Gå till innehåll

Magnifica anemon


Guest Andreas

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag köpte mig förra veckan en anemon från butik. Det var en magnifica. De sade att det var en av de vanligare och lättare anemonerna (annars hade jag nog inte köpt den). Nu har jag läst här på forumet att dessa skall vara bland de svårastesmiley19.gif

Vad är det som gäller? Dela gärna med er av era erfarenheter och åsikter. Vad har den för krav? Krävert de MH-ljus? Den verkar äta artemia och räkor. Är detta rätt mat för en magnifica?

Jag har haft akvariet (200 liters åttkantigt) igång i över fyra år och övriga fiskar (tre clowner och en elddvärgkejsare) ser ut att må prima. Alla vattenvärden ser bra ut (KH, PH, Nitrat, Nitrit, kalcium etc). Har typ 45 kg levande sten. Har UV och 250 W MH

Nu ser den i alla fall bra ut. Är väl kanske inte fullt lika bra uppblåst idag som för några dagar sedan, men ser ut att må bra ändå. Åt senast för en timme sedan...

Som sagt, dela gärna med er av era åsikter och råd för att han ska få så bra som möjligt.

Sedan var det en sak till, det är bara en av clownerna som är inne och "gosar" sig i den. Gillar inte vissa clowner detta eller kommer det efterhand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

clownerna kommer nog att börja använda den så småning om.

Mata dom inte för ofta äter den ena dagen så måste du ge den tid att smälta maten å hinna skite ut resterna innan du kan mata igen eftersom detta sker genom samma öppning.

Så ge den kanske varannan vecka å låt den ta lite artemia å likanand när den kommer åt.

Placera den högt så att den får så mycket ljus som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har matat min var tredje dag & än så länge verkar det funka

bra. Fast jag har endast haft den ett par veckor, så jag har inte

jättemycket erfarenhet av den än. Men dom är väldigt snygga. Mina

Clowner har ännu inte gått i närheten av den. Vi får väl se om dom gör

det senare. Har hört att en del Clowner aldrig simmar in i anemonen,

fast dom haft både fisk & anemon under en längre tid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar lite med det här med ljuset... Använder anemonerna ljuset genom någon typ av fotosyntes och får näring så, eller? Han på akvarieaffären (Reefzóne) Nämnde inte ens att de krävde ljussmiley5.gif.

Tur att jag har Mh då...

En fråga till: Är det något vatten värde som anemoner är så där extra känsliga för? Något jag bör mäta flera gånger i vecken eller så?

Till sist; tack för att ni delar med er av era åsikter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft en anemon (carpet) Sebae och Clarkii clownerna gick ner i med en gång medans några tomat clowner ville inte detta. tror det även beror på ifall clownerna är uppfödda i vilt tillstånd med anemoner som värd medans odlade oftast inte har någon anemon som "gose"djur

Tomatclownerna trivdes mer bland mina Sinularia eller en Sarcofyton.

Frågade då säljaren om detta och mycket riktigt dessa tomatclowner hadde ej haft någon anemon i karet. Dom visade ej något intresse för anemonen under 1½år så då åkte dom ut likaså anemonen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalt 1.024-26, pH 8.2-8.4, Temperatur 24-26 grader. Har hört

man skall ligga på dessa värden, men jag har min salthalt på runt

1,020-21. Sen är det viktigt att ha så jämna värden som möjligt. Dom

gillar inte vattenbyte, eller PH svängningar. Men det har jag bara läst

mig till…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var lite försiktig med matningen och var beredd på att den kommer att vandra i akvariet så ska det nog gå bra.Manska helst sätta anemonen sa att om den rör sig ska den komma till mindre strömmande vatten och sämre ljus.Den ena av mina anemoner har i bland en förmåga att släppa taget och hamna i insuget till skummarensmiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att läsa era åsikter! Jag ska hålla igen på maten som ni säger. Det är omöjligt för honom att komma in i en pump eftersom jag har full bakgrund och pumparna skickar ut vattnet ur små hål. Den sitter nu i alla fall på samma plats som verkar stämma ganska bra med var jag förstår att de söker, ovanför en grotta där det blåser riktigt bra ifrån och rakt under 250 W MH.

