Gå till innehåll

Hur gör man när ekonomin krisar?


Datate

Rekommenderade inlägg

Om 4v är vi 2 arbetslösa i familjen. 2 arbetslösa med villa och 2 barn.

Med andra ord kommer det bli tufft...väldigt tufft!

Vi kommer få dra in på i princip allt och bara handla det absolut nödvändigaste.

Till saken hör att vi står med dryga 800L korallrev i vardagsrummet...

Så långt det är möjligt vill vi behålla karet utan att lägga ner eller sälja. Vi har lagt ner så mycket tid, energi och ansträngningar redan, och vi skulle bara få en bråkdel tillbaka om vi sålde. Vi vet ju att det förr eller senare vänder och vi kommer ju naturligtvis hitta jobb så småningom (även om det är lite svårt då vi båda är utbildade inom industrin...typiskt va).

Vi har som sagt ett 800L SPS-kar, där vi kör Zeovit fullt ut. Vi förstår ju naturligtvis att vi till att börja med måste lägga Zeovit på hyllan under krisen. Särskilt då preparaten har stigit i pris.

Vi har inte mycket belysning (6x80W T5) så där är inte mycket man kan minska, förutom att låta bli att byta rör. Vi har en Ca-reaktor som vi inte lyckats ställa in manuellt på ett bra sätt. C02n tog dessutom slut häromdagen, så den kopplar vi ifrån under tiden. Vi buffrar kH, Ca och lite Mg med BioCalcium, vilket vi fortfarande har en del kvar av.

Nu till frågan. Hur kan vi göra för att slippa lägga ner eller sälja. Dvs hur kör vi burken så nära kostnadsfritt som möjligt under de månader som vi har kris (kan ju dröjja allt från någon vecka till något år i värsta fall).

Vi hade gärna kört karet på sparlåga utan att offra det vi har i idag för att sedan köra på som idag när ekonomin åter tillåter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi har jobb ännu, men jag tyckte elen blev för dyr + allt annat blir dyrt med stor burk

jag nergraderade till 400l, och märker redan att allt blir mycket billigare, ok mindre fiskar

men man vänjer sig! ångrar inte en sekund att jag bytade balja:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  1. Skippa alla tillsatser som inte gor garanterad nytta
  2. Kop tyska "fultillsatser", Ca, Mg och bikarb (kostar cirka 30SEK/kilo)
  3. Salj fraggar

Jag tror det gar att kora baljan for nara noll kronor pa detta satt !

* ursakta svengelskan, sitter med UK-keyboard **

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tufft, man kan ju bara beklaga :(.

Det man ser som möjligheter är ju som du säger, dra ner på tillsatser/Zeovit, om man har några väldigt krävande arter i karet låna ut eller sälja dem (kanske behålla nån frag för att den kanske överlever) för att kunna dra ner lite på vattenkvalitén (eller mer kraven på extremt näringsfattigt vatten) och eventuellt ljus-behovet (både antalet rör och antalet timmar de är på), så att man kan dra ut lite på vattenbyten och dra ner energianvändningen genom detta. Hur mycket energislukande teknik du har är ju också frågan, har man en energi-törstig returpump så kanske man kan byta ut den till en mer energieffektiv rackare med kanske lägre flöde (går säkert att byta med någon i så fall). Och om man tänker energimässigt, tänk på de saker som är på dygnet runt först, som pumpar, UV m.m. om man absolut behöver allt sådan för överlevnaden av karet, för just nu är det ju inte optimal tillväxt eller utfärgning som är erat mål utan att att kunna behålla så mycket som möjligt och hålla det vid liv... Mer extrema åtgärder är om man har sumpen under karet, flytta upp den så att den är i nivå med visningskaret, då använder man inte energi för att lyfta vatten och då räcker en väldigt liten energisnål pump för att driva det. Bara lite idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille har en poäng här som jag ofta brukar påpeka i trådarna när nya saltisar är på väg in i hobbyn. Ju större kar ju mer kostar det, allt kostar mer eftersom det krävs;

- mer pengar i investering

- mera ls

- mer pumpar

- mer djur

- mer el

- mer salt och alla andra medel vi använder för att hålla våra värden på plats

- mer energi åt skötsel (lättare att utföra vattenbyte i ett nano än i ett kar på flera hundra liter)

- etc

Storleken har således betydelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta får man dock ställa mot prognosen att det handlar om max 1 år, och ni helst av allt vill ha era 800L, då är det dålig ekonomi att sälja detta kar nu, köpa ett mindre för att sedan köpa ett likvärdigt av vad ni har nu.

