Gå till innehåll

Nano/micro kar


Peter Haack

Rekommenderade inlägg

Var går gränsen =O)

Jag har ett enkelt kar en glaskub ala tropica cube, denna har lite kvartssand(ljus) och den har en LS på LSen lever det rörmaskar.

Denna kub är på 8,8liter har ingen teknik mer än 20watts lampa och en hangon pump som har spongefilter och kolfilterdel.

Nu till sak jag undrar

1. Kan jag ha ett par tre röda räkor i?

2. Jag vill ha ett par stenar i till så jag kan ha fäste för lite knappar och macroalger, hur mycket vatten till ls behövs?

3. Min sten har fått hår(alger av ngn typ) är det snäcka som gäller, vilken isfall?

Jag vet ni kommer säkert säga till mig STÖRRE kar mer tekning och allt det där men det kommer nog smygande efterhand gissar jag på =O)

Men just nu är det detta som gäller.

Just det 1.026 och 24-25grader det är det jag har mätt.

Tack alla

post-4394-14468916750499_thumb.jpg

post-4394-14468916750573_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Se det som ett kul projekt. Testa o tänj lite på gränserna.

Så länge du kan hålla en jämn temperatur och salthalt i akvariet kan du ha lite djur i det.

Räkor visst och kanske lite enkla skivor o knappar... jag hade nog petat i en liten liten firra oxå ;)- Trots vad allla andra säjer.

Tyvär betyder inte ett litet kar mindre jobb. Du kommer att få titta till det där betydligt oftare än ett lite större kar. Fylla på avdunstat vatten o byta vatten tex. Små ändringar ofta är det som gäller i ett så litet kar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se det som ett kul projekt. Testa o tänj lite på gränserna.

Så länge du kan hålla en jämn temperatur och salthalt i akvariet kan du ha lite djur i det.

Räkor visst och kanske lite enkla skivor o knappar... jag hade nog petat i en liten liten firra oxå ;)- Trots vad allla andra säjer.

Tyvär betyder inte ett litet kar mindre jobb. Du kommer att få titta till det där betydligt oftare än ett lite större kar. Fylla på avdunstat vatten o byta vatten tex. Små ändringar ofta är det som gäller i ett så litet kar....

Tack

Oki kul så ngn firre skulle jag kunna ha alltså, men gissar på att clown är uteslutet?

Det är det som är att det är ju så lite att man kollar till det hela tiden och dessa två veckor det varit igång så har det legat på den salthalten(med påfyllnig av dunsatat vatten) och ett mindre VB samt tempen ligger där i mellan hela tiden.

Skivor och knappar ja hade varit skoj det ser lite trist ut just nu så... men det kanske finns ngn vänlig själv här ute =O)

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du lyckas få tag i Halocardinia rubra skulle de bli utmärkta i det karet... försöker själv få tag i dem men de verkar bara finnas i ecospheres som kostar tusentals kronor...

Ah nice låter duktigt dyrt det där, men skulle man råka på en bit sådant så skall jag nog hojta till..

Hittade denna sidan ngn som vet om de skickar till sweden http://www.seahorse.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=19

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk skulle jag skippa. Genom att karet blir utsatt för stora temperatursvängningar genom att det är så litet skall det nog vara tåliga djur. Jag skulle nog pröva några små eremitkräftor i stället + litet extra snäckskal att fightas om. Några borstmaskar borde du kunna få från någon med överskott och med litet tur kan du nog få tag i mysis och amphipoder från någon med sten eller sand i sumpen. Nassarius snäckor är också trevliga om du har något emot taggiga borstmaskar.

Ett förstoringsglas sedan så är allt komplett.

Ps. Det finns en liten räka som är fantastiskt vacker och heter Thor ambionensis men jag misstänker att den är för känslig för temperatursvängningarna. Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk skulle jag skippa. Genom att karet blir utsatt för stora temperatursvängningar genom att det är så litet skall det nog vara tåliga djur. Jag skulle nog pröva några små eremitkräftor i stället + litet extra snäckskal att fightas om. Några borstmaskar borde du kunna få från någon med överskott och med litet tur kan du nog få tag i mysis och amphipoder från någon med sten eller sand i sumpen. Nassarius snäckor är också trevliga om du har något emot taggiga borstmaskar.

