Gå till innehåll

en smula sämre


crille

Rekommenderade inlägg

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tycker guiden har blivit roligare igen, massa bilder bra diskussioner typ zeo o fauna-trådarna

men även annat bra snack!:jump:

Ja,

Jag är också mycket nöjd med de trådar du nämner. Det finns mycket bra skrivet av mycket kunniga akvarister :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag vet inte om det bara är jag, men denna tråden känns väldigt aktuell just nu för mig.... Tog en stund av letande innan man hittade den igen...

Det jag känner är att SG hur bra det än är har en tendens att vara ett nybörjarforum, dom gamla rävarna, intressanta diskussionerna, mer avancerade ämnena känns som det knappt existerar. Och det tycker jag är otroligt tråkigt att det blir så.

Men jag förstår de gamla rävarna, man orkar inte vada igenom 1000 nybörjarfrågor, samma om och om igen, som man får svar på genom att köpa en bok eller göra en sökning på forumet, för att hitta nånting intressant.

Är det så att vi ska acceptera att SG är ett forum där de flesta är aktiva när de behöver svar och är gröna, men när de lär sig så försvinner de nån annanstans för att ta de mer avancerade diskussionerna.

Jag har försökt att när man gör experiment och testar saker att hålla forumet uppdaterat, men oftast så är intresset svalt när man inte bara diskuterar mainstream-saker. Och det är sällan nån tar upp nåt mer avancerat/ovanligt ämne, så man tappar ju gnistan lite.

Jag bara spånar här, och jag vet att det diskuterats flera gånger, men vad kan man göra för att göra forumet intressantare för de som inte längre är nybörjare, eller ska vi bara acceptera att "vi/de" får prata dessa ämnen utanför forumet. För ofta känner jag att de mest intressanta diskussionerna har man har är antingen med människor som inte orkar med forumet längre och man får prata över en kopp kaffe/te (som ju är otroligt trevligt, men det bidrar ju inte lika mycket till hobbyn som om vi pratade i ett öppet forum) eller via PM.

Och vad är det som gör att vissa ämnen är sånt som man kan prata med många hobbyister om vid sidan om men väldigt få talar om på forumet. Ett är näringsämen (ja jag vet att det varit ett hett debattämne tidigare och det funnits personer som gjort att klimatet blivit mindre trevligt, har själv råkat ut för det), haft många givande diskussioner utanför forumet med engagerade personer, men dom vill inte prata om det på forumet, jag tycker det är väldigt trist när det är så, och det måste ju på nåt sätt bero på miljön på forumet att vissa ämnen diskuteras inte...

Jaja, som vanligt är jag en tråkig person som skriver trista uppsatser om ingenting. Men man vill ju gärna rädda ens intresse för SG innan man helt slutar att skriva (och nästintill läsa, haft såna perioder redan när man gått veckor utan att logga in, rätt vad det är så har man slutat helt...)...

Och det ska inte tas som nån kritik mot någon, alla ska få skriva på forumen, men hur ska vi tända gnistan hos dem som tycker det ibland är lite tråkigt här, även om dem brinner för hobbyn fortfarande när man talar med dem utanför forumet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

En av nybörjarna på detta forum och läser både nybörjarfrågor såväl som försöker hanka mig fram på mera avancerade frågor.

En av dom saker jag tror helt klart skulle förbättra nivån är flera ämnesspecifika stickys med vanliga frågor. Tex Kemi -> Saltvattenskemi for dummies. Menar inte att alla kunniga skall börja skriva guider, men flera stickys (fast bara med länkar, sökresultat) med uttömmande trådar skulle förenkla sökningen.

Kanske lite hårdare moderering (om det är ett ord) med att slå ihop dubbelposter. Menar inte att det inte modereras, men kanske för snällt.

Oerhört tacksam för SVG, tack vare denna jag har börjat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tycker också SVG är ett fantastiskt forum med mycket information men ibland hade man kanske önskat lite mindre utav "inbördes beundran" om man får säga så. Finns många presentationer här på guiden som handlar om ny-startade projekt o det är jättespännande att läsa om vilken teknik som används osv men trådarna blir ju för långa när det kanske finns inlägg som har 600svar och säkert 300 utav dom är typ "skitsnyggt" osv. Jo det är kul att folk uppskattar att man lyckats men man orkar ju inte blädda igenom tråden som man vill läsa. Jag tycker tråden skall användas till att utveckla sitt kar o ställa frågor som rör just detta. Inte för att ligga topp 10 på inlägg om det skall vara ett verktyg i hur duktig man att på att driva ett saltvattensakvarium?