Givetvis är det väl också det faktum av att det är just en prognos, vilket som ni äger kan göra det betydligt kortare men också längre än det. Men det mynnar ju ut i hur stor ni ser risken med att ni står utan jobb även om ett år som stor. Då kan det ju vara bra att revidera era tankar angående nuvarande kar. Annars tycker jag som sagt att det kan vara dumt att sälja karet, även om mycket av den nuvarande utrustningen kan användas i ett mindre kar. Nämnvärd Vinst kan inte räknas in med att byta ner sig i storlek sett på en 1 års period tror jag.

Men klart, kan vara ett frustrerande år, där man inte kan köra på som man vill vilket också kan vägas in...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi sitter visserligen inte på ett stort SPS-kar utan på ett 170l med bara mjukisar men vet att hobbyn är dyr! Är båda arbetslösa med 3 barn, radhus, bil etc......inge kul när det ska sparas på alla fronter. Vi är oxå likasom ni båda utbildade inom industrin, själv är jag svetsare som förlorade jobbet när volvo drog ner (företaget gjorde volvostolar) och sambon är nyexad industrireparatör, slutade skolan en vecka innan alla varsel började rulla in...........

Men det är bara att bita ihop och försöka få det att gå ihop på nått sätt. Att fragga kan ju alltid vara ett alternativ, minska karets storlek kan ju vara ett annat.

En sak som vi har gjort för att minska kostnaderna i vardagen var att vi sålde den stora dyra Volvon och köpte en Lika stor Renault, billigare i skatt, soppakostnad, försäkring, ja billigare i allt. Detta har gjort att vi fortfarande kan lägga ca 800-1000 kr i månaden på karet! Ganska stora summor, bara en sån sak. I övrigt har jag inga förslag på lösningar ville bara säga att vi är flera i samma sitts. Kommer i framtiden, när det vänder, att skaffa ett större kar.

Mvh

Magnus

----------------------------------------------------------------------------------------------Vårt kar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26981

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips!

Visst har jag ofta tittat på nytt kar...inte för att jag vantrivs med det vi har, utan kanske mest för att få leka med nått nytt. Har oxå lite brister i att det är svårt att ordna belysning över hela karet till mänskliga pengar samt att det ej är borrat, så vi använder en tunze överrinningsbox...vilket i sin tur gör att vi inte riktigt kunna använda våran wrangtillverkade Wavebox som numera ligger i garaget. Blev lite förtjust i C-life´s balja på 100x70x65=455L. Underbart mått, MEN...vi älskar våra fiskar...särskilt våran Naso och våra clowner som hängt med sedan första starten för ett antal år sedan.

En klar nackdel med vårt kar är att det är ganska repigt, vilket ju gör att det rent försäljningsmässigt inte ger mycket tillbaka.

Ett nytt kar i halva storleken skulle säkerligen gå på kanske det dubbla mot vad vi skulle få för enbart möbel, kar och sump. Vi har inte eller kommer ha pengar att lägga i mellan om man ev skulle nedgradera sig. Banken har redan strypt våra krediter så vi inte kan överbelåna oss.

En annan sak som talar emot en nedgradering är att karet med möbel är en stor del av inredningen i vårt stora vardagsrum. Det tar upp en stor vägg i princip.

Någon undrade lite vad vi har för teknik som kan tänkas dra mycket ström.Listar lite vad vi har.

Skummaren är en Deltec AP-701 med 2st Ehaim 1200L/H pumpar. Ca-reaktorn är en Deltec P601 som matas via returen (skall stängas ner då det var för bökigt å köra utan riktig doserpump och pH-kontroller). Zeovit-reaktorn är en Grotec som matas med en Eheim 1200L/H. Returpumpen är en Tunze Master 1073? på 55W.

