Gå till innehåll

Dags att stänga ned dator och akvarium!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

*har ingen TV*

Är inte heller helt säker på vad hela konceptet går ut på. "vote earth" låter skitbra, men om jag inte minns fel var motiveringen i Sydney att spara el då man utryckte farhågor för att förbrukningen höll på att gå bortom all kontroll. De sänkte sin elförbrukning med ca 10% under den aktuella timmen, och viktigare, de alstrade debatt världen över. Nu verkar det snarast ha kidnappats av co2 rörelsen... Och eftersom det är så, kan alla ni andra stänga av er kolkraftsdrivna skit, men jag tänker använda så mycket el jag kan, nån måste ta sitt ansvar och se till så att vattenkraft, och vindkraft byggs ut, samt att vår kärnkraft förnyas.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker nog inte stänga av akvariet alls, det ser fruktansvärt tråkigt ut utan cirkulation hehehe, kan nog hålla med en av de tidigare talarna att alternativ energi måste utvecklas, jag håller nog mer på kärnkraft, skulle dom som styr våran värd ha pumpat in en del miljarder i den teknologin i ett tidigt skede så skulle kärnkraft inte vara så "skrämmande", det e ju ett av i nuläget värdes bästa energikälla, enligt mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reklamen på TV har jag helt missat. Jag skall allvarligt överväga 1 timmas nedsläckning.

TV-reklamen har jag också missat. Däremot är det både radioreklam och information på mjölkpaketen här i Stockholmstrakten.

Jag kan via mitt elbolags hemsida läsa av min effektförbrukning varje timme. Det ska bli något av en sport och se hur lågt man kan komma ned. Det blir väl bara kyl, frys och några cirkulationspumpar i karet som drar ström den timmen. Stearinljusen är redan förberedda :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte absolut ska ha isglass under den timmen så kan du nog stänga av frysen också ;-)

Själv ska jag tända allt och vinka till alla grannar som kommer att kolla åt mitt håll och tänka vilken miljöbov jag är, för att själva sen slänga sina sopor osorterade och ta sin SUV nästa morgon 5 km in till stan och cirkulera runt runt runt i jakt på en P-plats. Kanske ska skriva en skylt också, lär ju synas bra i ljuset "Tänd lampan och källsortera dina sopor istället!" ska det stå på den isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va? Stänga av min tv och missa Robinson 2009!

Skämt och sido kan lika gärna stänga av Plasman så slipper jag se skiten :)

Men då det gäller karet så släcker jag ner det med bara cirkulationen som får gå..

Sedan kan man ju alltid krypa ner med frun/flickvän eller vad man har i sängen och ha lite samvaro eller vad man nu vill.. Vad vet jag! alla har vi vår egen idé vad man kan göra under den timman..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va? Stänga av min tv och missa Robinson 2009!

Skämt och sido kan lika gärna stänga av Plasman så slipper jag se skiten :)

Men då det gäller karet så släcker jag ner det med bara cirkulationen som får gå..

Sedan kan man ju alltid krypa ner med frun/flickvän eller vad man har i sängen och ha lite samvaro eller vad man nu vill.. Vad vet jag! alla har vi vår egen idé vad man kan göra under den timman..

Bra sagt Wizz !

Och det ska bli skönt och stänga av dumburken alá 50 plasma den vill ju ha lite volt den är törstig och sen har man ju en fragg på g i frugan men man kan ju ha lite samvaro ändå !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa förgreningsdosor med brytare på istället för att stänga av allt med fjärren, det sparar man långt mycket mer på ett år än man gör på den timmen, oavsett hur stor pen...förlåt, tv, man har. ;)

Japp dom flesta stora tv drar nästan lika mycket i stand by som dom drar när dom är i gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa förgreningsdosor med brytare på istället för att stänga av allt med fjärren, det sparar man långt mycket mer på ett år än man gör på den timmen, oavsett hur stor pen...förlåt, tv, man har. ;)

Beror nog lite på hurdan dosa du har... en arbetskollega som är lite miljömedveten mätte sin förgreningsdosa till tvn utan något inkopplat, den drog 9W när den var på. Dvs det lilla han sparade av att han stängde av den på natten åts upp av bara lampan när den var på på dagen. Då börjar man ju fundera på varför i helsike man skaffade såna dosor överallt och som jag inte ens använder knappen på :S

Och snälla, ni som brukar gnälla om att det har inget med saltvatten att göra med dittan och dattan, visst det här kanske är löst kopplat men etik i hobbyn och livet är väl viktigt för alla, så ignorera tråden om ni inte bryr er bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och snälla, ni som brukar gnälla om att det har inget med saltvatten att göra med dittan och dattan, visst det här kanske är löst kopplat men etik i hobbyn och livet är väl viktigt för alla, så ignorera tråden om ni inte bryr er bara.

Bra,

Rena etikdiskussioner finns det kanske andra forum för, men det var kopplingen mellan Earth hour och klimatets påverkan på korallreven som jag såg som anledning att ta upp det hela. Utan korallrev ingen hobby för oss (förutom en betydligt utarmad fauna på jorden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

hmm, men detta med värme, frysar etc. etc.

Stänger man av de, kommer de inte behöva jobba hårt för att återkomma till rätta tempen?

Inget större problem efter en timme, men det är inte HELT enkelt att bara stänga av värme och tro att man sparar 100% eller är jag ute och cyklar?