Man har många frågor som nybörjare o frågan är om man någonsin blir fullärd då det dyker ständigt upp någon ny metod. Kanske är det just metoderna som börjat minska o därför har dom gamla rävarna som sitter med kanon kar som funkar 100% inget nytt att berätta? Det jag upplevde svårt som nybörjare (vilket jag är ännu) är att inget är hugget i sten. Det finns goda riktlinjer hur man ska lyckas med sitt kar men alla är lite profeter med sina egna erfarenheter vilket kan upplevas lite förvirrande ibland.

Jag lovar att den dagen jag har ett kar som jag är 100% nöjd med skall jag lägga upp en tråd där akvariet o tekniken beskrivs samt vilka tillsatser jag använder så en med mindre erfarenhet kan kopiera "receptet" av teknik o dyl o på så vis förhoppninsvis själv lyckas =)

Hej hopp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men hur ska vi tända gnistan hos dem som tycker det ibland är lite tråkigt här, även om dem brinner för hobbyn fortfarande när man talar med dem utanför forumet...

Kan det vara så att det kanske har blivit lite för lätt att ha saltvattensakvarier? Att utmaningarna saknas hos de som har hållit på länge? Kanske känns då de flesta diskussioner som en repig skiva som går varv efter varv? De ämnen man själv skulle vilja fördjupa sig i är ganska smala och lyfts inte - kanske för att man är mer eller mindre ensam i den svenskspråkiga populationen att bry sig om just den lilla grejen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket av det ni säger stämmer, jag är mest intresserad (och har ända sen jag var ny) av vad de erfarna med vackra kar har att säga. För det är ju där den stora kunskapsbanken finns.

Att lyssna på nån som har ett nystartat kar med precis nyinköpta koraller är ju lika knasigt som att lära sig köra bil av nån som precis lärt sig vart gas och broms finns på bilen. Och det är ju till viss del det som jag saknar, att man har nån att lära sig mer av här på forumet, då de skriver knappt. Man är ju kunskapstörstande, och vill lära sig mer om det man älskar. Men när guldkornen börjar bli för sällan så tappar man ju som sagt ibland gnistan för att vaska guld :P

Tror mycket ligger i det som Claes säger, det är för lätt idag, de som startade för länge sen gjorde det säkert för att det var spännande, nytt och svårt, och dom gjorde det för utmaningen, och nuförtiden är det bara diverse metoder för att *host* nån ska tjäna pengar *host* (ursäkta hostan) man ska få de bästa färgerna.

Och som sagt, har man lite konstiga saker som man fördjupar sig i som en själv så är det nog få som är intresserade... Bara man kunde vara lite mer "mainstream" (hatar det ordet egentligen) och tycka att palettkirurg, clowner och en gul kirurg i RSM är spännande... Det är en jättebra introduktion in i hobbyn, och det är kanonkul med alla som kommer in p.g.a. det, men ibland skulle man vilja ha de lite mer udda diskussionerna :)

Och som sagt, inget emot nybörjare, ni är den viktigaste delen av hobbyns framtid, och jag försöker svara på allt jag kan för att hjälpa för att ge igen det jag fått här. Det jag reagerar över är när samma fråga återkommer ibland flera gånger om dagen, tycker man får lägga ner lite energi i hobbyn och läsa andra inlägg också. Och tror inte många blir långvariga i hobbyn om man inte är beredda att jobba lite för kunskapen utan vill bli matad med den, då är det fel hobby då den ändå kräver lite energi för att det ska bli bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte vara nyskapande och säga att orsaken till att diskussionerna hamnar på den nivån de gör är att lilla leksakslandet Sverige helt enkelt inte är en stor nog sandlåda för att ge ett så pass litet intresse en bred användarbas. Det gör att det är extremt få som är intresserade av att fördjupa sig i samma särintresse och diskussionerna uteblir i princip helt som följd. Tyvärr visade det sig att jag inte var ett dugg nyskapande, eftersom Claes skrev i princip exakt samma sak ovan...

