Jump to content

Har du en GHL dator


Har du en GHL dator??  

66 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tror inte du kan använda som doser 2 för att ge profiluxen tillgång till internet

 

Saltproben är lite svår att kalibrera och den måste vara kopplad till din temperaturprobe eller en konstant temperatur. Du måste nog också ange om den skall mäta i sött eller salt. Men värdena kommer att varira lite

 

Redoxen varierar med pH och mycket annat. Ozon exempelvis. Det finns inget absolut värde - det är olika för olika kar. Men din kurva visar ett normalt förlopp för en redoxprob som körs in.

 

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites
  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Japp det kan man och gör man.   MVH Lasse

Posted Images

Här är mitt pH- och mitt redoxvärde för de senaste dagarna - ganska typiska

 

Screen Shot 09-09-16 at 07.02 AM.PNG

 

Observera att jag kör med omvänt refugium som växer bra och skummarens luft tas jus nu från rummet - inte sumpskåpet. pH varierar med ca 0,15 enheter. Fotosyntesen är högre i displaydelen än i refugiet. Det är på ca 10% av displaydelen (30 resp 300 liter). Jag har möjlighet att koppla in CO2 scrubber (gjordes 6/9) men som framgår av grafen - pH steg till 8,43 den dagen!

 

MVH Lasse

Edited by Lasse
Link to post
Share on other sites

Ser på pH nu och det ligger på 7,82 nu på morgonen. När börjar det bli oroväckande lågt?

@Lasse saltproben är inställd på saltvatten och den är kopplad till temperaturproben. Det första jag kollade var om svängningarna på saltmätningen hängde samman med svängningar på temperaturen men kan inte se att det gör det. Ser ut som att saltproben mäter helt sitt eget race.

Nu står den på 41,8 och i går stod den på 53 som mest. I kalibreringsvätskan får jag ett exakt värde. Det ska väl inte svänga så mycket i mätningarna? 

Kan det vara något med cirkulationen i sumpen?

 

Link to post
Share on other sites

Från nu..

Temp i sump mätt med sprittermometer 27 grader, mätt med profilux temp-probe 26,2 grader. Vad litar man mest på?

 

Salthalt i sump mätt med refraktometer (kalibrerad med osmosvatten) 1.025, mätt med profilux conductivity-probe 41,7

 

Ser man på tabeller så är ju 41,7 väldigt lågt och orimligt egentligen. Eller det går inte att jämföra de två enheterna/växla mellan dem?

Conductivity.bmp

Link to post
Share on other sites

Kontrollera så att du inte har några strömkablar som ligger i närheten av dina kablar från proberna. Induktionsströmmar kan påverka de svaga millivolts signalerna i probernas kablar.

 

Det kan vara så att du måste jorda vattnet din sump. Att du har läckströmmar från dina pumpar och därmed en potential till jord. Testa med att ta upp ett prov i ett glas vatten. Testa med dina prober vad du läser. Får du stabila värden så har du ett potentialproblem mellan sumpvattnet och mätutrustningen. Har du en värmare av titan så brukar de vara jordade och om du sätter den i ett jordat uttag, lägger den i sumpen så får du en automatisk jordning av vattneti. Annars finns jordprober att få tag i. Du behöver titan.

 

Vem sa att elektrodmätningar var lätt....

 

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

Det ligger hur mycket kablar som helst i sumpen. Har ju massor av uv, ballaster osv liggandes där. :(

Skall pröva med ett glas vatten och med kalibreringnsvätskan igjen.

Satte också på större cirkulation i den delen där proberna sitter ifall det t.ex. var något med det.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du vet att du kan "kalibrera" din ghl dators temp

Kör man med en bättre så kan man alltså ändra ghl daton så den visar samma som din sprit termometer. Är denna kalibrerad?

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Nej denna profiluxen är bara som den är och temp-proben är kalibrerad i profiluxen (de vanliga menyerna).. har inte gjort något annat.

