Gå till innehåll

Planeringstråd för Benighteds nästa kar (500-600L)


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Nu är det dags att börja planera lite smått på hur vårat nästa kar ska bli, måste bara hitta ett hus att stoppa den i =).

Tanken är att det kommer att bli på ca 500-600L som jag tror är en lagom storlek, hade väl självklart velat ha lite större ändå, men som jag ser det så passar det inte än så länge med mina miljömässiga ambitioner att ha ett kar som drar 1000W, så det får bli smått istället ;) Meningen är att jag ska försöka hålla energiförbrukningen så låg som möjligt genom smarta val, men vi får se hur det går med det hela. Belysningen kommer sannolikt bli en kombination av T5 och LED i en hemmabyggd ramp, mer om denna i senare inlägg.

Sumpen som beroende på vad man hittar för hus kommer att antingen finnas under akvariet (energieffektivt sett inte så bra, då man måste pumpa emot gravitationen) eller i ett rum bredvid med en mindre höjdskillnad och därmed mindre krav på cirkulationspumpen. Sumpen kommer att bestå av mitt nuvarande 112L kar och ett 54L kar för saltblandning. Vi får se hur jag gör med karantänkaret, om det eventuellt också får stå under huvudkaret i sumputrymmet.

Skummare, här får folk gärna komma med tips på den bästa, energieffektiva, tysta skummare. Just nu ligger planerna på en deltec AP/APF 600, en BM 200/250 eller en Fauna Marin Ultraskim 1/2. Men har ni andra idéer eller tips på vilken av dessa som är bäst (just nu ligger deltec APF 600 närmast till hands).

Returpump, har jag inte tittat så jättemycket på, men igen, så energieffektivt som möjligt, och den ska bara pumpa så mycket som skummaren klarar av att behandla. Så den behöver inte ha något gigantiskt flöde då den inte ska användas för vattencirkulation, detta står de mycket mer effektiva streamerpumparna för. Har en liten idé om att dölja den värsta cirkulationsdelen genom att ha ett "ihåligt" röse av LS som som streamer pumparna är inuti och blåser igenom öppningar i stenröset.

Ännu en idé jag har som jag har diskuterat tidigare är att ha två nivåer i karet, ett högre röse där där det är starkare belysning, där de mest ljuskrävande arterna håller till, en "drop off" (där t.ex. flakväxande montiporor och liknande växer) ner till en sandbotten, med lite stenar och de mindre ljuskrävande korallerna håller till, som mjukisar m.m.. Detta parti hålls ganska öppet med någon eller några pelare som sträcker sig upp mot ytan, detta för att det ska finnas öppna ytor för fiskarna att simma i och det att jag gillar ganska öppen, luftig (eller kanske heter vattnig ;)) aquascaping.

De exakta måtten på karet är inte bestämmda och kommer att bero på vad som passar i huset, hur planerna utvecklar sig genom att snacka med er och så vidare, men min nuvarande skiss är storleken på 160x60x60 [cm].

Skickar med lite bilder ifrån SketchUp på hur jag tänkt bygga upp det, ser någon några dumma missar som jag gjort så får ni gärna påpeka dessa :). Och så några renderingar av skissen, allting är inte klart i ritningarna än, som t.ex rördragning m.m. men lika bra ni upptäcker felen redan nu :)

Alla idéer och kommentarer emottages tacksamt.

Virket som jag tänkt använda är ca 5x10cm (45x95mm tror jag det är?) och skivor av MDF/Formplyfa (vilket skulle ni välja?). MDF har jag en del av redan, men inte tillräckligt.

post-4092-14468917012539_thumb.png

post-4092-14468917012796_thumb.png

post-4092-14468917013089_thumb.png

post-4092-14468917013482_thumb.png

post-4092-14468917013749_thumb.png

post-4092-14468917014017_thumb.png

post-4092-14468917014281_thumb.png

post-4092-14468917014546_thumb.png

post-4092-1446891701483_thumb.png

post-4092-14468917015122_thumb.png

post-4092-14468917015426_thumb.jpg

post-4092-14468917015615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mer på plyfa, mest för att det tål vatten bättre i sin grundform. MDF är kännsligare, och kräver därför mer i form av fuktskydd. (Sen är MDF roligare att arbeta med, och ger inte helt sällan mindre självresonans, så det är lite upp, och lite ner.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack MrB. Är nog inne på plyfan men du har nog rätt i att det blir mindre resonanser i MDF, då det är mer absorberande, måste fundera mer då ljudnivån är högt prioriterat hos mig. Även om allt som låter kommer att ställas på någonslags vibrationsdämpande material. Hmm, mer forskning krävs på området helt klart.

