Gå till innehåll

Värden på salter.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Såg att någon efterlyste värden på olika salter.

Varje gång ni öppnar en ny salthink så posta värdena här, så får vi ihop en hyfsad databas över hur mycket det skiljer mellan olika märken och batcher.

Dom intressanta värdena är ju.

Vilken salinitet och temperatur du har vid mät tillfället. Ca, Mg, kh, pH, PO4, No3, Si, finns säkert någon jag missat, men posta alla värden som du kan mäta helt enkelt.

Naturligtvis är det bra att veta vilket salt det gäller och eventuellt batch.

Kanske lite övrig info om det tex är lättlösligt eller inte.

Och vi vill inte ha någon allmän diskussion om huruvida saltet är bra eller inte, utan posta bara ditt värde så får folk dra egna slutsatser.

Någon kanske tom vill och har lust att lägga upp ett excel ark med inmatade värden, lite snyggt stajlat med medelvärden å annat skoj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt, det är väl jag som är skyldig till den här tråden så är det väl inte mer än rätt att jag börjar skriva värdena på mitt salt.

Jag tycker det är intressant att veta vilka tester som värdena är testade genom. Och så är det av största vikt att man skriver om man använder kran-vatten (och i så fall gärna värdena för vattnet innan saltet tas i) eller osmos-vatten. Skriv gärna vikten på vattnet och salten som krävdes för att få den saliniteten ni har. Sen är det ganska viktigt att man låter saltet stå ca 1 dygn innan man gör mätningarna så att kemikalierna har en chans att stabilisera sig. Skriv gärna också när saltet är köpt, speciellt viktigt om man inte har något batch nr. Behöver inte vara mer noggrant än typ månad och år.

Jag kan tänka mig att skriva en liten databas program för detta senare där man kan ställa lite olika frågor så att man kan få onödigt mycket information om det man är intresserad av, jämföra två salter, se hur salternas värden varierar batch till batch, hur en användares värden varierar osv. Men första tiden i.a.f. så kan det ju vara bra att köra det i excel.

Här kommer mitt nuvarande salts värden. Ska leta upp värdena som jag hade på Reef Crystals sen.

Tropic Marin - Pro Reef.

Batch nr: 42280 (insidan av locket).

Köpt: November 2008.

Vattenvärden:

Temp: 20C

Salinitet: 35ppt. 1kg vatten och 40gram salt. (gjorde en 35ppt referens vätska)

pH: 8.5 (APi, High range pH)

kH: 6.5 (API) (nogrannhet 0.25)

Ca: 380 ppm (salifert)

Mg: 1350 ppm (salifert)

Ammoniak : 0 ppm (salifert)

Nitrit: 0 ppm (salifert)

Nitrat: 0 ppm (salifert)

Fosfat: 0 ppm (salifert)

Övrigt: Dammar något. Ganska lättlösligt, även i kallt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I programmet Aqua Calculator (se länk) finns det en sammanställning av några av de mest vanliga värdena för en rad salter. Jag har saxat in en bild nedan, men det går ju bra att ladda hem programmet själv också. Värdena är uppmätta av programmeraren själv.

När ni fortsätter att mäta egna värden, så är det mycket viktigt att normera värdena för samma salinitet.

post-1358-14468916954652_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I programmet Aqua Calculator (se länk) finns det en sammanställning av några av de mest vanliga värdena för en rad salter. Jag har saxat in en bild nedan, men det går ju bra att ladda hem programmet själv också. Värdena är uppmätta av programmeraren själv.

När ni fortsätter att mäta egna värden, så är det mycket viktigt att normera värdena för samma salinitet.

Japp, Aqua Calculator har en bra tabell som verkar stämma rätt bra för de salter som jag i.a.f. testat. Det jag var intresserad av var mest batch till batch jämförelser för att kunna säga vilka salter som har den bästa "quality control" (då flera har fått resultat på sitt salt som skiljer sig väldigt mycket ifrån de förväntade värdena, som t.ex. står i AC) och att man samtidigt får en bra databas över salterna och medelvärden på ämnen och diverse statistik som en störd människa som jag :smiley23: i.a.f. är intresserad av för att få kvantitativa resultat på salternas generella kvalité.

Jag tror det lättaste är att alla bara skriver in sina värden och så låter man excel-arket eller databasen göra normeringen, så slipper människor göra det extra arbetet med att räkna ut det, och man slipper riskera att introducera fel som beror på felberäkningar m.m.. Det som är roligt med detta projekt om tillräkligt många skriver in sina värden så kan man även få ett litet hum om osäkerheterna på olika märken av test och så vidare, då flera kommer att mäta på samma batch och om man då ser vissa tester sticka ut så kan man undersöka det vidare. En gång en vetenskaps man alltid en vetenskapsman verkar det som :smiley17:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det är en god ide kommer reliabiliteten bli tok för låg för att datan skall ha någon relevans. Tillförlitligheten hos testerna är dålig och samtliga skulle behöva köra sina tester mot referenser. Dessutom har alla olika metoder när testerna tas. Det som vore intressant och har lite högre reliabilitet är om folk lägger upp de värden som finns på lappen i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det är en god ide kommer reliabiliteten bli tok för låg för att datan skall ha någon relevans. Tillförlitligheten hos testerna är dålig och samtliga skulle behöva köra sina tester mot referenser. Dessutom har alla olika metoder när testerna tas. Det som vore intressant och har lite högre reliabilitet är om folk lägger upp de värden som finns på lappen i hinken.