@Lasse

Är det bara conductivity som är så känslig?

De andra proberna är ju på samma plats i sumpen men de ger fullt realistiska mätresultat.

Försökte kalibrera om proben igjen (inne i skåpet) och då tog det mycket längre tid när man skulle hålla den i luften och den klarar bara av att mäta upp till 48 i kalibreringsvätskan som skall hålla 50 mS egentligen. Har inte mer tid ikväll men får pröva mig framåt på de tipsen du har skrivit tidigare. Men tycker det är skumt att det bara är en prob som visar konstiga värden när alla 4 sitter på samma ställe. Skall försöka mäta i glas och se om det skiljer på värdet jämfört med akvariet. Måste glaset vara av glas eller kan det t.ex. vara plast?

 

 

Edited by Dimorb
Link to post
Share on other sites

funderar på denna flödesmätare
https://reefbuilders.com/files/2012/03/ghl-flow-sensor.png

Citat

 

Flow Sensor, 5000 l/h

Measuring range of flow max. 5000 l / h, nominal width DN 20, 2x G 1 “male thread.

 

 

vad är det för fästen på denna översatt till "våra"mått = 25mm unionskoppling?

Edited by wrang
Link to post
Share on other sites
On ‎2016‎-‎09‎-‎09 at 07:27, Henric sa:

Grymt bra pH du har Lasse. Jag har svängning på närmare 0,4 över dygnet.

Ja det är skapligt - observera att jag inte kör med scrubber för tillfället. Att inte variationen blir högre än ca 0,2 enheter beror nog framförallt på mitt refugium som är tänt mellan 22:00 till 10 på morgonen. Jag brukar se ett direkt dropp på 0,02 enheter när refugiet släcks kl 10 och stora akvariet inte kommit igång än. Jag tog ut lite alger från akvariet i går och då sjönk pH mer under natten men jag hade heller inget öppet fönster denna natt.

 

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

Jag har ett svagt minne men får gärna rätta mig men då jag hade en IKS med redox och saltprobe så fick jag till mig att de inte skulle vara i närheten av varandra kunder störa varandra så testa med att sätt en i karet istället för samma plats i sumpen eller på annan plats i sumpen

Link to post
Share on other sites

Tack för svar.

Har nu gjort så att jag har flyttat på redox-proben till nitratfiltret. Fick tömma ut lite vatten ur det för att proben skulle få plats och då kom det in luft i filtret. Mäter nu 280 mV i filtret. Bör man då stänga flödet helt tills det sjunker igjen eller det kommer gå av sig själv bara man ger det lite tid?

Saltproben visar fortsatt konstiga siffror. Det hade varit en sak om den hade legat stabilt men den svänger upp och ner hela tiden på orimliga värden. Orkar inte med den mer just nu. Testar med refraktometer istället tills jag får mer tid att kolla på den.

@wrang gjorde som du sa och gick in och ändrade i profiluxen så att den skall ha samma standardvärde som alla sprittermometrarna.

Till sist.

Utifrån bilden.. stämmer det som jag tror att jag nu har satt på en fläkt så att den slår på när tempen blir 26,1 och av när den blir 25,9 ??

Felmarginalen på 1 grad är väl bara för att larmet skall slå på om fläkten inte hinner kyla så som den skall.. ??

Nytt punktgrafikkbilde (3).bmp

Link to post
Share on other sites

Sätt ner Hysterisen till lägsta 0,15. På larmet skulle jag sätta plus minus 1,5 grader för att undvika onödiga larm. Om du har kraftiga fläktar så att de klarar att hålla 26 grader även vid fullt ljuse så kan du använda en annan funktion än on/of under operation mode controller. Sätt pulse variable och on på 10 grader samt paus 1 eller 2 grader. Då kommer du att få en mycket jämnare temperatur

 

