Gå till innehåll

SnirreVirres Molly Goes SALT!!


Snirrevirre

Rekommenderade inlägg

Att sanden blir brun ett tag är helt normalt, det försvinner av sig själv efter ett tag så stressa inte med att köpa djur som ska fixa det, Nassarius är ju min favorit då den inte skadar mikrofaunan i sanden (som ju är det som verkligen käkar upp detriusen som hamnar i sanden (har samma funktion som daggmaskarna på land)) har man en sandvändare som äter upp alla smådjur så skadar man ju den delen av nedbrytningen (men jag verkar ju i.o.f.s. vara den enda i Sverige som verkar bry sig om detta så man ska väl inte lyssna på mig antar jag ;) ).

Och många av de ryggradslösa djuren som erbjuds för att böka i sanden som sandvändande sjöstjärnor är kända för att svälta ihjäl långsamt i ett kar efter att dom rensat sanden ifrån allt ätbart, det tråkiga är att det inte syns på de flesta ryggradslösa djur att dom svälter, utan dom kanske blir lite slöare, överlever i kanske nåt år svältandes för att sen plötsligt dö och så har man en akvarist som inte förstår något om vad som hände. Riktigt synd och jag kan ibland verka lite tjatig om detta men mest för att jag vill sprida kunskapen om hur dessa djur fungerar då okunskapen är kompakt hos både affärsinnehavare och akvarister, just p.g.a. den långa tiden dom överlever svältandes.

Håller ju med dig. Med ditt inlägg i skalle så hade jag rekomenderat v.strigata......dom rensar bara ytan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 167
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

sandvändande sjösjärna.

V. strigata den är fruktansvärt effektiv men blir lite dammigt i karet i mellan åt. (har själv en av båda)

Frågade på korallfisken om de inte hade sandvändande sjöstjärna.... Nä sa han bara, sen var konversationen slut...

I mitt tycker ska ju alltid en säljare försöka pracka på en saker. Och frågar man om allternativ så är man ju intresserad av att spendera pengar.

Att sanden blir brun ett tag är helt normalt, det försvinner av sig själv efter ett tag så stressa inte med att köpa djur som ska fixa det, Nassarius är ju min favorit då den inte skadar mikrofaunan i sanden (som ju är det som verkligen käkar upp detriusen som hamnar i sanden (har samma funktion som daggmaskarna på land)) har man en sandvändare som äter upp alla smådjur så skadar man ju den delen av nedbrytningen (men jag verkar ju i.o.f.s. vara den enda i Sverige som verkar bry sig om detta så man ska väl inte lyssna på mig antar jag ;) ).

Och många av de ryggradslösa djuren som erbjuds för att böka i sanden som sandvändande sjöstjärnor är kända för att svälta ihjäl långsamt i ett kar efter att dom rensat sanden ifrån allt ätbart, det tråkiga är att det inte syns på de flesta ryggradslösa djur att dom svälter, utan dom kanske blir lite slöare, överlever i kanske nåt år svältandes för att sen plötsligt dö och så har man en akvarist som inte förstår något om vad som hände. Riktigt synd och jag kan ibland verka lite tjatig om detta men mest för att jag vill sprida kunskapen om hur dessa djur fungerar då okunskapen är kompakt hos både affärsinnehavare och akvarister, just p.g.a. den långa tiden dom överlever svältandes.

Vill ju ha djur som lever länge, inte som till slut dör av svält.

En fisk kan man ju förhoppningsvis mata därefter att den e klar med sanden...

Men som du säger inte kul om han rör om för mycket i balansen i sanden. Svårt det där, för man vill ju ha djur som funkar i ett självgående kretslopp så att säga!! Så karet blir så självgående som möjligt förutom vattenbyten o tester då så att säga.

Så då ligger ju en firre varmare om hjärtat o fler nassariussar. Plus att det är ett trevlig o kul inslag att se en goby böka runt.

Blev som sagt lite skrämd av hur snabbt de bruna algerna kommit. Änså länge har jag låtit dem vara. Funderade ju på om man skulle vända sanden själv?? BRA el DÅLIGT??

Kommer ju en del tussar alger på rutorna nu med.