Det jag är ute efter är inte exakta värden utan att se dom större variationerna som har visat sig senaste tiden och som faktiskt t.o.m. kan vara riskabla, som jag hört från flera källor så verkar efter ägarbytet Reef Crystals Calcium och Magnesium i en nivå som är oroande, sett flera som varit nere i under 1000 i magnesium och ibland uppe i 1400 detta betyder om man gör ett större vattenbyte (t.ex. 25%) när man bytt till en ny hink så kan ämnen variera såpass mycket (100ppm eller ca 10% under ett vattenbyte) och snabbt att känsligare djur kan ta skada. Är mest dessa variationer jag är ute efter och för att se vilka salter som har minst av de stora variationerna i vanliga ämnen (som ju antagligen också återspeglar sig i spårämnen och ämnen som kan vara giftiga). Jag tror att de flesta "bra" hobbytester ändå har en absolut noggrannhet på åtminstånde 50-100ppm (ca 10%) på Ca/Mg som ändå ger de stora variationerna (som i fallet med RC magnesium ju är en variation på 40%!!).

Min mening var tidigare att jag skulle bygga upp en databas med mina egna inköp så att jag om några år vet vilket av de salter jag testat som jag vill fortsätta använda, men skrev som en kommentar i ett inlägg sa jag att man kanske skulle be folk skriva upp sina värden här för att snabbare bygga upp databasen och få den bredare med salter som jag själv kanske inte skulle köpa. Statistiken tror jag ändå kan bli intressant bara man inte stirrar sig blind på det och därför har jag tänkt att se till att beräkningarna sker rätt och även spridningsmått visas i värdena, det är ju det som är styrkan med att många fyller i, man får bra statistik på spridning m.m., se eventuella tester som sticker ut och rensa dessa ifrån databasen o.s.v. Jag tror att man kan få en fingervisning om vilka salter man vill välja. Och det kostar ju oss nästan inget utom några tester per person och år och lite jobb för den som underhåller databasen (som jag mer än gärna gör då jag gillar den typen av undersökningar).

När det gäller lappen på burken, så är det väl bara D-D och RedSea som har den på sin burk? och även där har det ju en gång visat sig att värdet skiljde sig för flera personer i en batch. Så den informationen finns ju oftast inte tillgänglig, och jag tror inte den är helt tillförlitlig heller.

Sen är det ju viktigt att personer skriver upp så mycket dom kan om sin testmetodik, märke, nogrannhet, om man använt en referens o.s.v. Jag har mätt mina tester mot FM:s referensvätska och skillnaderna var i ordningen 2-4% som är mycket bättre än de 10-20% som jag ser som nödvändiga för att kunna få någorlunda intressanta värden för det jag är ute efter, som inte är ppm nogrannhet utan en oberoende undersökning för att få en grov uppskattnin av salternas kvalité.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det är någon hjälp trots att jag inte har allt för bra testverktyg;

Reef Crystals (batch 0833801 - tryckt på plastpåsen i 5kg - 25% free - paketet)

40g salt / 1000g vatten = skall ge SG 1.0255 @ 25 grader enligt Aqua Calc

ph 8,3

Alk 5,5 meq/l

Ca 440 mg/l

Mg 960 mg/l

SG@25grader 1.027 (vipparm som visar hyfsat rätt - jämförd med en refraktometer)

Red Sea Coral Pro (batch 2608080032 - lapp i hinken)

37g salt / 1000g vatten = skall ge SG 1.0255 @ 25 grader enligt Aqua Calc

pH 8,1

Alk 6 meq/l

Ca 460 mg/l

Mg 1140 mg/l

SG@25grader 1.026 (vipparm som visar hyfsat rätt - jämförd med en refraktometer)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Batchnr: 2203080075

Blandade 38.5g/liter för ett SG på 1.025 (refraktometer).

Ca: 425ppm (Salifert)

Mg: 1330ppm (Salifert)

kH: 9dKH (Salifert)

pH: 8,6 (API)

Ammoniak: 0ppm (Salifert)

Nitrit: 0ppm (Salifert)

Nitrat: 0ppm (Salifert)

Jodid: <0.01ppm (spår) (Salifert)

Jodat & Jod: <0.03ppm (Ingen synlig reaktion) (Salifert)

Övrigt: ganska lättlösligt i kallt vatten, dammar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med det saltet nu i ett halvår men köpte en hink med Red sea salt (coral plus eller vad de heter) det ska vara i princip samma salt enda skillnaden är att Mg är lite lägre.

