Gå till innehåll

BTA drar ihop sig snabbt och kraftigt..


malm

Rekommenderade inlägg

Paranoid eller är det akut upp ur karet med den? det är en gigantisk bta anemon som bruakr dra ihop sig under natten.

händelse!?

idag har jag bekämpat glasroser med Red sea Aiptasia-X. stängde av pumpar och lät vattnet stanna innan jag behandla och lät pumparna vara avstängda ca 30 minuter efter behandlingen... det hade även avdunstat mycket vatten, så fick fylla på 6 liter...(jag vet slarvigt och inte fylla på oftare)

kan det varit att den inte gillat den höga salthalten... den har mått fint och bra i flera månader, och nu är den liten som en golfboll...

vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte vara en reaktion Red sea Aiptasia-X, det du beskriver liknar den reaktion som den ger på glasroser(iaf det man kan se på deras reklamfilm).

precis. det jag är orolig för.. har den också fått giftet i sig och tynar bort nu? det är en stor anemon på närmare 30 cm i diameter. lite borde den väl tåla om där nu har kommit nåt när pumparna gick igång.... glasroserna jag besprutade är ca 30 cm ifrån anemonen. jag låt vattnet stå stilla längre än rekomenderat både före och efter behandlingen, och denna drog ihopa sig ca 3 timmar efter jag hade behandlat.. inte direkt som det gjorde på glasrosorna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasrosor är väl en sorts anemon? likaså majano eller har jag fel?

det stämmer bra det.. därför jag är rädd för att den har tagit åt sig glasros giftet, och undrar nu om den lilla mängd är skadlig för anemonen med? inte ul och vakna upp imorrn att anemonen har förtvinat bort och tagit död på hela karet...

Fredrik. hällde i rent påfyllningsvatten utans salt... men den ahde börajt dra ihoa sig redan lite innan jag fyllde på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det förtvinar så gör den det sakta jag har sett i en butik hur det kan se ut. Och om du har eremiter brukar dom ge sig på den först. Lägg i aktiv kol för att säkra upp, det hjälper lite ifall du är orolig för att anemonen ska utsöndra "gift".

Nu har jag blivit lite lugnare.. nu ser den nästan ut som den brukar göra under nattetid. kör med aktivtkol alltid så där är det lugnt.. tror nog inte det är några problem nu.. den fick nog bara nått flipp och drog ihopa sig lite tidigare än vanligt och snabbare pga vattenpåfyllningen och kasnke lite av giftet för glasrosorna... skriver imorrn hur den ser ut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...