Jag fick ju en diamond goby i tvåårspresent av remne. Efter en timme i karet började han böka runt. Det blev först helt mjölkigt i karet men det la sig rätt snabbt. Efter ett par dagar var alla kiselalger (det bruna) borta och sen dess har min sand varit kritvit och superfin. Dessutom är han rolig att titta på. Börjar bli lite tam nu så han kommer och noppar på en när man matar :)

Han har inte vält några stenar eller koraller hittills. Kan dock tänka mig att om man har koraller som ligger direkt på sanden att de bli lite överösta med sand. Men min bökade bara runt i början, numera glider han mest omkring, och tar någon mun sand då och då (sen brunalgerna försvann).

Ska kolla upp gobyn! Den låter ganska lockande.

Håller ju med dig. Med ditt inlägg i skalle så hade jag rekomenderat v.strigata......dom rensar bara ytan!

Men då återkommer man ju till det Jani säger... att de slutligen dör av svält, om det är så att det bara är i början dessa alger kommer. Eller har jag misstagit mig...??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom bruna algerna i sanden låter som kiselalger.....men utan bilder eller nåt så är det bara en gissning. Är det kiselalger så försvinner det av sig själv efter ett tag.

Jag skulle tro att det är kiselalger. Kör med osmosvatten iaf.

Det beror bara på att det är nystartat som de uppkommer då med andra ord!?

Vad är det som förvunnit eller tillkommer då algerna försvinner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns att jag lekte sandvändare själv i början också, och sög upp de värsta som fanns på sanden, men efter några månader försvann det helt av sig själv. Och nu har jag inget behov av att göra nåt med sanden, kanske ibland plocka bort nått större fragment av korallkross som jag har i en del av karet som blåst dit (då det på dessa växer kalkalger så är de mörka och passar inte på den vita fina sanden :) ).

Har flera gången själv funderat på att fixa en goby, har inte gjort det av hänsyn till microfaunan, men tror dom är mycket snällare än sjöstjärnorna som är kända att vara stora i maten och dom rensar ända ner till botten, vilket inte gobyn gör. Gobyn äter ju av den vanliga fiskmaten också så svältrisken är nog ganska låg...

Bumble-bee snäcka hade du en va? dom är underbart vackra, men dom äter också de levande smådjuren i karet, men en tror jag inte är så skadlig, men man ska vara medveten om att den gör det. Fick jag lära butiken om det. Men tror inte dom säger det till kunderna ändå ;) Så man ska hålla tillräckligt med mat till den, annars kan den t.om. ge sig på de andra snäckorna i karet. Är ju inte lätt sånt där för man får ju sällan all denna informationen om djuren när man köper dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns att jag lekte sandvändare själv i början också, och sög upp de värsta som fanns på sanden, men efter några månader försvann det helt av sig själv. Och nu har jag inget behov av att göra nåt med sanden, kanske ibland plocka bort nått större fragment av korallkross som jag har i en del av karet som blåst dit (då det på dessa växer kalkalger så är de mörka och passar inte på den vita fina sanden :) ).

Har flera gången själv funderat på att fixa en goby, har inte gjort det av hänsyn till microfaunan, men tror dom är mycket snällare än sjöstjärnorna som är kända att vara stora i maten och dom rensar ända ner till botten, vilket inte gobyn gör. Gobyn äter ju av den vanliga fiskmaten också så svältrisken är nog ganska låg...

Bumble-bee snäcka hade du en va? dom är underbart vackra, men dom äter också de levande smådjuren i karet, men en tror jag inte är så skadlig, men man ska vara medveten om att den gör det. Fick jag lära butiken om det. Men tror inte dom säger det till kunderna ändå ;) Så man ska hålla tillräckligt med mat till den, annars kan den t.om. ge sig på de andra snäckorna i karet. Är ju inte lätt sånt där för man får ju sällan all denna informationen om djuren när man köper dem...

Ja det får nog blir nån goby (som vänder sand, finns ju andra oxå) Men vet bara inte vilken, puellarisen tycker jag blir för stor, så det känns inte schysst. Vill ha nån mindra som man slipper byta ut sen liksom.

Köpte två bumble bee! Ja... så går det när man handlar det man ser utan att läsa på dem. >Att de var såna rovdjur... trodde jag inte:smiley3: vi får väl se om de får stanna vill ju inte ha några terrorister i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det får nog blir nån goby (som vänder sand, finns ju andra oxå) Men vet bara inte vilken, puellarisen tycker jag blir för stor, så det känns inte schysst. Vill ha nån mindra som man slipper byta ut sen liksom.