Remne:

Våggenerator är väl inte just nu något jag funderar på, mest kontrollerbara pumpar som jag ska använda för att skapa ett turbulent flöde. skälet att avrinningen är som den är är primärt att jag vill ha karet som en rumsavdelare så man utnyttjar volymen maximalt, så stor betrakningsvinkel som möjligt :).

Bilderna är rendererade med Kerkythea(http://www.kerkythea.net/joomla/), håller på själv att skriva en plugin i SketchUp till LuxRender(http://www.luxrender.net/) då jag gärna vill ha en opensource motor som man kan skriva egna nya funktioner för att få de effekter som jag önskar (samt att jag har många idéer till program som jag vill skriva som jag då lätt kan koppla ihop med rendereringsmotorn :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Var inte igår jag skrev i den här tråden, men nu har tjejen lite säkrare inkomst igen så man kan börja planera igen på större kar. Lite modifikationer har gjorts på designen, primärt för min besatthet för att minimalt med teknik (helst ingen) ska synas i karet, även fast det ska vara en rumsavdelare med insyn ifrån båda långsidorna och en kortsida, inte helt lätt men jobbar med det som mål i.a.f.. Karet har även krympt lite sen senast, nu är visningsdelen 150x55x55 stor, dvs ca 450L...

Ytavrinning ska ske över hela kortsidan som är mot väggen, har tänkt att använda en lösning för att få ner det till sumpen som består av 3 rör, en som fungerar som en hävert, en Durso standpipe och en för säkerhet som inte används i normala fall.

En fråga bara, vad tycker ni det behövs för dimension på rören ner, då en kör med hävert kan den ju dra en stor mängd vatten så det känns som man inte behöver så grova rör, tycker 25mm borde räcka, vad säger ni? Skisserna nedan har 32mm rör för tillfället.

Några nya skisser på hur det är tänkt just nu, ska rita mer på det så snart jag får tid över, men alla tips emottages tacksamt :)

post-4092-14468918053855_thumb.png

post-4092-14468918054496_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani, du ska inte ha ett till hål/rör för returen?

Petitesser ;) Jag tänkte anställa en apa som lyfter upp det med en hink och häller i karet, a'raijt? ;)

Klart jag ska ha det, har bara lite huvudvärk om på hur jag ska placera dem, skulle vilja ha returerna i andra änden karet helst så de går in genom kortsidan rätt långt ner, men måste ju samtidigt se till att det finns en loop som går över vattenytan och har ett hål i sig, inte helt triviala krav när man inte vill se någon teknik eller rör i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte dra returen/na på samma sida som ytavrinningen? Det går åt en extra genomföring för att dra returen genom glaset och in i karet, Men i princip kan du låta genomföringens kortaste sida vara allt som sitter i själva baljan. Nackdelen är väll att du får ett turbulent område där vatten in, och vatten ut "korsar" varandra, så att en del vatten återcirkulera. Jag föreställer mig även att du kommer behöva en, eller rent av ett par streamers i baljan, men de går ju att dölja, antingen inne bland all LS, eller i revkeramik.

Som en bonus kan du ju då dra returerna övervattennivån ute i överrinningskammaren, (över nivån på överrinningskammen) och det kommer inte störa det estetiska ett dugg.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Björn

Det är en av de primära lösningarna jag tänkt, att det vettigaste är att just som du säger köra returen med en dubbel genomförning först upp i avrinningskammaren, upp över ytan med en hävertbrytning, sen in i karet, antingen som ett hål som blåser ut direkt i karet eller via en sväng ner till botten och andra sidan av karet där utblåsen skulle vara dolda i en revpelare.

Föresten, nån som vet om magneterna som man normalt har på utsidan av karet till tunzes streamers är byggda för att även kunna ligga inuti karet utan att börja rosta eller så?