Ett förstoringsglas sedan så är allt komplett.

Ps. Det finns en liten räka som är fantastiskt vacker och heter Thor ambionensis men jag misstänker att den är för känslig för temperatursvängningarna. Ds

Hej och tack

Är 24-25grader för stora svängningar menar dessa är som sagt väldig stabila och har varit under två veckors tid inte varit under 24 och inte varit över 25.5(om man skal vara noga) jag har använt mig av en en ute inne termometer där den har reggat max o min under natten.

Djur är skoj och är ju ett måste iaf för att göra det mer levande än rörmaskar =O)

Hoppas jag kan ha ngt djur i alf men får kika vidare efter ngt skoj, helst hade jag velat ha Lysmata debelius men den skall ju ha lite större kar =O(

eller Periclimenes pedersoni ..

Eller den du rekomenderar ja det var en lustig och intressant varelse(räka ser det ju inte ut till att vara haha)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har ett litet lustigt sätt att röra sig. Det finns många filmer på You Tube.

Det verkar helt lugnt med temperaturen för dig så det är bara att pröva. Den brukar kosta runt 150 - 200 kronor och är möjlig att odla. Larverna äter nykläckt artemia.

Nice, Tack för informationen.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkomen hit Haacken.! kul o ses även här.! är du i stan så slå en pling så kan du få lite motivation till att byta upp till åtminstone 54L :)

mvh manne

Hehe kan du lita på att jag skall Manne, tack för inbjudan.

Såg du hade lite gott över så jag får nog ratta bortom dig ASAP

Finns det verkligen ingen närma mig som har saltkar typ Markaryd Örkelljunga Åsljunga Skånes Fagerhult?

Men Hässleholm är ju bara 4mil så det är en lugn sträcka =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns säkert någon närmre, men kanske inte så aktiv på forumet som vissa andra.

mvh manne

Men Manne du kan ju inte jämföra med dig själv... det är bara stigigemla som är lika aktiv som du på forumet, jag kollade upp, du och stig postar 4,50 inlägg per dag, mest av alla (som jag hittade iaf).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Manne du kan ju inte jämföra med dig själv... det är bara stigigemla som är lika aktiv som du på forumet, jag kollade upp, du och stig postar 4,50 inlägg per dag, mest av alla (som jag hittade iaf).

vilken energi du har mano, orken att kolla upp det..! imponerande.. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon/några Periclimenes borde väl gå att ha i den lilla burken, lustiga små räkor har själv 2st Periclimenes brevicarpalis som bor i min Sarcophyton.

/Nicke

Fanns många skojiga såna "perikles" tack för tipset skall bara hitta så man får se dem IRL med alla olika djur man kan ha och inte kanske kan ha osv.

Det är så lite som skall till det när det gäller en liten balja ett par mindre djur kan göra hela hinken som en cirkus =O)

Testade vattnet idag stadig 24.6grader 1.025 i salt men pH kom jag just på vad e bra pH? mitt var på 6.5ca(snabb test med Mercks universal stickor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har lärt mig bör Ph ligga mellan 8-8,3

Intressant prjekt det här. Jag har ocksp funderat på att starta en liten kub, men har varken tid eller råd just nu. Jag har redan mitt clownhotell.

Hello Jorgen.

Hmm oki så jag måste hitta ngt som är pH höjande vad skall det vara då?

Jag tillsätter inget i vattnet i övrigt, matar väldigt lite med krill till maskarna var tredje dag, men de lever ju.

Jag har även fått lite (knappt 1cmhöga) alger på stenen lite brunaktiga är de??

om inte pH stämmer kommer jag inte köpa in ngra djur förrens det är oki med det.

Kh ligger på 5 så det är mjukt vatten med.

Jag vet köp en en bok osv men forumet är bra och jag gillar svaren från verkliga personer utifrån deras kunskap och vetande av egen erfarenhet.

Tack ännu så länge för hjälpen

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...