Gå till innehåll

Hur länge håller kolet i strumpan??


Ricke

Rekommenderade inlägg

Började med aktivt kol för lite sedan, men fundera på när man ska byta kolet som är i strumpan i pumpen?

Kolet är Tunzes kol borde väl vara bra eller har jag fel??

kan det hända dåliga saker om kolet får ligga för länge i strumpan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går lika lätt att svara på den frågan som på en fråga om hur fort ett badkar fylls upp. Det beror helt och hållet på hur mycket av de ämnena som kolet kan binda som du har i akvariet. Precis som badkarsexemplet beror på hur mycket du fyller per tidsenhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men om det skulle gå någon vecka över, kan det läcka tillbaka ämnen eller är det ända som händer att den inte binder mer?

Förstår att det var svårt o svara exakt på fragan lasse, men ville mer veta om det var farligt om man lät strumpan va kvar i pumpen för länge. kan ju byta strumpan varje månad då så är jag på den säkra sidan.

tack för svaren Crille o lasse :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
Hur vet du det? Utveckla gärna.

det aktiva kolet mättas utifrån och innåt, när alla molekyler/atomer(inte helt hundra där) är uppbundna av de kemiska ämnen släpper kolet ifrån sig de ämnena som inte har några molekyler att binda sig med, även då släpper kolet de organsika ämnen som sätter sig ytters i kolfiltert....

Jag är inte helt hundra på hur den kemiska processen går till och minns inte helt hur det gick till heller... Vi gjorde ett arbete som handlade om att rena vatten från illaluktande ämnen i skolan, tyvärr hittar jag inte uppsatsen och kommer inte ihåg så mycket efter som det är en 10 år sedan.

det finns säkert någon som har bättre koll an mig som kan rätta mig om jag har fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan detalj är ju att aktivt kol bryts ned om det lämnas i karet. Vi snackar antagligen om ett längre perspektiv här, men i alla fall.

B!

Vad är "en längre tid"? 6 månader, 1 år, 5 år? Eller beror det på mängden kol i förhållande till den mängd föroreningar man har i vattenmassan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och än mer intressant, finns det nån tell tale på när kolet är fullt?

Man kan inte se på kolet när det är fullt, man får ha koll på sina vattenvärden och byta när de börjar sticka iväg... annars så är det bara att chansa och byta var 6e månad utan att veta om det är fullt eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är "en längre tid"? 6 månader, 1 år, 5 år? Eller beror det på mängden kol i förhållande till den mängd föroreningar man har i vattenmassan?
Hur lång tid tar det allt annat att brytas ned i ditt akvarium? Jämför med en fisk eller så... Jag hade inte lämnat kol i baljan längre än en vecka. Har det inte gjort vad det ska på den tiden har jag inte haft behov av (så mycket) kol.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det olika sorters kol också? Exempelvis långtidsverkande och "akutinsats". Daniel Knop skriver ju om okika volymer om man vill lämna kolet kvar i systemet eller använda det i intervaller. Personligen så skulle jag nog föredra att ha en mindre mängd under längre tid för att mildra en eventuell negativ utveckling. Sen brukar man ju kunna se indikationer på vissa djur när det är nåt snett som är galet så man kan ta till större artilleri om det skulle behövas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att göra aktivt kol av allt, i stort sett. Troligtvis håller kol gjord på hårda träslag längre än kol gjord på mjuka. Så vitt jag förstår är av samma anledning aktivt kol av hårda träslag mindre effektiva, i avseende den mängd de kan adsorbera, men även i vilken takt. Ska det vara seriöst ska det vara fiber från utsidan på kokosnöten... Det har bland annat James Dewar bestämt, någon gång för 100 år sedan, eller mer. Med det sagt är det inte omöjligt att kemisk preparering kan göra andra fiber bättre, och det är vanligtvis så man producerar aktivt kol i dag. kemiska preparat, och en mindre mängd värmeenergi, och avslutning med kraftig överhettning av vattenånga. Det är billigare än alternativet med långsam kolning, hög värme osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...