Ber om ursäkt för mitt nära nog meningslösa inlägg. Men det bevisar bara vad jag säger, sandlådan är för liten, det ryms / finns helt enkelt inte flera olika åsikter...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saker ändras med tiden. Jag började på saltvattensguiden med att läsa alla inlägg.

Det var ungefär 2000 då så det tog mig 4 månader eftersom jag också följde de flesta länkar jag hittade. Idag är det omöjligt att börja med att läsa alla inlägg eftersom vi har mer än 2000 varje månad. Jag tror mer att sandlådan har blivit så stor att det är svårt att hitta guldkornen. Det jag lär mig mest på guiden numer är vilka problem nybörjare har.

Undantag finns verkligen. Claes t.ex har startat ett antal intressanta trådar inom områden där det händer nytt. NP biopellets har redan fått efterföljare som kommer att granskas och lysdiodtekniken utvecklas snabbt. Icke fotosynteskoraller går att hålla i akvarier och fodertekniken utvecklas intensivt inom det området. Skummartekniken går också vidare. Jag förutsätter också att pumparna kommer att utvecklas vidare. Med likströmsdrivna trefasmotorer är det möjligt att göra praktiskt taget vibrationsfria och det kommer säkert så småningom.

Jag tycker vi har mycket att se fram emot den närmaste tiden.

Utmaningen är mer att utveckla metoder att hitta det som verkligen intresserar. Det gäller alla besökare här men ännu mer mig som moderator. Tips emottages gärna i denna tråd eller via PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt bra tråd och massa fina inlägg!

Jag är övertygad om att här på forumet finns mer än tillräcklig kunskap för att skriva en bok i stil med Daniel Knops "Saltvattensakvariet" och även en uppföljare i samma stil med mer avancerad akvaristik. Som nybörjare har jag inte varit med och tagit del av den förändring som hobbyn genomgått de senaste åren men åndå förstått att det hänt mycket på kort tid (och många förändringar är på gång med plasmalampor och liknande).

Därför vill jag också efterlysa artiklar samt att dessa uppdateras. Men hur mycket man än skriver tror jag att det är i det närmaste omöjligt att komma ifrån enklare frågeställningar från både nybörjare och mer erfarna akvarister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På ämnet, så, tyvärr är sökfunktionen inte så bra, flera gånger har jag märkt att det är lättare att söka i google, och hitta sidor på SVG, än att söka på svg och hitta det man söker. Men på inget sätt förväntar jag mig att något forum som sköts förhållandevis frivilligt av eldsjälar kan konkurrera med google, som nog har internets bästa sökfunktioner.

Jag är benägen att hålla med... Finns det förresten möjlighet att lägga in ämnestaggar i efterhand till de trådar man startat själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är benägen att hålla med... Finns det förresten möjlighet att lägga in ämnestaggar i efterhand till de trådar man startat själv?

post-1377-144689204484_thumb.jpg

Om du har den möjligheten som jag har så ska det gå alldeles utmärkt.

(Vet inte om den är moderators-specifik.)

När det gäller nybörjarfrågor så måste man så klart få ställa dem, men ofta så finns svaren sen tidigare. Det är ofta en fin gräns mellan att tipsa om sökfunktion, både på guiden och via sökmotor, och att anses vara otrevlig som inte kan ge tips och hjälp. Detta avskräcker säkert en del som annars hade kunnat ge bra tips och hjälp men risken att få ett otrevligt bemötande är kanske det som håller dem borta ibland.

Jag ser gärna att man skriver artiklar och guider om olika metoder och system, men det är inte så många som sätter sig ner och gör det. :)

Hittar ni någon tråd som ni tycker borde sättas klister på så är det bara o hojta till, så kan vi säkert lösa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera nivåer på frågeställningen.

En är att det har kommit många nya saltvattensakvarister och det är i mitt tycke väldigt bra. Ankdammen behöver bli större helt enkelt. Här är det viktigt att gamla rävar orkar gå in och ge råd som är baserade på den aktuella situationen som oftast inte är: - min sällsynta xxxxxx.xxxxx färgar inte helt ut i den fjärde toppen nerifrån räknat - vad gör jag för fel.

