Gå till innehåll

Dimmer


Guest snad

Rekommenderade inlägg

Hej alla, sitter och funderar lite kring ljuset. Det borde vara ganska hög stress faktor för fiskar och övriga djur när man slår på ljuset samt stänger av, ljuset skiftar ju från max till noll osv.

Undrar om någon har köpt eller byggt någon automatisk dimmer som stänger ner på 30 min eller liknande ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett ljusrör på 10000 K, och ett blåljus som sätts igång en

timme innan min MH släcks. Efter 25 min, fimpas ljusröret & sedan

är blåljuset på i 30 minuter innan den också stängs av... Blir inga

chockmörker i mitt kar, fast en dimmer hade ju varit rätt coolt att

ha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att dimmra lysrör så krävs ett speciellt don som kallas HF-don

Ingången (1-10Volt) för dessa styr strömtillförseln och lysröret får ett svagare sken.

Det Finns en slags tändare som har denna funktion inbyggt i sig och 3st program kommer ej ihåg just nu vad den heter men skall funka med en vanlig armatur för lysrör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man sätta en dimmer på en pump?

Eller ja nu fick jag en helt vilt idé:

Man sätter en dimmer på en pump.

Sedan letar man upp en liten "motor" av något slag som ökar och minska dimmern hela tiden. ( som om man skulle stå och vrida fram och tillbaxs på dimmern hela tiden själv). Detta borde skapa en vågeffekt i akvariet till en otroligt låg kostnad . Och eftersom att pumpen aldrig stängs av helt så borde det inte slita så hemskt mycket på den heller.

Ops nu hamnade jag lite utanför det ursprungliga ämnetsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe Jaken jag gillar din enkla ide men eftersom ingen verkar ha gjort det så har du nu tillfället att ska en nya produkt =) låter helt perfekt men frågan är om det inte blir lite påfrästande för pumpen ändå....men fundera vidare och börja med att se till så dimmern ändrar sig ganska sagta och inte allt för ofta........Lycka till och håll oss upprättade =)

MVH

Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ena klockan slår på dimmningen och den tonar upp ljuset hur länge?

Andra timern slår till nerdimmning och hur länge "fadar" det ut?

Jag läste intruktionen och det såg vid en snabbläsning ut som att den bara skulle ha en puls för att strata dimmningen, fixar timern där eller har jag missuppfattat det? :)

Skulle vara fint att se lite mer om hur du använt ingångarna från timern till byggstsen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara en klocka till dimmern !

Exempel.

kl 10.30 slår till (börjar dimmar upp)

kl 11.00 slår ifrån (börjar dimmar ner) lysrör tänds med klocka nr 2 kl 11.00

kl 21.30 slår till (börjar dimmar upp)

kl 22.00 slår ifrån (börjar dimmar ner) lysrörsläcks med klocka nr 2 kl 22.00

Dimmertiden går att ställa seperat för till och frånslag, från några sekunder till 2 timmar.

Klocka nr 3 håller reda på mh.

På sidan 9 i manualen (pdf filen) ser du hur du skall koppla, jag har bytt knappen mot klockan.

/Frick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man kan alltså ställa timern på en påtid om man vill ha lyset på hela dagen och sen ha en fråntid då den dimmar ner, förträffligt! :)

nu skulle man bara ha samma funktion med 1-10v med så kan man göra det samma med lysrören.. om man nu får råd att köpa nya reaktorer nångång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en auqamedic t5 *80w och såg den här

Aqua Medic Light Computer

light.gif

The Aqua Medic Light Computer is designed to accurately simulate nature's own lighting. It is supplied with three separate programmable channels: Channel One controls the primary lamp (e.g. metal halide, maximum 500 watts). Channel Two controls additional lighting (e.g. blue fluorescent, maximum 300 watts). The third channel, a special feature of the computer, controls an incandescent night lighting circuit to a maximum of 100 watts. The night light's intensity is controlled using an internal programme to simulate the natural lunar cycle of 28 days. The combination of all three channels completely simulates the dusk to dawn lighting cycle. This cycle is of major importance for many plants and animals in setting a rhythm for their reproductive cycle.

någon som har erfarenhet av den ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan inte dimra en motor då får man ha en frekvensomvandlare

Frekvens omvandlare är för 3fas motorer. Visst gåt det att "dimra" en motor, men tror inte att det funkar/är lämpligt på de typer av motorer som används i akvarie sammanhang(magnetiska). Detmåste vara en motor typ sådana som sitter i en borrmaskin eller radiostyrda bilar. Dom fungerar ju som en dimer.

/ M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om jag vill dimma en 36 W T8 (har redan sådan av märke Deltec med don i akvariebänken) eller en 54 W T5 (efter byte av fattning i armaturen) med hjälp av en IKS. Vad behöver jag skaffa och hur går man tillväga? Vill ha donen även fortsättningsvis i akvariebänken. Helst inga byggsatser.

IKS verkar ha elektroniken i rampen och Deltecs egna kostar ca 3500 på Akvarielagunensmiley19.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solen går väl upp/ned mkt snabbare på många ställen där våra invånare lever så detta låter lite som överkurs? Måste ju räcka att köra som Vitamin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi menar nog samma saker, gamla drivgrejer till lysrör/MH består av lite andra grejer, en drossel, tändare och några kondensatorer i några fall. Kallas induktiva drivdon, du har säkert sett en lysrörsramp med glimtändare, den är induktiv. Använder man HF don så behövs inte glimtändaren, det är ett elektroniskt drivdon. Dessa HF don(elektroniska) finns med dimmerfunktion och det var säkert det Wrangen menade med tändare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
Hej alla, sitter och funderar lite kring ljuset. Det borde vara ganska hög stress faktor för fiskar och övriga djur när man slår på ljuset samt stänger av, ljuset skiftar ju från max till noll osv.

Undrar om någon har köpt eller byggt någon automatisk dimmer som stänger ner på 30 min eller liknande ?

Inget märkvärdigt alls, jag bara drar undan gardinerna efter 17 minuter går det blå igång i två omgångar och efter ytterliggare 20 minuter går solen igång "timer styrt";)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

HF-don finns som 1-10V, DALI och fasstyrning.

jag skulle dock rekomendera en med DALI som är ett jätte bra system. dali sammankopplar flera enheter till en liten kontroller så man kan styra varje lamap individullt.

man kan inte dimra ett lysrör med en glimtändare, men man kan ändra vågform.

ändrar man vågform så ändras induktansen så det sker på egen risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...