Gå till innehåll

h.magnifica flyttar sig lite


rickard598

Rekommenderade inlägg

Har idag observerat att min anemon flyttat sig cirka 4centimeter (bara ena sidan av foten). Någon som vet vad detta kan bero på? Satte nu streampumparna så dom blåser på den så den inte kommer mot det hållet den flyttar sig (förra ägaren sa att man kan styra den lite med streampumparna) ?!

I övrigt ser den jättefin ut, äter bra och munnen är stängd på den vilket är bra?!

Vad ska jag göra? vill inte den går runt i hela karet och bränner koraller.

Tack på förhand

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd är att fixa pumparna så fort som möjligt!

Min Magnifica flyttade sig ca 40cm på en kväll rakt in i en Tunze stream och blev köttfärs.

Var inte så roligt att komma hem efter en trevlig middag och se att allt i burken var dött..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min carpetanemon har flyttat sig vid ett par tillfällen, ofta bara runt en decimeter, mellan två olika hålor den sätter sig i. Det är inget ovanligt att anemoner flyttar på sig om de inte trivs där de sitter eller ifall de blir störda av någonting, tex en pump riktad direkt mot dem.

Sen är ett 58-liters akvarium inget ordentligt hem för en anemon, möjligtvis en mycket liten en, och då är nog fiskarna det största irritationsmomentet mot att de ska trivas.

Det finns en hel avdelning tilldelat anemoner här på guiden, jag föreslår att du läser på där och börjar leta efter ett nytt hem till din anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VEM! har sagt att jag har det i 58l clownhotell?? det sitter i 300l med 4*54T5. Ska ta och sätta på skydden på pumparna nu så det inte händer något med den om den flyttar sig. 58l projektet nerlagt, anemonen fick jag med när jag köpte stenarna, är ca 20cm omkrets. Tror den klarar sig på 300l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min carpetanemon har flyttat sig vid ett par tillfällen, ofta bara runt en decimeter, mellan två olika hålor den sätter sig i. Det är inget ovanligt att anemoner flyttar på sig om de inte trivs där de sitter eller ifall de blir störda av någonting, tex en pump riktad direkt mot dem.

Sen är ett 58-liters akvarium inget ordentligt hem för en anemon, möjligtvis en mycket liten en, och då är nog fiskarna det största irritationsmomentet mot att de ska trivas.

Det finns en hel avdelning tilldelat anemoner här på guiden, jag föreslår att du läser på där och börjar leta efter ett nytt hem till din anemon.

300L

post-4076-14468916760822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär, tack för alla bra svar, sorry om jag blev lite irriterad att ni trodde det var mitt clownhotell jag hade anemonen i, men det är det inte och nu har jag satt dit skydd för pumparna också så den inte kan sugas in där. riktade även bort pumparna ifrån den så såg det bättre ut tycker jag.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du säkert har förstått med tanke på att du uppdaterat din profil så är det första och enklaste man tittar på är under personens namn hur stort akvarium denne har, ifall det då står 58 liter så kan man ju anta att ett clownhotell är det aktuella karet.

Jag ber om ursäkt ifall du har känt dig påhoppad på något vis, detta var inte meningen.

Jag hoppas du klarar av att hålla anemonen, oavsett storlek på ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara, förstog nu också varför du trodde det. Ingen skada skedd ;) Pumparna skyddade nu iallafall, ytavrinningen sitter det plexi över så den inte bör ta sig ner där. Kommer den genom 0,5cm springa om den skulle vilja?

Jo jag hoppas också jag kommer klara det, gör mitt bästa :) Den klarade ju 38grader i somras så den är väl rätt härdad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...