Köpte två bumble bee! Ja... så går det när man handlar det man ser utan att läsa på dem. >Att de var såna rovdjur... trodde jag inte:smiley3: vi får väl se om de får stanna vill ju inte ha några terrorister i karet.

Det är ett djur som är lite svårt att placera på skalan hur pass skadligt man ska se det, det är inte direkt skadligt men tar en del andra nyttodjur (men det gör ju goby'n också så), sen beror det ju på vad man är ute efter med sitt kar, ett fint kar som fungerar(då tror jag inte något av de två djuren är nåt att oroa sig för, men kan inte lova nåt dock när det gäller bumble bee).

Men jag är ju mycket ute efter ett så naturligt ekosystem som jag kan komma med en rik fauna (och flora) som får bete sig så naturligt naturligt som möjligt. Till naturen hör ju även dessa predatorer, men då i natuligt låga antal, så att man inte skapar en steril botten då den inte klarar av att generera tillräckligt med dess bytesdjur.

Favoriten Ron L. Shimek säger i sin bok "Marine Invertebrats" att det är en "questonable additition to any reef tank" men många många djur som många har sätter han som "Not suitable for most aquaria" som t.e.x. sandvändande sjöstjärna där skälet är just att den snabbt utarmar sandbädden och sen svälter ihjäl...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett djur som är lite svårt att placera på skalan hur pass skadligt man ska se det, det är inte direkt skadligt men tar en del andra nyttodjur (men det gör ju goby'n också så), sen beror det ju på vad man är ute efter med sitt kar, ett fint kar som fungerar(då tror jag inte något av de två djuren är nåt att oroa sig för, men kan inte lova nåt dock när det gäller bumble bee).

Men jag är ju mycket ute efter ett så naturligt ekosystem som jag kan komma med en rik fauna (och flora) som får bete sig så naturligt naturligt som möjligt. Till naturen hör ju även dessa predatorer, men då i natuligt låga antal, så att man inte skapar en steril botten då den inte klarar av att generera tillräckligt med dess bytesdjur.

Favoriten Ron L. Shimek säger i sin bok "Marine Invertebrats" att det är en "questonable additition to any reef tank" men många många djur som många har sätter han som "Not suitable for most aquaria" som t.e.x. sandvändande sjöstjärna där skälet är just att den snabbt utarmar sandbädden och sen svälter ihjäl...

Man får väl gå på känns så här nu när man e så grön.

Men gissa om man redan funderar på större-dans. Men ska nog iaf känna på ordentligt hur de e o va salt ägare först.

Kanske får Killen bumble beena av mig sen, om han vill ha dem!! Tänkte mig ju snarare att de skulle äta alger. Jag vill ju bara ha två turbo för att de ska få frossa i mat så de inte äter upp o sen e det slut som sagt. Så då tänke jag att två små bee:n inte skulle äta mer än en turbo iaf!

Funderar lite på hur de äter upp dessa djur i faunan? tar dem i farten el äter upp ungarna/äggen så det så småning om inte blir nått kvar?!

(nyfiken vet mer)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får väl gå på känns så här nu när man e så grön.

Men gissa om man redan funderar på större-dans. Men ska nog iaf känna på ordentligt hur de e o va salt ägare först.

Kanske får Killen bumble beena av mig sen, om han vill ha dem!! Tänkte mig ju snarare att de skulle äta alger. Jag vill ju bara ha två turbo för att de ska få frossa i mat så de inte äter upp o sen e det slut som sagt. Så då tänke jag att två små bee:n inte skulle äta mer än en turbo iaf!

Funderar lite på hur de äter upp dessa djur i faunan? tar dem i farten el äter upp ungarna/äggen så det så småning om inte blir nått kvar?!

(nyfiken vet mer)

Jo, alla är vi ju gröna i början och gör små misstag. Jo det är ju lätt att tro att alla snäckor är algätare men varken bumble-bee eller Nassarius kan äta alger överhuvudtaget. Vad jag har förstått så fångar de djuren och äter upp dem, självklart så kan dom inte ta de snabbaste djuren. Vore egentligen intressant att se dem fånga något och se hur de gör det.

