Gå till innehåll

Lite osäker på vad jag ska, behöver mäta.


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Hej svejs

Funderar på om jag behöver mäta lite fler saker. Har haft igång mitt nanokar (38l) sen juli 08 har inte så mycket saker i det än men nu tänkte jag börja skaffa lite koraller + någon fisk.

Det jag har mätt hitintills är.

PH, nitrat, nitrit och ammonium

Fått tips om att även mäta:

CA, MG, KH och fosfat

Någon som har åsikter;)

Tips på några bra tester också? Nu kör jag med JBL tester. Gillar dom inte så mycket. Är inte så stor noggrannhet och rätt svårt att bestämma vilka värden det är färgkarta och lite gissningslek. Vissa blir aldrig någon färg som finns på kartan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du kan hoppa över nitrit och ammonium framöver nu när karet är inkört, förutsatt att du inte matar med oxhjärta eller något sådant.. :)

Fosfat behöver du inte heller mäta, jobba bara normalt för att hålla nere nivåerna istället, strumpa med mycket lite fosfatabsorberare räcker, om det ens behövs, och tänk dig för när du matar. Ett hyfsat fosfattest kostar väl ändå 5-600:-, det är främst viktigt för folk med sps som vill ha maximal tillväxt och är osäkra på hur deras värden ligger till. Får du algtillväxt så vet du att näringsvärdena är "för höga".

Kör med Saliferts tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen, Då hoppar jag nog över Fosfat, om de är så dyrt.. *Man är ju student*

Jo salt och temperatur tog jag som givet:P Har både Hydrometer=(refraktometer)?? och plastvippa..

Kollade lite på Saliferts produkter men kan inte hitta någon Kalcium test tyvärr. Något annat märke ni kan rekommendera med Ca test? Kanske finns på andra ställen, men hittade lite annat trevligt på pwss så tänkte gör en beställning där. Kan välja på:

JBL, Tropic Marin (MG/Ca kombi test), Elos (sjukt dyr) eller Sera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Tack för tipsen, Då hoppar jag nog över Fosfat, om de är så dyrt.. *Man är ju student*

Jo salt och temperatur tog jag som givet:P Har både Hydrometer=refraktometer?? och plastvippa..

Skippa fosfaten, du får ändå inte rätt med JBL test - har ett sånt själv som ger 0 i utslag. Fick dock hjälp av Triton att verifiera, och visst fanns det fosfat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter allt jag läst om tester så har jag fått för mig att alla rekommenderar saliferts tester, sen svär dom över dom själva. Har själv bara testat saliferts kalciumtest och det kan jag faktiskt rekommendera själv, enligt andras utsago så är deras magnesiumtest. KH däremot skulle jag välja elos då många har haft rätt stora mätfel med saliferts KH-tester (2-3 graders skillnad från test till test).

Får man inte tag på saliferts kalciumtest, köp elos, det är snäppet bättre. Med bättre menar jag mer lättanvänt och jag gör tvärt om, köper salifert om jag inte får tag på elos.

Det var mina åsikter och funderingar kring märken på KH,Ca & Mg test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kände på mig att någon skulle anmärka på att jag bara skrev Salifert :)

Men visst är Elos och Tropic Marin bra/bättre på vissa, kör själv TM Ca nu men tycker det är besvärligt då man ska se när vätskan inte längre är en aning ljusblå, sen är sprutan sämre än Saliferts som man lätt kan trycka ut en droppe med, den går mjukare medans TM's lätt "hoppar" fram en bit.

KH däremot skulle jag välja elos då många har haft rätt stora mätfel med saliferts KH-tester (2-3 graders skillnad från test till test)

Nuförtiden får man ju med en referensvätska med Saliferts KH så man kan kontrollera sitt test ibland.

Får man inte tag på saliferts kalciumtest, köp elos, det är snäppet bättre. Med bättre menar jag mer lättanvänt och jag gör tvärt om, köper salifert om jag inte får tag på elos.

Hur är Elos Ca mer lättanvänt? Jag har inte använt något Elos än men något var besvärligare har jag hört, vet du vilket?

Kollade lite på Saliferts produkter men kan inte hitta någon Kalcium test tyvärr.

Kanske kan ta dig en lördagstur till www.biotedmarin.se i Kungsbacka, han har Salifert Ca m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske kan ta dig en lördagstur till www.biotedmarin.se i Kungsbacka, han har Salifert Ca m.m.

Jo jag får nog göra det, har inte varit där än men tänkt på det flera gånger..

annars testar ja ett av de andra märkena på CA.

Hur ofta brukar ni mäta sakerna då?

Själv har jag mätt varje lördag (inte Nitrat och Nitrit längre). Men tror att jag ska börja mäta varannan vecka i stället vid vattenbytena. För det är väldigt stabila värden. Tempen ser man försäg några grr veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då har jag försökt ta tester med Salifert.

Lyckades få MG till 560:/ Kan man ha så lågt?

Gjorde ett vattenbyte och ett test till, men ingen större förändring.

Sånt där med färger är ju svårt, hur (blått) ska man låta de bli? Tar man den direkt då man ser en förändring eller ska man vänta tills en riktigt mörkblå färg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag vad jag gjorde för fel. ja drog tilbaks sprutan, när den var klar till 1ml och läste av.

Men jag har fortfarande ett tolkningsproblem vad är fram och bak/ upp och ner på en spruta?

Place the plastic tip frimly on the 1 ml syringe and draw into this Mg-3 reagent until the lower end of the black syring part is at the 1.00 ml mark.

Hold the syringe whith the tip facing upward and read the position of the upper end of the blackk syringe part.

Så förs drar man till ena sidan av den svarta ploppen sen läser man av på andra sidan (låter skumt)?

Vilken sida är vilken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag vad jag gjorde för fel. ja drog tilbaks sprutan, när den var klar till 1ml och läste av.

Men jag har fortfarande ett tolkningsproblem vad är fram och bak/ upp och ner på en spruta?

Place the plastic tip frimly on the 1 ml syringe and draw into this Mg-3 reagent until the lower end of the black syring part is at the 1.00 ml mark.

Hold the syringe whith the tip facing upward and read the position of the upper end of the blackk syringe part.

Så förs drar man till ena sidan av den svarta ploppen sen läser man av på andra sidan (låter skumt)?

Vilken sida är vilken?

Salifert gillar att vara luriga med sina formuleringar ;), satt och klurade på vad dom menade första gången jag använde den. Förstår inte varför dom inte bara kan skriva att det man överallt ska läsa av på tätningen som ligger innerst, i kontakt med vätskan i sprutan oberoende om man håller den upp och ner, sidledes, man hänger i taket o.s.v. blir så dumt när man ska läsa av den åt ena hållet först och sen vända på sprutan när man är klar o läsa av samma fast det kan låta som man ska läsa av på den andra tätningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Ja det är lite högt, jag hade låtit det vara, jag har haft högre än så. Risken som finns med högt Mg är att det fäller ut karbonater i vattnet (Ser ut som att det snöar).

Det gäller väl kalcium inte magnesium?

Jag har själv pga felaktiga tester haft över 1800 i magnesiuim och jag hade då ingen utfällning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...