Ska rita några olika snabba skisser för returen så det blir lättare att diskutera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en av de primära lösningarna jag tänkt, att det vettigaste är att just som du säger köra returen med en dubbel genomförning först upp i avrinningskammaren, upp över ytan med en hävertbrytning, sen in i karet, antingen som ett hål som blåser ut direkt i karet eller via en sväng ner till botten och andra sidan av karet där utblåsen skulle vara dolda i en revpelare.
"Bäst" vore klart att gå upp i övverrinningsboxen, över vattenytan, ner igen, genom boxen, och bort till andra kortsidan där man går igenom undersidan, och döljer returöppningarna lite snyggt. Snål som jag är förkastade jag den lösningen eftersom det kräver 3 genomföringar, och massor av rör. Men det är helt klart den lösning som ger det bästa av alla världar. Om jag får vara så fräck dock. Använd 2 unionskopplingar så att du kan ta bort röret som går under tanken den dagen du ska flytta / göra av med baljan. Såga rören är så... osnyggt.
Föresten, nån som vet om magneterna som man normalt har på utsidan av karet till tunzes streamers är byggda för att även kunna ligga inuti karet utan att börja rosta eller så?
Det ska inte vara några problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu har jag ritat dit några enkla rör som ska visualisera de två "vettigaste" lösningarna som jag ser på hur returen skulle kunna vara på, alternativ 1 är ju väldigt enkel. den andra lite mer komplex men ändå inte speciellt svår, tanken är att röret skulle döljas med en bit LS eller nån korall så den inte syns alls.

Har som sagt den möjliga lösningen som du nämner Björn, att gå ner igen under överrinningsboxen och antingen gå in i karet längst ner vid den bakre kortsidan, eller helt under karet och upp genom botten. Det som är trevligt med denna lösning som är skissad här är att ingen överförning är längre ner än 10cm under vattenytan och karet inte kan tömmas helt vid läcka som skulle kunna ske vid de andra lösningarna. Och vinsterna med att slippa dölja en liten bit rör med LS känns rätt små med tanke på riskerna och arbetet. Eller vad tycker du/ni?

Alla rör kommer att ha unionskopplingar eller kranar med unionskopplingar vid lämpliga ställen för att lätt kunna plocka isär delarna vid behov. Dessa har jag inte ritat in än då designen fortfarande är rätt flytande..

post-4092-14468918061813_thumb.png

post-4092-14468918062076_thumb.png

post-4092-14468918062333_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter,

Istället för att berätta så gjorde jag några grova placeholders som visar hur det är tänkt. Som du ser så är det en ganska stor hög med sten, över ungefär halva karet, den främre änden är tänkt att vara till för flakväxande koraller som får sträcka ut sig över den öppna arean.

Konen är en placeholder för en stor men luftig revpelare med många olika nivåer och utväxter lämpliga för att placera koraller i och för fiskarna att simma in och ut i. Pelaren är tänkt att sträcka sig nästan helt upp till ytan, eller t.o.m bryta den.

Ser väldigt kompakt ut på skissen men allt ska helst se rätt luftigt ut när det är klart :)

post-4092-14468918062624_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela poängen med att köra din dold teknik lösning fallerar för mig om man stoppar in en ynka rörbit som syns. Då är det ju teknik synlig i alla fall.

Tankgenomföringarna måste ju ha specifikationer för vad de tål eller inte, men jag har aldrig funderat närmare på det. Dock vet jag folk med 65-70cm högt med vatten och 60+cm i överrinningen som aldrig haft problem med läckor runt genomföringen. Aldrig läst om det här på forumet i heller, så jag föreställer mig att det är ovanligt. Eftersom det ÄR ett alternativ, hade jag definitivt dragit ned returen under baljan igen, doch hade jag lika definitivt gjort över vattennivå delen i överrinningen så att slabbet från hålet som ska knäcka häverten inte blir svårhanterligt. Det skulle ju gå att göra det fia ett T och en massa förminskningar tills man kom ner i sugrörsstorlem, och dumpa det vattnet i sumpen igen, men det känns inte helt tillförlitligt, så är det bättre det hamnar i överrinningen.