Det är bra att du är nyfiken, det är det bästa sättet att lära sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, alla är vi ju gröna i början och gör små misstag. Jo det är ju lätt att tro att alla snäckor är algätare men varken bumble-bee eller Nassarius kan äta alger överhuvudtaget. Vad jag har förstått så fångar de djuren och äter upp dem, självklart så kan dom inte ta de snabbaste djuren. Vore egentligen intressant att se dem fånga något och se hur de gör det.

Det är bra att du är nyfiken, det är det bästa sättet att lära sig!

Ja de vore himla kul att se hur det går till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat bumblebee men de åkte ut eftersom jag såg dom slurpa i sig små rörmaskar och jag tycker såna är roliga och vill ha kvar.

Nassarius däremot förefaller (enligt de böcker jag läst och min egen erfarenhet) endast äta as, och därtill räknas det mesta fiskfoder vi använder om man får tro hur mina betedde sig. Ska skaffa nya - dom är kul plus håller sanden lite renare när dom gräver ner sig och upp sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dax för en uppdatering!!

Förra veckan blev händelserik o blev kanske lite mycket på en gång!!

2st ricordeor, beställda ihop med lite linköpingssjälar!

2 putsarräkor

2 rödbenta eremiter, tyvärr passerad den ena vidare ganska så direkt :(

Vårat givande Bioted besök som varade hela tre timmar, svårt att slita sig därifrån,

där kom det med en

Cycloseris tenuis hem!! orange-rosa till färgen!

Jag fick även en bit LS med lite små söta knappar på av honom!

Ciklidhuset besöket gav med sig en

Bubbletip anemon

och en ljus grön rörmask!

Förbereder ett vattenbyte nu då knapparna ännu inte velat öppna sig.

kh ligger för lågt dessutom, 5 . gör ett vattenbyte o ser vad det hamnar på då.

Ingen nitrit och ingen fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett litet smakprov på vad som finnes i mitt kar nu!

Men som vanligt svårt med färgerna, ljuset o rätt inställning på kameran.

Dessa bilder blev jag iaf mest nöjd med!!

Bilderna på Ricordean e ju samma, men från olika håll. Denna har tre munnar o är favoriten!!

post-2431-14468917307215_thumb.jpg

post-2431-14468917307344_thumb.jpg

post-2431-14468917307488_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en helbild nu Veronica, nyfiken på hur karet ser ut nu.

:skrattar: Straxt straxt, tänkte bli av med ricordeorna först (henkes,nephrurus, stavning?)

De är ju instängslade av en plastskiva i ett hörn för de inte ska rymma iväg de oxå.

Idag har jag dessutom gjort en helt sjukt fasansfull upptäckt, av den gråa håriga masken. trodde ju den var stor, men inte så J*VLA stor. 10 cm ur en sten sträckte han sig o röck loss en alg som jag fått av Jani (benighted) Den jäveln kalasr upp min ena gåva för tusan. O han var ju liksom inet slut där. Undrar hur långt in i stenen resten av han var!?!?

Så nu e jag riktigt sur på den, o funderar på om man ska starta krig mot den.

Vad händer när algen e slut? Vad tänker den tugga på då?

Vilka maskar är EJ revsäkra liksom... måste forska lite, försökt fota aset o filma oxå!!

Se om det blev nått imorn, nu blir det kuddkrig med lilla hunden!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. varför får alla andra dom roliga maskarna :P Du får som sagt ta en bild på den så vi kan få se sötnosen ;) och identifiera den, finns ju vissa arter som kan käka koraller...

Vilken av algerna mumsar den på då? Den tunna gröna (ulva lactuca) skördar jag med jämna mellanrum så det är inga problem att få tag i mer om det är så... dom andra växer lite långsammare men även dem är det inga problem att få lite mer om det är så.

Cycloserisen är ju inte lite mumsig i sin färg... riktigt läcker :)

Och som Borg sa, vi vill få en översiktsbild... Skynda skynda :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. varför får alla andra dom roliga maskarna :P Du får som sagt ta en bild på den så vi kan få se sötnosen ;) och identifiera den, finns ju vissa arter som kan käka koraller...

Vilken av algerna mumsar den på då? Den tunna gröna (ulva lactuca) skördar jag med jämna mellanrum så det är inga problem att få tag i mer om det är så... dom andra växer lite långsammare men även dem är det inga problem att få lite mer om det är så.

