Gå till innehåll

Hökfiskar och räkor


Ahab

Rekommenderade inlägg

Jag har en Röd hökfisk, Neocirrhitus armatus, i mitt akvarium. Den är omkring 7-8 cm och ett trevligt inslag. Nu är jag lite sugen på att flytta över mina pepparmintsräkor till det karet för att bekämpa min växande mängd glasrosor. Har läst att detta kan bli problem.

The Flame Hawkfish, also known as the Brilliant Hawkfish, has a bright red body with dark markings along the dorsal fin and around the eyes. They are a very personable fish, and are great for reef aquariums as long as there are no small shrimp maintained in the aquarium.

Någon som har kombinerat räkor med hökfiskar och har någon uppfattning om vad som räknas till small?

p-24020-flame-hawkfish.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker hökar är roliga. Men räkor också. Jag hittade en tänkbar kompromiss pga varningarna jag läst - nån som vet hur det skulle kunna funka?

Plectranthias Inermis blir bara 4 cm lång och ska vad jag läst se ut och bete sig som en hökfisk? Och borde inte kunna få i sig putsare/pepparmint? Nån som har erfarenhet?

http://se.reeflex.net/tiere/13_Plectranthias_inermis.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckas du få tag i en sådan så kan det ju vara ett alternativ. Jag har haft två olika sorters hökfisk, förut en Arc-eye (kolla SG's artregister) och den gick ihop med pepparmintsräkor utan at göra dem något, och nu har jag en Falco's (kolla SG's artregister) som går fint med en Eldräka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - jag är allt hemma (tyvärr :)) Det har bara varit så många intryck från resan att det har tagit tid till att skriva och plocka ut de bättre bilderna.

Min erfarenhet av Plectranthias Inermis är inte så mycket. Jag köpte en som fick gå i ett 27 liters i över tre månader. Ytterst lite sten men den är mycket skygg - jag såg den kanske 1 gång i veckan om jag hade tur. För ca 3 månader sedan flyttade jag dem till mitt RSM tillsammans med 4 st Discordipinna griessingeri. Efter ca 1 månad såg jag den en gång - sedan har jag inte sett den igen. Jag är dock inte helt säker på att den är borta - i början så såg jag inte mina Discordipinna griessingeri heller men nu är de framme med jämna mellanrum. 3 har jag åtminstone sett. Alltså - det är en skygg fisk - minst sagt. I RSM går en pepparmintsräka fortfarande (men den är ganska stor). Det är dock en kul fisk för det mindre akvariet och jag har inte upplevt den som svår - dock lite osynlig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

För att föra liv i en gammal tråd.

Jag har 4 hökfiskar, inte en enda räka har försvunnit.

Falco, armatus, typus och en arcatus. Alla dessa rörde inte en enda av mina 8 räkor i salig. Sen stoppade jag ner en femte hökfisk för en vecka sedan, nu har jag en räka kvar :)

Nåja. Får se hur jag ska lösa detta. Någon som är sugen på en stor fin hökfisk?

http://fishpix.kahaku.go.jp/photos/NR0014/NR0014101AF.jpg

En glupsk sak var det, han är rätt stor också.

http://www.reeflex.net/tiere/2275_Cirrhitichthys_aureus.htm kanske fungerar bättre ifall man köper en som inte vuxit upp i havet och livnärt sig på 1-2 räkor om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...