Nu så ser man ofta att relativt nya saltvattensakvarister som brinner fullt ut för hobbyn går in och svarar självsäkert i frågorna - det är inget fel i det men svaren blir ofta endimensionella och baserat på den för närvarande rådande åsikten om vad som är PK (Politiskt Korekt). I en så varierande hobby med så många parametrar att hålla reda på finns det inga genvägar till det perfekta ljudet men man har flera huvudvägar att välja. Variationen inom huvudvägarna är dock enorma och förutsättningarna ändras hela tiden i takt med de åtgärder man gör slår igenom.

Ta Janis kar som exempel - för något(ra) år sedan hade han problem med sina stenkoraller, några av oss misstänkte att det förelåg en nitratbrist (väldigt no-no vid den tiden). Efter några disk fram och tillbaka så följde han vägen som hette nitratbrist och resultatet kan man se i hans tråd. Nu i det senaste inlägget så har han dessutom mage att försiktigt påpeka - har jag inte nu också fosfatbrist! Väldigt no-no :)

Vad nog många av oss "äldre" sakta börjar förstå är att allting är dynamiskt och variabelt och detta måste vi nog bli bättre på att kommunicera ut.

Sedan är det nog så också att de flesta med lyckade resultat aldrig förstår riktigt varför det blev så bra och kanske är mer förvånade själva än vad andra är. Då är det svårt att förmedla hur andra skall göra och speciellt om det är frågan om nystartade kar som oftast har helt andra förutsättningar än ett kar som gått några år.

Till frågan om det är för lätt så håller jag inte med helt eftersom det som har hänt är att problemen och problemställningarna har ändrats alltefter kunskaperna höjts. Man står idag inför helt andra frågeställningar än vad man gjorde för tio år sedan. Dessa frågeställningar är jag inte helt säker på att "vi gamla uvar" kommer att kunna lösa - här tror jag mer på de nya förmågorna som har fått "de gamlas" erfarenheter serverade på silverfat och utan en ryggsäck av no-no som vi äldre oftast har skaffat oss. De kan se på problemen med friska ögon och göra det oväntade.

Ett exempel är än en gång janis senaste reflektion där han försiktigt antyder att han kan ha råkat ut för fosfatbrist (i alla fall en av hans koraller). För alla de som stod i frontlinjen för sex - sju år sedan då lågfosfatlinjen började göra sitt intåg är detta ju som att svära i kyrkan och kan leda till att nybörjare gör hemska misstag - o ve och fasa. Vad som hänt är bara att förutsättningarna har ändrats och lösningen ser helt annorlunda ut än tidigare i Janis akvarium och hans slutsats gäller under hans förutsättningar.

Ta frågan om RO vatten eller inte. Jag och flera "gamla uvar" har i våra hemkommuner hela tiden användt kranvatten rakt ut i stället för att blaska med RO-vatten. Jag känner folk som har urtjusiga stenkorallkar med bara kranvatten - själv kör jag mest med mjukisar. Men det funkar (och har funkat under en längre tid) just i våra kommuner och i våra kar och det är inte alls säkert att det funkar någon annan stans. Vad skall vi göra då när frågan kommer upp i forumet. Skall vi skriva att visst går det bra med kranvatten eller skall man fega ut lite och säga för säkerhets skull - kör med RO. Jag har ofta valt det senaste men att säga till en nybörjare med ett litet kar att satsa på en utrustning som fördubblar kostnaderna bara för säkerhets skull tar väldigt mycket emot i de fall där jag vet att det inte behövs. För mig är det viktigare med vattenbyten än att slabba med RO vatten men så är ju inte förutsättningarna i hela landet eller hur.

Långt som vanligt - kan bara hoppas att det tillför något

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley9: suck... Jag börjar förstå varför min sambo tycker jag är dålig på att leta...

Tanken med frågan var att jag skulle kunna gå in i mina tidigare trådar och lägga till ämnestaggar för att underlätta vid sökningar på forumet. Ofta tycker jag att det är svårt att sålla ur de intressanta trådarna när jag söker. Ämnestaggar skulle avsevärt kunna hjälpa till om alla använde dem (säger jag utan att ha någon som helst aning om hur vanligt förekommande det är att använda dem).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg nu att frågan om otåliga nybörjare som inte söker efter svaret i forumet kom upp igen. Jag är lite tudelad där eftersom det är faktum att utvecklingen inom hobbyn går väldigt fort ovch de åsikter som var PK för några år sedan kanske har en annan lösning idag och att bemötandet av våra nybörjare har den största betydelsen för hobbyn och sidans utveckling.