Du vet väl också om att du - om du styr din belysning (med 1-10 V eller on/off via GHL så kan du genom att ställa in värden under Illumination/temp -light read som ettdera dimmar dina armaturer eller helt stänger av om temperaturen stiger för mycket. Då måste du också bocka i motsvarande ruta i den illuminationkanal du använder

 

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

@Lasse


Tack för svar Lasse. Det är alltså så som jag tänker då.. att hysterisen är intervallet som enheten skall jobba mellan. I detta fallet en kylare/fläkt. Så när den står på 0,2 så fördelas hysteris på bägge sidor om normalen och kylaren går på/av när värdet går utanför detta. I mitt exempel. Normal på 26 grader. Kylare på när den går över 26,1 och kylare av när den går under 25,9.

Larmet är bara för att man skall få ett besked och profiluxen skall reagera om kylare/fläkt inte klarar av att hålla temperaturen nere eller kyler för mycket? Larmet har alltså ingenting med kontrollen av fläkten att göra?

Förstod inte det du skrev om det andra alternativet med pulse mode. Är det inte stabilt ifall temperaturen rör sig mellan 3 tiondelar? Just nu har jag kopplat in en aircondition så den kyler vad som helst :)

Har inte profiluxen till belysningen (vet inte hur man gör eller om det går) för jag har ATI Sunpower lampor i nuläget. Alltså ingenting byggt av GHL.

Satte ner hysteris till 0,15 så nu slår kylare på oftare än förr.. är det risk att man sliter ut någonting när man har så tung belastning på en socket? Kylaren är på 5,64 A och drar 1240 Watt (kylningskapacitet 3500 watt). Tänkte att det kanske var dumt att den går på/av hela tiden.

 

 



 

 

 

Edited by Dimorb
Link to post
Share on other sites

Ursäkta mig - visste inte att du hade en kompressordriven kylare. Trodde det var en fläkt. Då skall du öka din hysteries igen - Det är inte bra för en kompressor att slå på och slå av för ofta - Hur länge går den när den är på och hur länge står den stilla? Du till och med kanske skall öka den till 0,25 eller högre. Om jag kommer ihåg rätt så går hysterisen bara åt ett håll, dvs om du sätter den på kylning så skall temp stiga till 26,25 (om du har 0,25 som hysteris) slå på och sedan stänga av vid 26 grader. I värsta fall går den ner till 25,75 innan den slår av. Du får kolla hur den verkar i ditt fall. Du kan ha en variation på upp mot en grad utan fara men får du lämpliga gångtider med en variation på 0,5 grader (eller lägre) så är det bättre . Vet inte med din kompressor men den bör nog gå åtminstone 15 minuter med minst samma vilotid - helst längre när den går igång.

 

5,64 A skall inte vara något problem för en direkt last som en kompressor

 

Glöm pulse mode om du har en kompressordriven kylning.

 

Hur ser din strömförsörjning ut till ATI sunpower. Är det en hybrid eller ren LED/ren lysrör?

 

MVH Lasse

Edited by Lasse
Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, Lasse sa:

Ursäkta mig - visste inte att du hade en kompressordriven kylare. Trodde det var en fläkt. Då skall du öka din hysteries igen - Det är inte bra för en kompressor att slå på och slå av för ofta - Hur länge går den när den är på och hur länge står den stilla? Du till och med kanske skall öka den till 0,25 eller högre. Om jag kommer ihåg rätt så går hysterisen bara åt ett håll, dvs om du sätter den på kylning så skall temp stiga till 26,25 (om du har 0,25 som hysteris) slå på och sedan stänga av vid 26 grader. I värsta fall går den ner till 25,75 innan den slår av. Du får kolla hur den verkar i ditt fall. Du kan ha en variation på upp mot en grad utan fara men får du lämpliga gångtider med en variation på 0,5 grader (eller lägre) så är det bättre . Vet inte med din kompressor men den bör nog gå åtminstone 15 minuter med minst samma vilotid - helst längre när den går igång.