Tunze streamkit 24 (2x12.000), belysningen 6x80W T5 (ungefär hälften mot vad man brukar rekommendera) och en AM SP3000 autopåfyllning.

Inga extrema effektslukarmaskiner direkt. Dessa skulle ju dock även funka vid en mycket ev nedgradering.

Om man ska se på vad man kan dra ner på vad gäller preparat då. Låt säga att man lägger Zeovit på hyllan tills läget ordnat sig. Vad är det egentligen som behövs för att inte totalt slå ut allt man byggt upp. Kan det kanske räcka med Zeobak och Zeofood för att hålla värdena nere även utan filtret? Kanske är det Probidio som är grejjen för att hålla näringsvärden på en anständig nivå utan att det kostar skjortan? Eller ska man helt hoppa alla tillsatser utom det som håller kH, Mg och Ca?

Tilläggas skall oxå att vissa flaskor fortfarande är ganska fulla och kommer räcka bra länge till. Det är först när vi måste köpa nya som det kommer bli problem.

Skall oxå tillägga att vi har en del vanligare fraggar som vi skall försöka sälja av om det går och på så vis få en liten buffert att lägga på ev inköp. Har även en mindre, äldre Deltec Ca-reaktor, Deltec Nitratfilter samt ett par sproilans ReefLux 12k 250W E40 som kan avyttras för att få lite pengar i kassan.

Nu blev det som vanligt ännu ett väldigt långt inlägg...precis som alltid när jag skriver här...men ni får försöka stå ut med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet hur det är det där med att bli utan jobb och se utgifterna skena iväg, året var 2005 och frun och jag var båda utan jobb och vi fick vårat första barn.

Visserligen hade vi inget hus, men det hela slutade med att vi la ner vårat 400L kar.

Och ångrade oss lite, men det var rätt beslut att ta just då. Nu startade jag upp hobbyn med ett mindre kar och är åter arbetslös och nu med två barn och dyrare boende (skulle vara billigare att hitta ett "billigare" hus än att bo i vår lägenhet) och fler dyra fritidsintressen pockar på, som hifi och gammelbilar.

Självklart, vissa saker får ju prioriteras bort, t.ex. är det inte säkert att jag kommer att besiktiga amazonen nu i vår, den kan bli ståendes pga pengabrist, man vill ju kunna renovera också. Dock kommer det att trilla in en slant så småningom, den är tänkt att bekosta en liten helg-semester i sommar och en billig Amazon som reservdelsbil, men det är sånt man får se.

Som Holken skrev, så har det varit för oss också nu sista månaderna.

Men hur kul blir det om/när man inte har pengar att lägga på det, kanske knappt råd att köpa salt, foder och annat nödvändigt? Jag kommer att kämpa för att ha kvar karet den här gången. Vi har inget avancerat, bara nån mjukis och knappar, skivor, sånt som är lätt att sköta om.

Att sälja överbliven utrustning är ett bra sätt att få in lite extrapengar när de så väl behövs.

Hursomhelst, jag känner med er och jag hoppas verkligen att ni kan ha kvar karet.

Och är det så att det blir tufft en period så se till att prata med varandra och se till så ni kommer överens om hur ni ska göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Endast ge fiskarna mat så de klarar sig.

Jag skulle fortsätta att byta vatten och tillsätta ZEOstarten som ett minimum.

Nästa snäpp skulle jag fortsätta med ZEOviten(men dra ut på bytena), kol, ZEObak, aminosyra och PCV. Försök att minimera användandet av ZEObak, aminosyra och PCV, sänk dosen tills korallern börjar ljusna för mycket, då får du gå upp lite igen.

Sluta med de andra preparaten och se om de verkligen behövs(för överlevnad), många preparat är ju för tillväxt och färg.

Om du använder ett minimum av preparat så blir de enklare och minimera(finjustera) dosen.

Om du kan fortsätta med åtminstone basic4 så kommer du kunna hålla jättefina koraller, jag tror tom. att det kan vara en nyttig övning som kommer att ge dig mer förståelse för ZEOvit och dess styrmedel.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...