Sedan är det ett faktum att varje kar, på varje plats i landet är unikt och generella svar samt trådhänvisning kanske inte alltid är det rätta.

Jag tror att vi får leva med våra frågvisa nybörjare och själv så lär jag mig faktiskt väldigt mycket (och får nya infallsvinklar) i varje nybörjartråd som jag går in i.

Det finns inga dumma frågor - bara korkade svar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

En av nybörjarna på detta forum och läser både nybörjarfrågor såväl som försöker hanka mig fram på mera avancerade frågor.

En av dom saker jag tror helt klart skulle förbättra nivån är flera ämnesspecifika stickys med vanliga frågor. Tex Kemi -> Saltvattenskemi for dummies. Menar inte att alla kunniga skall börja skriva guider, men flera stickys (fast bara med länkar, sökresultat) med uttömmande trådar skulle förenkla sökningen.

Kanske lite hårdare moderering (om det är ett ord) med att slå ihop dubbelposter. Menar inte att det inte modereras, men kanske för snällt.

Oerhört tacksam för SVG, tack vare denna jag har börjat!

Det här är nog det bästa förslaget hittills vad gäller att förenkla för nybörjare att hitta information och då även kanske minska nybörjartrådarna. (om det nu är det som ska eftersträvas).

Mer stickyposter i varje forumsdel, alltså inte bara i "Mitt första akvarium" delen, dessa stickyposter kan både vara diskussionstrådar men även en post med länkar till de trådar/artiklar som bäst beskriver ämnet.

Ett bra exempel på detta upplägg finns på www.byggahus.se forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast problemet i trådstarten var väl inte att det var för många nybörjarfrågor utan att inte många trådar höjde sig över den nivån? Och jag tror inte det råder någon enorm motsättning mellan de två, dels för att, som Lasse skriver, man får nya infallvinklar från nybörjarfrågorna och dels för att det är så urbota enkelt att undvika att läsa dem då de är märkta t ex "Mitt första akvarium".

Problemets kärna är väl snarare att många som varit med ett tag inte orkar skriva. Och kanske är det naturligt - aldrig är väl intresset så stort som när man sätter upp en ny burk med nya utmaningar? Sju år senare och burken rullar på med sina trevligheter och skavanker så är det kanske vårt att få upp lågan för helt nya metoder eller tankar. En viss konservatism brukar ju hjälpa den framgångsrike saltvattensakvaristen - prövar man omedelbart varje ny grej åker man ju på ett misslyckande ibland och blir inte den där akvaristen med det framgångrika akvariet.

T ex jag själv känner en nytänding nu när jag efter många år av akvarietorka äntligen får sätta upp ett ordentligt akvarium med vad jag upplever som nya och intressanta tekniker - NP biopellets och Cree-ledar. Dessutom har jag aldrig haft en utpräglad SPS-burk förut och heller aldrig en burk som passat i ett vanligt vardagsrum (rimligt snygg möbel, minimalt ljusläckage och tyst). Men jag undrar om det är lika kul om fem år om allt går väl och burken är full med förvuxna koraller och fiskarna är desamma som idag...?

Kollade förresten tyska saltforum. Verkar se ut som här ungefär fast man vet ännu mindre och är på tyskt sätt mer konfronterande och självsäkra i skrivsättet... Är det inte närmare 100 miljoner tysktalande? Amerikanska forum är som kulturen bjuder mer artigt kommunikativa men kunskapsnivån även hos de "erfarna" verkar emellanåt vara skakig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast problemet i trådstarten var väl inte att det var för många nybörjarfrågor utan att inte många trådar höjde sig över den nivån? Och jag tror inte det råder någon enorm motsättning mellan de två, dels för att, som Lasse skriver, man får nya infallvinklar från nybörjarfrågorna och dels för att det är så urbota enkelt att undvika att läsa dem då de är märkta t ex "Mitt första akvarium".