Din lösning har dock fördelen att som du säger röret är invändigt, det är inte i vägen när man ska flytta på grejerna.

För och nackdelar. *suckar tungt* Är inte livet underbart?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har ett kar i samma storlek, 160x55x55. Hade jag möjligheten så skulle jag lägga till åtminstonde 10 cm på bredden för att få lite fria sandytor. Om du skall ha det som rumsavdelare och se det från 2 håll så tror jag du vinner mycket på 10 cm extra.

Här finns lite inspiration på rumsavdelare:

http://reefkeeping.com/issues/2007-07/totm/index.php

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter rimligt, Jimmy men hoppas få bekräftat av Jani. Jag tror själv att det är bra med många gömmställen i "revet" för att fiskarna ska känna trygghet. Har fått för mig att det gör fisken mer synlig!
Det har han ju redan sagt.
Konen är en placeholder för en stor men luftig revpelare med många olika nivåer och utväxter lämpliga för att placera koraller i och för fiskarna att simma in och ut i. Pelaren är tänkt att sträcka sig nästan helt upp till ytan, eller t.o.m bryta den.
Lite trött i dag? :- )

Placeholder = För svårt att rita ut LS i vettiga formationer

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Sillen

Japp, konen är bara för att det är så svårt att rita upp levande sten på nåt vettigt sätt.

@ Mr B

Jo, jag vet att det fallerar om nån teknik syns, att ta den under karet och göra ett hål i botten tror jag ändå inte jag gör. För då binder man sig till att ha pelaren just där, och jag vill ha möjlighet att möblera om och så vidare. Men då är ju egentligen en av mina första idéer på hur returen skulle gå, det var så att den skulle gå upp i avrinnings lådan, ner igen och igenom kortsidan på karet och sen på botten på liknande sätt som i bilden innan. Tror detta är den vettigaste lösningen för mig, om jag inte väljer en lättare retur som bara blåser ut under det stora revet.

@petnym

Jag kommer att köra med sand som täcker röret är ju som sagt inte acceptabelt med synliga rör :)

@epkbal

Jag ser din poäng men samtidigt vill jag egentligen hålla karet under 500L, hade först en tanke på att ha 60 brett och 50 högt, men nu blev det denna lösningen då jag trodde 50cm skulle kännas för grunt. Ska suga lite mer på karamellen :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Mr B

Jo, jag vet att det fallerar om nån teknik syns, att ta den under karet och göra ett hål i botten tror jag ändå inte jag gör. För då binder man sig till att ha pelaren just där, och jag vill ha möjlighet att möblera om och så vidare. Men då är ju egentligen en av mina första idéer på hur returen skulle gå, det var så att den skulle gå upp i avrinnings lådan, ner igen och igenom kortsidan på karet och sen på botten på liknande sätt som i bilden innan.

Upp, ner, genom kortsidan, och gömma det hela i stenröset där. Tja. Det är en lockande design. Simpel, men stilren.Fast som sagt, snål som jag är hade jag antagligen kört en budget variant. Spänt upp den stora biten av genomföringen i en borrmaskin, eller om det finns tillgängligt, svarv, och sen rundat sex/8'a kanten så den blir en slät bula på insidan av övervinningen. När den täcks av kalkalger syns den inte. En, eller två moduler för att gömma ett par streamers nere i karet, och försöka gömma kablarna så gott det går i hörnorna, eventuellt hålla dem på plats med en klick silikon eller två.

Där är iofs en möjlighet med ditt eget alternativ. Dra genomföringen genom kortsidan. Baserat på bilken rördimmension du planerat att använda, gå upp en i storlek, och trä kablarna genom röret tills du kommer upp i överrinningskammaren. Ett T, och en gängad anslutning modifieras lätt så att kablarna kommer ut ovanför vattennivån, men kladden silikon som behövs för att täta runt sladdarna gör tyvärr att det blir svårt att flytta pumparna några större sträckor... Men så skulle man rent av slippa se kablarna till eventuella streamers.

(och allternativet med drivern på utsidan och bara pumphuvudet på insidan går ju det med, men då "pekar" pumpen alltid bara rakt fram...(Vortech?))

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...