Jump to content
Wiking

Använder du ozon

Använder du ozon?  

77 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det finns redan en omröstning om detta men eftersom den är några år gammal så vore det intressant med en ny omröstning. Medlemmar kommer och går.

Kör med det periodvis, mest för att jag inte kommit på en bra upphängning till själva ozonisatorn. :)

Ska till en Y-förgrening in i skummaren också, som det är nu så sitter det bara en liten slang från ozonisatorn in i skummarens luftslang, vill få till en hållbarare lösning då jag har två små katter som tycker om att vistas bakom karet, och jag vill inte att de ska rycka ut slangen så jag spyr ozon ut i rummet...

Jag är lite förvånad, hade ingen aning om att så många använder ozon.

Skriv gärna ett kort inlägg hur många mg/h ni pumpar i, eller ni som bara kör sporadiskt är det fullt ös vissa timmar på dygnet eller kanske tom bara någon gång i veckan?

Jag kör 30-50 mg/h kontinuerligt på mitt 1400 liters kar.

Per, vad är det du primärt vill uppnå med ozon och uppnår du det?

Jag kör 5-10-20 mg/h kontinuerligt via skummaren till mitt 800 liters kar.

Primärt syfte: Kristallklart vatten.

Jag har kört både med och utan och för mig är det skillnad.

Sen finns det massa andra fördelar och även nackdelar också förstås, bara man har koll på vad man gör.

/Erik

Per, vad är det du primärt vill uppnå med ozon och uppnår du det?

Det som fick mig att skaffa ozon från första början för många år sedan var att jag hade problem med att jag fick en grön/brun hinna på framrutan bara 3-4 timmar efter renskrapning, hade provat nästan allt utan resultat, men med ozon försvann det problemet direkt.

Sedan har jag kört på mest för att alltid ha kristallklart vatten, jag ser numera direkt på karet om ozonen har slutat fungera av någon anledning, vattnet är då inte lika klart och fiskarna får grumligare hud.

Av de som har röstat så är det fler som använder ozon än de som inte använder. Jag som trodde att detta var en ganska ovanlig metod.

Mina instruktioner (Red Sea) säger max 25mg/h till varje 100 L.

När man nått sitt önskade redoxvärde (eller om man inte har ngn mätare) så rekommenderas mellan 5 och 15 mg/h för varje 100L.

Annars har jag hört någonstans att man inte långvarigt bör överskrida 50mg/h oavsett storlek på tanken, för då finns risk att det bildas en gas som inte är nyttig. Om detta stämmer vet jag inte...

Mina instruktioner (Red Sea) säger max 25mg/h till varje 100 L.

När man nått sitt önskade redoxvärde (eller om man inte har ngn mätare) så rekommenderas mellan 5 och 15 mg/h för varje 100L.

Annars har jag hört någonstans att man inte långvarigt bör överskrida 50mg/h oavsett storlek på tanken, för då finns risk att det bildas en gas som inte är nyttig. Om detta stämmer vet jag inte...

Det låter väldigt högt men det kan ju variera mellan märkena, min känsla säger att max 5 mg/100liter vid kontinuerlig drift och hård belastning (erfarenhet från Sanders ozonisator.

Känns riskabelt att köra så hårt som 25 mg/100liter även om man reglerar mot redox, förr eller senare strular tekniken.

Nu har de som inte använder ozon tagit över ledningen. Detta hoppas jag råda bot på snart då jag väntar på en ozonisator tillverkat i Kina. Skall bli kul och se hur den fungerar, och hur länge.smiley1.gif

verkar nöjd, på vilket sätt har det blivit bättre? :)

He he, jag kan inte säga att jag är riktigt nöjd eller att det blivit bättre. Apparaten har bara varit igång i 3 timmar. Vem vet, det är kanske däromkring livslängden ligger på en kinesisk maskin;)

hehe, ska bli intressant att följa, fungerar är jag övertygad om:)

Jaha, jag är precis lika nyfiken som dig. Det skall bli kul att se hur billig den här billiga maskinen kommer att blismiley1.gif

Jaha, jag är precis lika nyfiken som dig. Det skall bli kul att se hur billig den här billiga maskinen kommer att blismiley1.gif

förstår hur du menar, men jag håller tummarna

Jag har beställt den och nu är den på väg. Skall bli mycket spännande! tack för bra recension. Man får ju som vanligt vad man betalar för. Det är dock inte alltid dyrast är bäst heller. Men högljut är inte bra tycker jag. Jag tar risken för att få testa ozon utan att slänga upp ett par tusen utan att veta om det fungerar för mig!