Problemets kärna är väl snarare att många som varit med ett tag inte orkar skriva. Och kanske är det naturligt - aldrig är väl intresset så stort som när man sätter upp en ny burk med nya utmaningar? Sju år senare och burken rullar på med sina trevligheter och skavanker så är det kanske vårt att få upp lågan för helt nya metoder eller tankar. En viss konservatism brukar ju hjälpa den framgångsrike saltvattensakvaristen - prövar man omedelbart varje ny grej åker man ju på ett misslyckande ibland och blir inte den där akvaristen med det framgångrika akvariet.

T ex jag själv känner en nytänding nu när jag efter många år av akvarietorka äntligen får sätta upp ett ordentligt akvarium med vad jag upplever som nya och intressanta tekniker - NP biopellets och Cree-ledar. Dessutom har jag aldrig haft en utpräglad SPS-burk förut och heller aldrig en burk som passat i ett vanligt vardagsrum (rimligt snygg möbel, minimalt ljusläckage och tyst). Men jag undrar om det är lika kul om fem år om allt går väl och burken är full med förvuxna koraller och fiskarna är desamma som idag...?

Kollade förresten tyska saltforum. Verkar se ut som här ungefär fast man vet ännu mindre och är på tyskt sätt mer konfronterande och självsäkra i skrivsättet... Är det inte närmare 100 miljoner tysktalande? Amerikanska forum är som kulturen bjuder mer artigt kommunikativa men kunskapsnivån även hos de "erfarna" verkar emellanåt vara skakig.

Jag håller med men en orsak till att de gamla rävarna inte ens orkar ta sig in på SVG längre kanske är för att de översvämmas av nybörjarfrågor och inte ens orkar leta upp den där djupare tråden bland 100-tals enklare trådar, vilket då leder till en ond cirkel där de kommer in mer sällan och därav blir det mindre o mindre av de djupare diskutioner som efterfrågas.

Jag vill bara poängtera att jag absolut inte har nåt emot att man som nybörjare ställer massa frågor. Men det kan ju vara en bra idé under alla omständigheter att göra det lättare för en nybörjare genom att förenkla tillgången till information via stickys eftersom sökfunktionen tydligen är 'sådär'?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dilemmat med att ställa en fråga på ett forum som detta är att man dels riskerar nacken och dels så avslöjar man sina egna brister.

ja är helt ny på salt det hindrar inte o ska inte hindra någon från att blanda sig i avancerade trådar.

Att våga är att vinna, därför är alla "nybörjarfrågor" viktiga och jag anser inte att dom ska besvaras med "har du sökt i forumet" för att där finns svaret.

Därför tycker jag att du har fel Benighted när du säger att man inte ska lyssna på nybörjares råd. Gör man inte det så går utvecklingen mycke saktare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dilemmat med att ställa en fråga på ett forum som detta är att man dels riskerar nacken och dels så avslöjar man sina egna brister.

ja är helt ny på salt det hindrar inte o ska inte hindra någon från att blanda sig i avancerade trådar.

Att våga är att vinna, därför är alla "nybörjarfrågor" viktiga och jag anser inte att dom ska besvaras med "har du sökt i forumet" för att där finns svaret.

Därför tycker jag att du har fel Benighted när du säger att man inte ska lyssna på nybörjares råd. Gör man inte det så går utvecklingen mycke saktare.

Vart har jag sagt att man inte ska lyssna på nybörjares råd? Det jag vet om att jag sagt är att jag hellre lyssnar på nån som varit med om några saker då de säger av egen erfarenhet när de säger. Om jag sagt att man inte ska lyssna på nybörjare så måste jag skrivit det i fyllan eller nåt för det är nåt jag absolut inte skulle säga normalt sätt.

Någon som precis startat upp och säger att man ska nolla nitrat har sannolikt inte testat att nolla nitrat när de säger det utan säger vad andra har sagt till dem, och när många erfarna akvarister som har nollat nitraten säger att det kanske inte är det bästa, då är det ofta av egen erfarenhet när man har trott på den PK versionen och då fick man problem, sen experimenterar man och upptäcker att saker kanske inte var som man trott. Egen erfarenhet säger mer än information som nån säger för att nån annan sagt det osv in absurdum.

