Jump to content
wrang

Har du en GHL dator

Har du en GHL dator??  

66 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vore trevligt att se vilka som har en GHL dator och så sätt fråga om ev hjälp eller annat man funderar över.

Profilux plus2 EX...

Det är inte bara stationen som gäller då den inte gör så mycket mer än mäter temp, det är allt extra man kopplar till den som får fart på funktioner(och kostnaderna;))

Jag köpte min "begangnad" så inte så mycket till modellval.

Nöjd? Ja lite svårt att säga men jag har äntligen monterat min och ställt in för pumpstyrning ljus och doserpumpar även temperatur och panikgräns fört temp/ljus.

Men jag skulle nog säga 9+ för funktioner 7- för mjukvaran en 8+ på "hantverket" och ett litet minus för att ma inte får de minsta extra med som probhållare eller liknande.

Mina åsikter och bedömningar om allt kommer nog att vara rätt annorlunda om ett halvår eller så;)

Att ställa in en sånhär rackare är inte helt enkelt måste jag medge, men när man kommit in i tänket så går det reltativt smärtfritt.

Man bör dock göra den grundläggande inställningen på PC för översikt och enkelhets skull.

//NiXoN

Profilux plus2 EX...

Det är inte bara stationen som gäller då den inte gör så mycket mer än mäter temp, det är allt extra man kopplar till den som får fart på funktioner(och kostnaderna;))

Jag köpte min "begangnad" så inte så mycket till modellval.

Nöjd? Ja lite svårt att säga men jag har äntligen monterat min och ställt in för pumpstyrning ljus och doserpumpar även temperatur och panikgräns fört temp/ljus.

Men jag skulle nog säga 9+ för funktioner 7- för mjukvaran en 8+ på "hantverket" och ett litet minus för att ma inte får de minsta extra med som probhållare eller liknande.

Mina åsikter och bedömningar om allt kommer nog att vara rätt annorlunda om ett halvår eller så;)

Att ställa in en sånhär rackare är inte helt enkelt måste jag medge, men när man kommit in i tänket så går det reltativt smärtfritt.

Man bör dock göra den grundläggande inställningen på PC för översikt och enkelhets skull.

//NiXoN

Precis ett sådant svar jag ville ha!

Har en hemma och använder även GHL i flera av mina jobb 3.0 ex och 3.1 T

MVH Lasse

Min Profilux 2 funkar fortfarande men är sugen att uppgradera till en 3:a

Tyvärr så kan man ej göra detta med en uppgrade utan måste köpa en ny 3:a

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Ja man är alltid sugen att uppgradera :)

Jag skulle vilja ha den "nya" så man kan använda mobilappen

Det finns många fördelar med 3 versionen - framförallt med det nya Profilux Control Center. Har 2:an ett PAB interface?

MVH Lasse

Oj vad bra! Det var på tiden... Jag har 3.1A som inte har förinstallerat LAN-kort och på den måste man använda rs232-kontakten. Min Profilux är därför inte uppdaterad på 2år.

Funkar usb-uppdatering både på 3.0 ex och 3.1 T @Lasse?

Jag har 3.0 hemma - där finns USB. Det borde finnas på din om du har 3.1. Det går inte att uppdatera via LAN (åtminstone avråder de det) Allt sker via USB 3.1 T har USB. Det behövs speciell USB kabel och en drivrutin för datorn. Ta en bild på baksidan

MVH Lasse

Nej inte PAB med en 2:a därför jag vill köpa en 3:a

Jag uppgraderar min 2:a med 232 till USB

Men det finns ingen nyare version vad jag sett än 5.17 för den gamla ghl plus II

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

1 timme sedan, Dimorb sa:

Är det wifi på 3.1T Ex versionen? 

Nej det är ingen wifi på GHL utan man kör med nätverkskabel annars extern wifi kort OM det finns att köpa fortfarande?

Enda som idag har är GHL doser 2

Edited by wrang

Vet du om det är planerat för någon uppdatering till wifi? Eftersom det är det wifi på ghl doser 2 tänkte jag.

6 minuter sedan, Dimorb sa:

Vet du om det är planerat för någon uppdatering till wifi? Eftersom det är det wifi på ghl doser 2 tänkte jag.

Vet ej men inte ens den nya  Profilux Mini  som kommer i augusti -16 är inte ens detta med

Edited by wrang

Fler frågor som jag hoppas på att någon kan svara på.

1. Kan man använda GHL doser 2 som Access point för att ge internet till sin profilux?

Under inställningar för WIFI/LAN finns det ju 2 funktioner. En för Client mode och en för Access point mode men jag kan inte hitta någon manual eller instruktion som förklarar skillnaden på de två olika funktionerna.

2. När man har kalibrerat sina prober och de visar ok värden i förhållande till kalibreringsvätskan vad bör man då misstänka för fel när de visar svängiga värden i sumpen?

Till exempel.. mäter conductivity.. när jag kalibrerade proben fick jag 50,5 i kalibreringsvätskan som skall vara satt till 50,0. I sumpen pendlar värdet mellan 47-53 mS. Vad är det som gör att den registrera olika värden? Salthalten borde ju vara konstant tycker man. Kan proben vara sönder?

3. Vad är normalt att ha i akvariet på redox?

Första dagarna mätte jag 218 i kalibreringsvätskan som skall vara på 220 och i sumpen gav proben värdet 248. Nu några dagar senare från jag 447 mV i sumpen. För mycket, lite eller lagom? När kan jag förvänta mig ett korrekt resultat? Är det när värdet ligger helt stilla eller förändras det med andra parametrar i akvariet?

@Lasse

Vet att den stora dippen beror på vattenbyte och att pH droppar över natten. (Hur stor skillnad mellan dag-natt är ok på pH?)

Har mätt upp 8,19 som mest och nu 7,89

När man ser på graferna för conductivity och redox så ser man ju en stadig ökning på redoxen. Troligtvis för att proben börjar köra sig in. Hur länge bör man vänta innan man kan tro att den visar riktigt? Vad är normalt i en sump? Den står nu ikväll (kl 23.00) på 450 mV.

Varför "hackar" avläsningen av conductivity? Trodde det var ett mått på salthalten och att det därför skulle bli en jämn och fin graf. Toppar på 53 mS och går så lågt som 46 när den är som lägst. Vad beror det på?