Gå till innehåll

Ny Live sand i inkört kar.


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Hej har nyss fått hem min levande sand som jag tänkt tillföra mitt RSM130.Jo jag har ju kört karet ett bra tag nu och undrar hur jag ska tillsätta sanden.

Är det bara att sänka ner påsen och he ut den eller lägga den i en nylonstrumpa och he ut.Kommer värdena att spika i karet nu när jag tillsätter sanden behöver jag nån remover eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne.Just nu ligger påsen på huven och får upp tempen lite.Den var rätt kall och vad jag vet kan det bli ett par temps skilnad om jag her i aldeles för kall sand.Massa vatten i påsen och lite micro cryp ser man faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket bra du tog upp frågan ted. började undra samma sak i förra veckan... ill ha en 4 - 5 kilo mer sand på botten nu.. funderade på om man kunde ta och fylla sand i typ ett öl glas och försiktigt sänka ner till botten och hälla ut försiktigt.. dock ska jag inte ha levande sand, utan kommer köpa torr, ej vaccumförpackad.. finns det nån risk för det? tänker väl mest på fosfas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OJOJ snacka om grumligt ingen foto nu på ett par timmar.Tog ut en del av den döda sanden jag haft i.Samt flytta lite stenar och koraller.Jag är glad att jag inte har så mycket att flytta mer en stenen.Var dum nog att jag lyfte ur stenen satt i sanden och sen ummm vart fan skall jag ha stenen ser ju inget i karet jadu det är bara att vänta på att det klarnar.Tror ev att ena eremiten hamna under sanden umm hoppas han klarar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christoffer; om det nu är död, torr sand du ska ha i, så ta och skölj den i osmosvatten så du blir av med en del damm och småpartiklar så slipper du dessa i karet.

tack laggeman.. precis det svaret jag ville ha.. fukta ner det lite första, och sen flytta... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...