Tycker ni att jag ska hoppas på det bästa med tanke på att förutsättningarna i karet ser (enligt mig i alla fall) OK ut eller ska jag gå tillbaka till affären och ifrågasätta hur de kan sälja denna anemon till mig när jag sade att jag ville ha en av delättare. MAO HUR SVÅR ÄR DEN.. Specifika erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att läsa era åsikter! Jag ska hålla igen på maten som ni säger. Det är omöjligt för honom att komma in i en pump eftersom jag har full bakgrund och pumparna skickar ut vattnet ur små hål. Den sitter nu i alla fall på samma plats som verkar stämma ganska bra med var jag förstår att de söker, ovanför en grotta där det blåser riktigt bra ifrån och rakt under 250 W MH.

Tycker ni att jag ska hoppas på det bästa med tanke på att förutsättningarna i karet ser (enligt mig i alla fall) OK ut eller ska jag gå tillbaka till affären och ifrågasätta hur de kan sälja denna anemon till mig när jag sade att jag ville ha en av delättare. MAO HUR SVÅR ÄR DEN.. Specifika erfarenheter?

rent spontat tycker jag du ska läsa på och lära dig om den du har ,vilket jag iofs tycker att du borde gjort innan du åkte iväg & köpte den. jag menar har man bestämt sig för att inhandla en anemon så borde man ha så pass koll så man inte köper det man inte igentligen vill ha !

men självklart ska du ha kvar den nu när du redan har den i karet ,så den slipper mera stress !

My 2 Cent

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår när jag kom hem så var min jättestora anemon liten som en

golfboll. Nja, kanske inte riktigt, men nästan, den hade då tömt sig

helt på vatten, och även om jag läst att den gör så för att bli av med

slaggprodukter, och sedan fylla sig med nytt fräscht vatten, så blir

man ju lite orolig. Imorse var den ca. 35 cm i diameter igen, så nu

pustar man ut…smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent spontant kan man tycka att affären borde ha frågat om vissa av förutsättningarna i ditt kar när de säljer anemonen, men jag tycker att det största ansvaret ligger på dig. Vet man tex inte att en anemon kräver MH så har man inte läst speciellt många rader. (obs, ta inte det här personligt, för det är inte så jag menar det)

Jag som själv jobbar i affär möter otroligt många kunder som inte verkar bry sig om djurs hälsa överhuvudtaget, och ibland blir man bara så trött. Jag kan skriva skötselråd och berätta, men jag kan inte gå igenom akvaristikens grunder 65 gånger per dag på ett sådant sätt att ingen, man eller kvinna, ung eller gammal, absolut inte kan missuppfatta och göra ett misstag. Jag tycker att det yttersta ansvaret måste ligga hos oss som har bestämt oss för att bli djurägare, och som har planerat att leva med djuret i våra hem, må det sedan vara en fågel, hund eller en anemon i ett akvarium.

(Jag möter givetvis också kunder som är engagerade och pålästa, och det är alltid trevligt)

mvh

Gabbi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det yttersta ansvaret ligger såklart alltid på konsumenten när det

gäller att köpa djur. Men jag har lika många gånger träffat på extremt

okunnig personal i en djuraffär, som kunder som tror att en mal äter

skit. Och tror att en glasskål är ett humant sätt att bevara fiskar i,

bara för dom valt den skål som är 5 liter större än den minsta… När

skall vi någonsin lära oss att man inte kan behandla djur så illa som

många av oss faktiskt gör. En fisk, fågel, hund eller katt är det

faktiskt ingen skillnad på. Dom är djur, som vi köpt eller på något vis

införskaffat. Därför kan man inte bara spola ner en fisk i toaletten

bara för man hellre vill ha en blå!!! Man hör ju sällan talas om att

någon går ut i garaget & slår ihjäl som hund bara för man tyckte

den hade för långa öron…

En lite tanke bara…

Vet att det egentligen inte har med ämnet att göra, men blev lite smått exalterad av ”Gabbis” inlägg… smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt. Säger inte på något sätt att alla som jobbar i djuraffär vet allt om djuren de säljer. Det händer säkert att jag inte heller har torrt på fötterna i alla lägen, men jag tycker grundambitionen hos någon som jobbar med att sälja djur ska vara djurens bästa, och vägen dit heter utbildning, intresse och i någon mån "blöta fingrar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...