Jump to content

Har du en GHL dator

Har du en GHL dator??  

66 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ja det är en stand alone unit.

Men snart skall jag sätta den till slave så att jag kommer åt den via profiluxen.

Lite trist bara att man måste köpa axxess point till denna profiluxen när Profilux 4 har det inbyggt :(

Klistrar in mina funderingar här också.. kanske någon annan som har en profilux som vet om jag tänker riktigt:

Man sätter ett nominal value (börvärde/normal).
Man sätter en hysteris (tillåtet intervall utanför börvärdet/normalen).
Man ställer på increase för det är redox som skall ökas genom pumpens aktivitet.
Man väljer pulse variable och sätter en pulsetid och en pausetid.

Då blir det så att pumpen kommer gå på när det faktiska värdet ligger under börvärdet/normalen + hysteris.

Pumpen pumpar då in vatten i filtret.

Maximalt pumpar pumpen in vatten i 5 minuter och så stoppar den i 2 minuter för en pause/avläsningsperiod.

Om börvärdet/normalen uppnås innan pumpen har arbetat i 5 minuter så slår den av direkt när proben uppfattar att börvärdet/normalen är nådd.

T.ex. börvärdet/normalen är satt till -100 och hysteris 10. Pumpen går då på vid -110 och pumpar tills värdet återigen är -100. Skulle det vara så att pumpen står på i 5 minuter så sätter profiluxen på "pause" och pumpen står stilla i 2 min innan den läser av igjen/går på igen. Om pumpen inte hinner pumpa in tillräckligt med vatten för att öka redoxen så hamnar värdet utanför larmgränsen och då går larmet.

Om pumpen inte hinner med att höja redox är det därför aktuellt att höja flödet på pumpen eller minska på kolkällan som man doserar. I inkörningsfasen (där jag är nu) ökar man flödet eftersom man strävar efter att få vänt akvariets volym var 14-28 dag.

Stämmer allt detta? :)

Om man gör på det sättet så bör jag ju egentligen bara kunna ställa in alla värdena och så låta styrdatorn styra hela inkörningen.. så får jag bara larm när den inte klarar av att hålla nivån på redoxen uppe och då är allt jag behöver göra att öka flödet på pumpen tills jag får ett nytt larm?

• 4 weeks later...
  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Japp det kan man och gör man.   MVH Lasse

Posted Images

@wrang

Nu har jag äntligen fått in det trådlösa till profiluxen och kan nu ansluta till den trådlöst inne i nätverket.

Såg i manualen att man har 2 alternativ att ansluta till den utanför nätverket 1) myghl.com eller 2) inbyggd webbserver.

Räknar med att den inbyggda webb-servern kräver att man har dynamiskt ip och port forwarding i sin router. Frågan är om det är lönt att ordna med alla de inställningarna och registrera sig för att kunna nå webb-servern. Är det mycket funktioner/bättre gränssnitt för användaren i webb-servern än i myghl.com?

Det jag egentligen funderar på är inställningarna för E-post information vid t.ex. överskridet larm.. förstår inte skillnaden på Profilux - Email Notification (Profilux) och Profilux - Email Notification (PC).. vilken skall man använda?

Har prövat att göra som beskrivet i manualen där de beskriver att man skall använda sig av Profilux - Email Notification (Profilux) men får det inte att fungera.

Någon som har möjlighet att förklara?

mvh Andre