Självklart, TV, dator etc. men doppvärmare??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu är det snart dax igen. Ni som släcker/bryr,eller tror er göra en miljöinsats. Tror ni korallreven mår bättre eller sämre än sist o året innan och nästa år??

Det handlar väl mest om att göra ett ställningstagande, ett aktivt val för något man gärna vill tro på. Det är som att säga "-Ni som håller hastigheten på motorvägen, tror ni att er insats gör något när alla andra kör för fort?" (Det kan man iofs diskutera då det handlar om ett flöde i trafiken, men du förstår säkert min poäng.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fatter inte detta. Alla kraftvärk går väll för fullt ändå?? Dom kan ju inte veta hur mycket ström som kommer att gå åt under denna timmen. Alltså påverkar inte detta miljön nånting....

Det är bara ett jippo för att få folk att inse att dom kan klara sig utan ström och för oss med akvarier innebär det att vi skulle dra ner på våran belysningstid ett par timmar varje dag, det skulle ha en effekt, en liten men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fatter inte detta. Alla kraftvärk går väll för fullt ändå?? Dom kan ju inte veta hur mycket ström som kommer att gå åt under denna timmen. Alltså påverkar inte detta miljön nånting....

Det är bara ett jippo för att få folk att inse att dom kan klara sig utan ström och för oss med akvarier innebär det att vi skulle dra ner på våran belysningstid ett par timmar varje dag, det skulle ha en effekt, en liten men ändå.

Det är tanken som räknas, inget annat..

Jag är en miljö människa,

Och ofta när jag har tex vänner hemma och dom ser mitt sorterings knep med skräp och att min lcd tv är av ett märke dom inte känner igen eftersom jag har köpt en tv som är tillverkad endast av natur vänliga material men ser ut och fungerar som en helt vanlig lcd , men man känner inte igen märket, då säger dom oftast.. Löjligt Micke, det gör ingen skillnad för naturen att du håller på så, nej och vet du varför ? För att nästintill 90 procent av befolkningen resonerar så.. Det gör ingen nytta osv. Jo om folk istället för att säga att det inte gör nytta bara gör det istället :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla kraftvärk går väll för fullt ändå??
Mja, troligtvis inte. man vill ju inte låta billig el stå för hela produktionen då får man ju bara betalt för billig el. Om man i stället låter billig el stå för 75% av produktionen, ungefär, så får man ta betalt för alla 100% producerad el, efter vad den dyraste elen kostar.
Dom kan ju inte veta hur mycket ström som kommer att gå åt under denna timmen.
Man jobbar mot statistiska underlag, och ser motsvarande förbrukning både för samma period tidigare år, och förbrukning över den senaste tiden, och försöker räkna ut vad som behövs. Viss överproduktion har man mest hela tiden, men man eldar inte förr kråkorna hela tiden.
Alltså påverkar inte detta miljön nånting....
Det är rent av mer spännande än så. Som jag nämnde tidigare, (*) så ju fler som stänger av, och desto fler som startar sitt skit igen samtidigt, desto större krav ställer det på el-producenterna. Lampor och TV apparater påverkar inte det speciellt stor utsträckning, men värme och kyla gör.

B!

Edit

* Jag skrev ett inlägg tidigare, i går, tror jag, och när jag skulle skicka det, klickade jag på "+Svara på ämne" Resultatet var så klart att mitt inlägg försvann i tomma intet. Kunde inte lura fram autosave texten, inget. Blev så förbannad att jag sket i att skriva om inlägget, ber om ursäkt för att jag refererade till ett inlägg som aldrig hamnade på sidan, tänkte inte på att det blev uppätet när jag satt här och skrev...

/Edit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fatter inte detta. Alla kraftvärk går väll för fullt ändå?? Dom kan ju inte veta hur mycket ström som kommer att gå åt under denna timmen. Alltså påverkar inte detta miljön nånting....

Alla kraftverk går inte för fullt hela tiden. Det är väldigt få typer av energi som kan tillgodose variationer i energibehovet. Tex. vattenkraft producerar energi när man släpper vatten igenom dammarna, vindkraft blir när det blåser och så vidare. Det går inte att spara energi lika lätt som att ladda ett batteri, så om energi överproduceras går mycket förlorat som det ser ut idag. Därför används bl.a. kolkraftverk för att tillgodose variationer i energibehovet, för med kol kan du styra mängden som produceras, det är bara att elda mer eller mindre.

Dettta betyder att när alla i hela världen släcker sina lampor så kommer behovet att elda ful kol inte att finnas under den timmen, d.v.s det blir en klart påtaglig effekt om dock bara för en timme.

Du kan välja att tro vad du vill om vad vår konsumtion har för inverkan på vår miljö, men förringa inte andras arbete. Om fler skulle ta ett större ansvar så skulle effekten bli ännu större, oavsett om du tror på det eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska öka min energiförbrukning! 4:a T5:or, 3 st Koraliapumpar 3 och 4. En Polario 15000, 30 watt. En sump eheim 54w.Ska täcka upp cirkulationen i mitt deltec 320. Tänker Mejla försvarsmakten och be att de avhåller sig i görligaste mån från att släppa ut dessa vansinniga mängder bly som de under övning skjuter ut i göteborgsskärgård.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...