Jag lyssnar ofta på nybörjare som testar nya saker, annorlunda saker med mera, men det ska vara nåt man har erfarenhet av, och den vägen har det kommit in otroligt många bra idéer. Ett färskt tankesätt är otroligt bra för då är man inte fast i gamla banor, men att säga nånting som man inte provat själv är för mig farligt.

Jag är inte för något elitsamhälle, det är det sista jag vill ha. Bara att när man varit runt kvarteret några varv så tröttnar man på att samma saker kommer upp, och man ibland vill cykla nån annanstans ibland, och det är därför jag tror att folk slutar vara så aktiva efter ett tag, man cyklar förbi de gamla grannarna (läser i forumet) men man blir inte så imponerad av att allt ser likadant ut så man stannar inte för att snacka med grannen om det (skriver inte).

Och det är det jag menar, att man borde se till att det finns nåt för alla, och hur ska man få upp gnistan för dem som sett det där med uppstart i 1000 trådar redan med exakt samma frågor.

Och varför ska man vara rädd för att visa upp sina svagheter? Jag visar gärna upp mina svagheter, som när jag höll presentation så valde jag just av detta skäl visa bilder när mitt kar såg mer eller mindre risigt ut. För en attityd att man är ofelbar är ju det sämsta man kan ha i en hobby då det stoppar flödet av information. Men här kommer du till en av de stora problemen tror jag, att människor är rädda att de ska verka mindre duktiga.

Jag ser mig inte som nån duktig akvarist, jag gör massa fel, speciellt då jag är beredd att testa många saker, men jag försöker dela med mig av mina framgångar och motgångar så att man ska få hobbyn i helhet att gå framåt.

Och jag kan förstå att man kan ta det som att jag ogillar nybörjare, det är helt fel. Jag älskar nybörjare, det jag klagade på var vissa saker som ibland frågas flera gånger om dagen och uppenbart om man hade läst intresserat (under mina första 1,5 år läste jag varje inlägg som skrev på forumet) så hade man fått svaret någon timme tidigare. Jag kan tröttna ibland på att man nästan kräver svar, ingen är anställd här utan vi gör det av fri vilja. Jag her flera gånger tackat personer som stigigemla som år efter år svarar på frågor av varierande karaktär, en av de största resurserna vi har här.

Sen tycker jag många av idéerna som kommit fram är väldigt bra, som att man använder stickys med mera. Och jag borde kanske ta en del av föredraget jag höll och göra om till en artikel som kan beskriva mina erfarenheter om uppstarten och kan svara på många av frågorna man har som nybörjare. För en sak som är säker. Sökfunktionen är inte tillräckligt bra för vara riktigt användbar.

Jag la mig i trådar som nybörjare och som tråden som du startade om fluorescens hoppas jag ska triggas igång. För det är en av de mest intressanta jag sett många månader, men jag är orolig att den igen är en för smal fråga och den självdör. Jag skulle tycka det är ett nytt område att diskutera och lära oss mer, där även gamla rävar kan lära sig mycket nytt, av nybörjare och nybörjare lär sig av gamlingar.

Det är som när jag försökte diskutera fotoinhibitation och ljusets färgberoende hos koraller när det kom en artikel i det, och jag tror inte jag fick ett enda svar. Det är områden där vi kan lära oss massa nytt, vad är egentligen den optimala ljusmängden med mera, för standardsvaret är ju mer desto bättre, men jag köper inte det och det är, visat via forskning att för mycket ljus gör att koraller växer t.o.m. långsammare, och det finns vissa brytpunkter (olika för olika arter och släkten av koraller) där ljuset ger väldigt lite förbättring i utfärgning, tillväxt med mera...

Jaja, jag vandrar ifrån ämnet, men jag vill bara diskutera så många saker men har ingen att diskutera det med :( (stackars mig ;))

Förlåt för uppsatsen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hihi bra Jani,du tog det på rätt sätt:):)

Ibland är ja lite provokativ o det är väl min dåliga sida:)

Jag håller med dig i ditt inlägg, det är upp till alla användare att hålla igång forumet.

Jag precis som du är inte rädd för att visa upp när man gör missar. För att det är då flera kan ta lärdom och förhoppningsvis inte göra samma sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...