Cycloserisen är ju inte lite mumsig i sin färg... riktigt läcker :)

Och som Borg sa, vi vill få en översiktsbild... Skynda skynda :)

Mmm hoppas på att bilderna blev bra, så svårt med ljuset ju, vet ej hur jag ska göra för att när man knäpper, så inte bilden blir ljusare än vad det är i själva akvariet. O slår man blixt mister man ju allt ljust o grejerna får helt annan färg. Trodde inte det skulle va så sjukt svårt att fota saltvatten. Ska nog ta o jaga hem Anna och tvinga henne fota med sin super kamera. O se om hon e haj på inställningar osv.

Japp, den bred bladiga algen, o visst kan man få fram såna som man kan låta honom äta så visst får han äta, bara han inte ger sig på min värdefulla cycloseris, då j*vlar e han dödens på en gång!! Vill inte heller att han äter på min caulerpa racemosa jag fått av killen, som börjat växa fin fint!

Ska till henke lördag så då får jag bort hans lilla godishörna i akvariet! Så då blir det att fota.

Hoppas på att hitta lite kul i Södertälje oxå! Vill ju gärna ha nått simmande i karet!!

Igår kväll fattade en av tricolor eremiterna tycke för ett nytt hem!! Synd han inte valde mitt favorit skal av de jag lade i, men han har ju iaf ett skal som är MINST 5 ggr större än det han hade!

Det om nått kallas väl storhetsvansinne -skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå - såna maskar har jag också, har också funderat på om det är samma sort eller om de blir gråa med åldern - har nämligen ett par riktigt feta (10cm) som är helt rosa också. Jag har också lagt märke till att de äter en del alger både skräpalger och makroalger - men jag tycker att mina stomatella-snäckor är värre på att kalasa upp snygga alger.

Och cycloserisen var ju riktigt fin, väldigt intressant färg.

Och Benighted - om du ska förbi Malmö nån gång kan jag dra upp hur många maskar som helst till dig, dom har börjat bo i tomma snäckskal har jag sett så det borde bara vara att släppa ner några pellets och se vilka skal det kommer ut mask ur och sen lyfta upp hela skalet skulle jag tro...

Jag fattar inte hur man inte kan ha fått in maskar i sitt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå - såna maskar har jag också, har också funderat på om det är samma sort eller om de blir gråa med åldern - har nämligen ett par riktigt feta (10cm) som är helt rosa också. Jag har också lagt märke till att de äter en del alger både skräpalger och makroalger - men jag tycker att mina stomatella-snäckor är värre på att kalasa upp snygga alger.

Och cycloserisen var ju riktigt fin, väldigt intressant färg.

Och Benighted - om du ska förbi Malmö nån gång kan jag dra upp hur många maskar som helst till dig, dom har börjat bo i tomma snäckskal har jag sett så det borde bara vara att släppa ner några pellets och se vilka skal det kommer ut mask ur och sen lyfta upp hela skalet skulle jag tro...

Jag fattar inte hur man inte kan ha fått in maskar i sitt kar?

Lite småhäftigt med rosa marrar ju ;) hellre de än grå trista te färgen hehe!

Är ju visserligen bra om de ändå ger sig på fulalgerna, vore ju kul om de käkat bubbelalgerna, för det har jag en hel del. Ska ta dem snart för nu börjar de få vettig plockstorlek!!

Ja visst är det en underbar färg på cycloserisen, blev lätt förälskad i den när jag såg den, så den fick ju allt följa med hem, lyser helt neon rosa under moonlightljuset!

Haha Patric (curtus) kan nog bjussa på några maskar oxå liksom jag. Finns en del smått i mitt kar. skulle nog tro att jag kommer plocka bort småttisarna o låta stora aset va kvar! Han känns ju lite som en del av faunan nu!

Kallar honom numera för Rambo, hård o hänsynslös!! -boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick väl ta ett gäng halv bra bilder då....

Första är på min härligt röda alg som kommit upp ur stenen jag köpte!

Sen en efterlängtad bild på rörmasken.

Kort på masken, är ju inget bra bild el tacksam kamera att jobba med.... :(

Till sist en helhets bild på karet som det ser ut just idag.

Kommer ju bli lite förändringar redan i helgen om allt går som det ska.

post-2431-14468917320382_thumb.jpg

post-2431-14468917320553_thumb.jpg

post-2431-14468917320688_thumb.jpg

post-2431-14468917320791_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...