell, en på ca 15-20cm och en på 20-25cm. Vad jag sett verkar dom inte vara till någon skada. Båda två kommer fram när det är matdax. Däremot tror jag inte min blåbenta eremit tycker dom e så roliga, eftersom maskarna ibland kryper fram och tar maten ur klorna på eremiten.

Jag låter mina vara sålänge jag inte märker att dom gör någon skada, och deras borst är jag inte särskilt rädd förr eftersom de är så pass skygga att de gömmer sig så fort man rör sig mycket i närheten av akvariet.

Jag är isåfall mer orolig för alla koraller med dödligt gift.

post-3804-14468916736694_thumb.jpg

post-3804-14468916736859_thumb.jpg

post-3804-1446891673701_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precis nyrligen att jag själv har en sån i kart... ush..

Den verkar bo i en sten/hålla när sandbotten ganska långt in under all annan sten som finns åvanpå.

Min pistolräka har fått en granne nu då.

Jag har ingen anning om hur lång den är men mist 3-5 cm fårvånar mig inte om den är lika långa i andra änden :smiley22:

Vill hest inte ha sånna "skumma" invånare framför allt inte om den är/blir över 10cm.

Blir svår att få ut den som det ser ut nu.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har säkert över 40 talet 15cm + upp till 25 cm. Även fått taggarna i fingrar några ggr och det är inte skönt, men inte så himla farligt heller. Det är de rödaktiga fireworms som e lite värre. Bara inte stoppa in fingrarna under stenar utan handskar eller försiktighet så är de endast nyttiga, om än lite motbjudande, krakar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är inte mina maskar sådär sociala?

Har du kollat på natten?

Annars kan du säga till om du ska ner till Skåne så kan vi försöka fiska upp ett par sociala maskar ur mitt kar, :ler:.

Har aldrig sett mina liknande maskar göra nån skada, eller misstänkt dom för nåt annat än att eventuellt äta på makro- och kalk-alger men det det är i så liten utsträckning så det gör inget.

Konstigare är 2 helt andra sorters maskar som jag aldrig ser göra nåt alls - sticker ut huvudena ur stenarna men kryper aldrig ut och reagerar inte när jag lagt olika sorters mat bredvid dom. En gång la jag en pellet precis bredvid huvudet på en och då blev han arg och tog tag i den och kastade bort den. Vad dom lever på skulle jag vilja veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...