 

5,64 A skall inte vara något problem för en direkt last som en kompressor

 

Glöm pulse mode om du har en kompressordriven kylning.

 

Hur ser din strömförsörjning ut till ATI sunpower. Är det en hybrid eller ren LED/ren lysrör?

 

MVH Lasse

Hysterisen är på bägge sidorna om värdet.. checkade under dagen.

Har satt normalvärdet till 26 grader. Kompressorn slår på när temperaturen går över 26,1 och står då på tills temperaturen kommer under 25,9 igjen. Den delar alltså hysterisen på var sida om normalen. Bör jag sätta den högre så att den står av/på länge? Skulle det vara ok/bäst om tempen skiftar mellan 25,5-26,5 eller 25,0-26,0??

En annan fråga om redox-proben.

Den står nu i nitratfiltret. När jag satte i den kom det in luft i filtret. Första värdet ut var 284 mV (tror jag ökade flödet för snabbt under inkörningen).

Det jag nu har gjort är att stänga av flödet genom filtret helt och redox börjar gå neråt. När bör jag starta flödet igenom den igjen? Vid vilken redox? Bör jag göra som beskrivet i manualen. Det vill säga öka med en droppe/3 sek, vänta 3-4 dygn och så öka med ytterligare en droppe/2 sek osv.. eller är det mest lurt att bara ställa in proben på att slå sig av/på vid en viss redox och så öppnar jag bara upp ventilen men sätter matarpumpen på det lägsta flödet som är möjligt.

Kommer då filtret med hjälp av profiluxen själv styra in och sköta inkörningen så att jag bara kan vänta tills pumpen står på dygnet runt och då kan jag höja flödet på pumpen istället för att mixa med en droppe hit och en droppe dit?  

Link to post
Share on other sites

Hur länge går kompressorn och hur länge är den avstängd när kylbehovet är som störst.

 

Man kan låta redoxen styra flödet men det tar ett tag innan du får igång filtret. Redoxen brukar vara mellan - 50 och - 150 när denitrifikationen fungerar bäst. Vilket denitrifikationsfilter använder du?

 

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

Lite osäker på hur länge kompressorn står på men tror det är mer än 10 minuter i alla fall. Nu var det kallt i akvariet i dag på morgonen (kallt ute och avstängd golvvärme) så jag satte i en doppvärmare som också står på temperature 1. Betyder det att den förhåller sig till samma hysteris och hur funkar i så fall det? Slår den då på när värdet kommer under det som är lägst satt och så jobbar den upp till 26 grader.. eller jobbar den upp till 26,1? Om det är det sistnämnda så betyder ju det att profiluxen står och styr på värmaren när kylaren är klar och så går värmaren tills kylaren går på osv.. blir inte det väldigt onödigt bruk av energi egentligen?

 

För kylaren/kompressorn jobbar såhär (normal 26 grader, hysteris 0,2) kylaren slår på när temperaturen går över 26,1 och så kyler den ner till 25,9 sedan slår den av. Därefter väntar den tills temperaturen har kommit upp till 26,1 igjen innan den slår på.

 

Om doppvärmaren skall ha samma inställningar så innebär väl det att den kommer jobba med att slå på vid 25,9 och stänga sig av vid 26,1. Blir ju väldigt onödigt om de skall stå och jobba emot varandra.

Ja jag tänkte låta redox-proben styra flödet in i nitratfiltret. Men jag funderar på när man skall slå på styrningen. Proben skall ju vara kalibrerad och ge ett korrekt värde (i alla fall gav den det sist jag checkade den i kalibreringsvätskan) men bör man vänta tills redoxen har sjunkit till en speciell nivå? Enligt manualen skall filtret köras in manuellt. Man skall mäta på utvattnet så att det inte förekommer någon nitrit eller nitrat och så skall man starta flödet igenom det. Flöder skall vara lågt vid start 3 droppar/sek. Så skall man låta det gå några dagar innan man mäter igjen. Om värdena är noll ut från filtret skall man öka flödet.

