Gå till innehåll

Fästa Gardena-koppling mot PVC?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag skulle använda just en slangstump imellan kopplingen och pvc (röret?) kan ju använda vanlig "akvarie" slang pvc. Annars går ju det mesta att limma men tänk på att fogen kommer få spänningar i sig varje gång man rör kopplingen.

Hälsn Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle använda just en slangstump imellan kopplingen och pvc (röret?) kan ju använda vanlig "akvarie" slang pvc. Annars går ju det mesta att limma men tänk på att fogen kommer få spänningar i sig varje gång man rör kopplingen.

Hälsn Danne

De enklaste lösningarna är oftast de bästa. Skall erkänna att jag inte ens tänkt i de banorna, men det är ju en uppenbar lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar ett 16 mm pvc rör (jag tror det var 16 mm - kan vara 20 också), en skarvkoppling (dubbelhane) till gardena, en värmepistol och tangit går det att göra en koppling. Värm röret, smeta tangit på den ena av hankopplingarna (längst in) - behåll o-ringen på hankopplingen. För ihop och dra år med ett buntband på bägge sidorna om o-ringen (på o-ringen också kan vara bra). Brukar bli både tätt och hållbart men en skarv mellan två material är alltid en viss risk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är inte superkritiskt. Det skall användas för att tömma ett litet kar vid vattenbyte.

Dvs:

Karet är med i min vattencirculation. Koppla bort karet från circulationen. Öppna en kran som tar vatten från botten på karet och ha slangen kopplad mot kranen för utförsel i närmsta brun.

Sedan stänger man kranen, blandar nytt vatten i det lilla karet och vrider på kranar så det åter är en del i circulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...