Gå till innehåll

Ändrade storlekar på bifogade filer?


Lasse

Rekommenderade inlägg

Vargklo

Har det skett en ändring på filstorlekar som är tillåtet att ladda upp?

MVH Lasse

Tar mig friheten att svara.

På senare tid har vi inte ändrat till större filer. Vi har dock diskuterat det lite ytligt, men kom fram till att det är ganska lagom storlek, då många fortfarande kör en skärmupplösning på 1024x768. Det skulle bara generera onödig belastning på datatrafiken med större bilder.

dvs:

Standard inställning för alla är

jpeg 140000bytes 135Kb 800x800

jpg 140000bytes

gif 185.5 KB 800x800

pdf 5 MB

Betalande Medlem:

jpeg 200000bytes 195.3 KB 1000x1000

jpg 200000bytes 195.3 KB 1000x1000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar mig friheten att svara.

På senare tid har vi inte ändrat till större filer. Vi har dock diskuterat det lite ytligt, men kom fram till att det är ganska lagom storlek, då många fortfarande kör en skärmupplösning på 1024x768. Det skulle bara generera onödig belastning på datatrafiken med större bilder.

dvs:

Standard inställning för alla är

jpeg 140000bytes 135Kb 800x800

jpg 140000bytes

gif 185.5 KB 800x800

pdf 5 MB

Betalande Medlem:

jpeg 200000bytes 195.3 KB 1000x1000

jpg 200000bytes 195.3 KB 1000x1000

Något har dock hänt, .doc, .xls och videofiler är borta samt att jag är fullständigt säker på att max för .jpg (för mig som betaland medlem) var ca 230 kb förra veckan.

Detta gäller blogginlägg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade dessa inlägg till en ny tråd så vi håller den andra "on topic".

Jag är inte så insatt i det tekniska här, så varför en del är borttaget antar jag beror på att det används så sällan.

Jag har aldrig haft så stora bildbilagor som 230kb möjligt. Märkligt, det får någon på teknikavdelningen svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har tagit beslutet att man inte kan ladda upp film till SG längre. Dessa är det mest utrymmeskrävande och därmed tär på det dyrbara utrymmet på servern.

Om det visar sig att behovet av att ladda upp film till SG är stort så får vi ta upp den diskussionen igen vid senare tillfälle.

Vi rekommenderar att ni i fortsättningen laddar upp film på andra externa gratistjänster och länkar till filmen.

Några exempel är photobucket, yuotube.

Tipsa gärna om fler ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp det var ju inte så värst kul, det var en av anledningarna jag blev stödmedlemm för att det skulle bli mer utrymme för större filer osv inte att allt skulle minskas, om inget händer kommer jag nog inte förnya mitt medlemskap.

Ok. Som sagt vi kan ta upp diskussionen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp det var ju inte så värst kul, det var en av anledningarna jag blev stödmedlemm för att det skulle bli mer utrymme för större filer osv inte att allt skulle minskas, om inget händer kommer jag nog inte förnya mitt medlemskap.

Duger inte youtube? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv använder mig av photobucket, tycker inte kvaliten blir särskilt kass där (för att vara en gratis tjänst) . Kommer dock inte ihåg max storleken på filmerna. All info finns på deras hemsida. Dit kan man iaf ladda upp betydligt större filer än vi någonsin haft möjlighet på SG.

Hittade ett par gamla filmer på mitt kar som jag lagt upp för något år sedan där.

th_a8f90d2a.jpg

th_100GReef2008-11.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvalité är en definitions fråga, eftersom jag jobbar med film så har jag rätt höga krav tyvärr. Om jag skulle ladda upp på de sajter ni nämner har jag ngen nytta av min dyra kamera som ger bra bild skulle lika gärna kunna filma med en vanlig digatalkamera eller mobil. verkar vara sådanan filmer det får bli då i framtiden. hellre 10Sek bra bild än 2 min lite sämre. Det är min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte bra på film så jag fråghar för att förstå. Hur stora filer pratar vi om då? Varför jag undrar är för att vi har redan i dag relativ högakostnader på lagringsutrymme jämfört med andra kostnader. Om det är så at vi ska ha riktigt bra filmer kan detta röra sig om stora pengar. Är det ett önskemål ska vi givetvis se över möjligheten för att göra SG så bra som möjligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer heller inte ihåg vilken storlek det fick vara på filmfilerna som kunde laddas upp här, men det var definitvt inte i den storleksordningen som du är ute efter, har för mig det var 5-10Mb eller liknande. Antar vi snackar 100Mb+ för en bra kvalitet på film?

Jag har en 2 minuters avi snutt på min dator av karet, 640x480 bitrate 1536Kb/s, alltså inte någon HDTV kvalitet och den ligger på 176Mb. Alltså en bit över 1Mb/sekund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan lagt upp filmer o sg som ha bättre kavlite´än de på youtube osv, så visst går det komprimera till rätt format med lite justeringar.. Antar du pratar Flash jag snacka mov fil så det är skillnad.

Men visst om ni kunde fixa ett annat sätt o lägga upp filmer på så man slapp gå via en annan moter så skulle det vara bättre gilar inte o vara medlemm överallt för o lägga upp film.

Detta är bara önskemål inget krav.. Vore bara kul o kunna se på bilden så man får en riktig bild av hur allt verkligen ser ut.

Nu har jag sagt mitt o tyckte det var bättre innan det är allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp det var ju inte så värst kul, det var en av anledningarna jag blev stödmedlemm för att det skulle bli mer utrymme för större filer osv inte att allt skulle minskas, om inget händer kommer jag nog inte förnya mitt medlemskap.

Det är ju det som är bra att det är ju fritt val och inget måste...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Youtube o andra uppladdnings sajter suger i kvalité!!!

Hur exakt suger youtube?

Det finns ingen gräns för bildkvalité och du får till och med ladda upp filer så stora som 1GB. Youtube själva rekommenderar uppladdarna att välja bildkvalité som 1280 x 720 (16x9 HD).

Ta denna som exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan lagt upp filmer o sg som ha bättre kavlite´än de på youtube osv, så visst går det komprimera till rätt format med lite justeringar.. Antar du pratar Flash jag snacka mov fil så det är skillnad.

Men visst om ni kunde fixa ett annat sätt o lägga upp filmer på så man slapp gå via en annan moter så skulle det vara bättre gilar inte o vara medlemm överallt för o lägga upp film.

Detta är bara önskemål inget krav.. Vore bara kul o kunna se på bilden så man får en riktig bild av hur allt verkligen ser ut.

Nu har jag sagt mitt o tyckte det var bättre innan det är allt.

Vi är intresserade att få det bra så kan du komma med något förslag hur vi kan ordna detta så går det kanske att lösa. Bra om du tittar på lösning då du kan mer än de flesta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...