Det jag funderar på är om jag verkligen behöver göra så eller om jag bara kan ställa in på profiluxen att den skall mata filtret vid en viss redox och så slår den av sig själv när den kommer utanför det intervallet.. eller är risken stor att den pumpar in för mycket vatten innan det ger utslag på proben? Hur snabbt reagerar redox-proberna på förändringarna? Finns det några inställningar som rekommenderas.. kanske du kunde förklarat eller visat på en bild?

 

Som det är nu har redoxen sjunkit från 284 mV till - 16 mV och det är under loppet av detta dygnet. Har inte haft någon cirkulation genom filtret sedan jag stoppade det och undrar väldigt om jag skall slå på matarpumpen på lägsta nivån (0,4 L/T) och låta filtret vara "öppet" in men styras av profiluxen eller om jag skall följa manualen och starta med att "droppa in" filtret.

Det är ett deltec NFP 616, kolkällefilter. Matas av GHL doser 2, matar 10 x 5 ml/dygn

 

Edited by Dimorb
Link to post
Share on other sites

Det går utmärkt att lösa detta med ProfiLux men du behöver ta till några knep. Eftersom detta inte är din tråd vill jag inte belasta den med den handledningen eftersom den kräver lite bilder. Jag kommer att öppna en ny tråd under Övrig teknik . Någon Admin kan ju göra någon underavdelning under teknik som exempelvis heter akvariedatorer och sedan flytta den tråden dit. Kommer under kvällen

 

Vad gäller Denitrifikationsfiltret. Matar du kolkällan med GHL pumparna? Jag vet inte vad som är bäst men jag skulle nog kanske droppstarta enligt manualen för att sedan gå in med att låta datorn sköta cirkulationen med hjälp av redoxvärdet. Lämpligt värde är nog kring - 100 mV men det vet man inte alltid. Då skall du ställa pumpen på Redox 1 och increase - börvärde -100. Här får jag varna för en bug i ProfiLux Controll Center. När man skrivit in ett negativt redoxvärde och sparat det så nästa gång man tittar på det i kontroll Center står det 0 mV. Tittar man i web interfacet eller datorns egna interface så står den korrekta siffran - 100 mV där. Datorn styr efter det.

 

10 * 5 ml kolkälla låter mycket tycker jag - per dygn men det kanske stämmer

 

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

Tack för svaret. Såg den andra tråden.. helt supert :)

När det gäller nitratfiltret så förstod jag inte riktigt. Med "ställa pumpen" menar du att man väljer redox 1 till den socket som pumpen sitter i och så väljer man gränsvärden precis som på t.ex. temperatur-proben? Eller är det ett annat sätt när det gäller redox-proben? Vad menar du med increase?

Det är 10 ml mer än vad som var rekommenderat. Gick snabbare igång enligt andra användare. I manualen står det inte under 40 ml/dygn.

Link to post
Share on other sites

@Lasse


Hur menar du.. ställer man hysteris som på temp osv.. även på redox-proben?

En annan fråga till alla som har Profilux.

Vi hade strömavbrott i 5 timmar för två nätter sedan. När strömmen kom tillbaka startade allting igjen men när jag gick in i GHL Control Center hade en av doseringspumparna klickat. Den stod och står inställd på 5200 ml som behållaren innehåller. Behållaren är full men likväl visade pumpen en volym som var från tidigare behållare som bara var på 1500 ml.

Kan det bara vara en liten bugg baserat på strömavbrottet? Är det andra saker man skall kontrollera extra efter ett oberäknat strömavbrott?
 

Link to post
Share on other sites

Jag kan inte riktigt hur doser 2 uppträder. Har du en Stand Alone doser? Kontakta då GHL om att den ändrade inställningen när den återstartades. Men en sak som jag tycker är viktigt är att man sparar både setting och sensor data med jämna mellanrum - då kan man alltid återställa det igen.

 

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...