Det jag märkt är dock att nyblandat vatten håller en fosfathalt på 0,03 (Rowa) Men som tydligen ska vara den naturliga från havet?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
  • 7 månader senare...

Instant Ocean. Inhandlat i den utomordentligt trevliga butiken Herkules för 2 veckor sedan. Jag är en lat jäkel så jag väger aldrig mitt salt. Osmos vatten och Salifert tester.

Vid 1.026

NO3 = 0

PO4 = 0,1

KH = 10,9

Ca = 370

Mg = 1170

Jag är grymt besviken på PO4 värdet, och nu har jag en hel hink ståendes. Kan någon förklara varför den snåle mannen inte valde Reef Crystal hinken i stället? Hade bara kostat mig ytterligare ca 250 kronor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde inte produktguiden funka utmärkt till sådan här info? Någon som vet än om det går att skriva där nuförtiden?

Ska genast blanda till lite av de två salterna jag har ståendes för att fylla på!

Edit: har gjort tester på två olika salter:

Såhär gjorde jag: blandade 10g (köksvåg, kan diffa lite) med 3 dl vatten. Det blir inte vidare precisa värden är jag rädd så jag får kanske ta nya tester om jag gör ett vattenbyte...

HP Aquaristik:

SG: 1,026 (refraktometer)

pH: 7,5 (Salifert)

KH: 18 (Tetra)

Mg: 1500 (Salifert)

NO3: 0,2 (Salifert)

PO4: 0 (Salifert)

Ca: 445 (Red Sea)

Tetra Marine:

SG: 1,027 (refraktometer)

pH: 7,6 (Salifert)

KH: 22 (Tetra)

Mg: 1200 (Salifert)

NO3: 0,2 (Salifert)

PO4: 0 (Salifert)

Ca: 430 (Red Sea)

Det som jag tycker ser väldigt märkligt ut är värdet på KH. Men när jag testar mitt akvarievatten visar det 12. Hittar inte heller någon uppgift på bäst före-datum.

Ändrat av knabbuziak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instant Ocean. Inhandlat i den utomordentligt trevliga butiken Herkules för 2 veckor sedan. Jag är en lat jäkel så jag väger aldrig mitt salt. Osmos vatten och Salifert tester.

Vid 1.026

NO3 = 0

PO4 = 0,1

KH = 10,9

Ca = 370

Mg = 1170

Jag är grymt besviken på PO4 värdet, och nu har jag en hel hink ståendes. Kan någon förklara varför den snåle mannen inte valde Reef Crystal hinken i stället? Hade bara kostat mig ytterligare ca 250 kronor.

Nu har mitt nyblandade vatten stått 1 dygn utan cirkulation eller genomluftning och då visar PO4 = 0smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Satt å surfade lite igår och hittade denna sidan: http://www.aquacraft.net/

Enligt den så verkar det inte vara många av salterna som de testat som är nåt att ha överhuvudtaget. Värdena varierar oerhört på vissa punkter och batcher! Intressant läsning ändå. Man får gå in på de olika atiklarna, och missa inte artiklarna om spårämnena!

Med tanke på att många här de flesta gånger har registrerat högre värden än de som anges i artikeln, så kanske man ska ta uppgifterna lite med en nypa salt! :P

Edit:

Såg nu att mycket av informationen på sidan är över 15 år gammal... så man kanske får ta uppgifterna med en näve salt istället och hoppas på att en liknande undersökning idag skulle ge bättre resultat... lite som det vi håller på med i denna tråden (fast det skulle vara kul att testa alla de elementen som de gått igenom i sitt test).

Ändrat av knabbuziak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade andra liknande artiklar som kan vara intressanta att läsa:

Del 1 och 2 från samma artikel där man testar olika värden och ställer upp i tabellform för varje ämne:

http://www.advancedaquarist.com/2005/11/aafeature1

http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1/view

En artikel om varför det är så svårt att få sjöborrar att föröka sig i akvariemiljö vid användning av kommersiella salter (Copyrighted 2008):

http://reefkeeping.com/issues/2003-03/rs/feature/index.php

En mycket bra artikel liknande de första två länkarna (från 2008):

http://www.aquariumwatertesting.com/AWT_Salt_Analysis_0208.pdf

Tråkigt nog verkar alla länkar ha en sak gemensamt: De sågar de flesta salter jäms med fotknölarna... I princip alla salter är värdelösa på ett eller annat sätt verkar det som! Vi får helt enkelt dra en pipeline från röda havet upp till Sverige så vi kan få vettigt vatten till våra kar med ett konstant flöde... då skulle man bara behöva streamers och belysning dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...