Gå till innehåll

Calsium problem.


per-åke

Rekommenderade inlägg

Andvänder GroTech Calcium Pro instant men mitt problem är att calciumnivån ej går upp lika

mycket som den borde.

10gr skall öka ca nivån med 18mg/100liter.

Räknar med att jag har 350 liter vatten,tillsatte 100gram hängande i strumpa direkt i karet.

Körde detta i två dagar och då borde ca gått upp 100mg/l.

Istället har bara ca gått upp 45mg/l

Levande stenen i karet är vit av calcium,så jag tror calciumet har svårt för att blanda upp sig.

Vet att mg värdet är viktigt för att ca skall kunna blanda sig,men det ligger på 1300 så det ser jag

inga problem med.

KH 10 salitet 1,024 no2 no3 nh4 är noll. ca 325

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar tillsätta max 2 skedar åt gången till mitt med 200l vatten (+18mg typ) när jag använder strumpa, annars ökar risken att det fäller ut och blir "snö" som korallerna ogillar. Det verkar hjälpa att ha en riktigt finmaskig strumpa också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte innan ljuset tänts ( kl 10 ).

Kh 10 ca 310 mg 1320 Ph 7.7-8.0 Salif. tester

Kristoffer hänger även min strumpa vid ytan.

När jag hängt i strumpan mjölkar det ca 5 timmar sedan blir det kristallklart igen.

Men L. stenen blir vit, och ca går bara upp hälften av vad det borde.

Har hört något om jonobalans kan det vara det ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem med grotech calsium. Det är rena skräpet man kan inte strö det i sumpen för att lösa det då det fäller ut direkt. Och plus att det trycker upp kh.Jag kör deras mineralmedel i osmos vattnet det fungerar kanon. Plus deras mg medel fungerar kanon med.Men detta fäller ut och gör akvariumet helt vit. Jag slängde mitt i veckan och köpte FM i stället bara strö i sumpen och det löser sig direkt och höjer som det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dennis.

Var köper man detta (FM calcium) Någon webbutik ? bor i trollhättan.

Vad är den fullständiga beteckningen på detta pulver.

Har ju ingen sump så jag får lägga i strumpa eller strö rätt i karet. (fungerar något av detta ) ?

Har tidigare i mitt lilla kar andvänt salif. corall calcium detta funkar kannon men blir dyrt i mitt

stora kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...