Gå till innehåll

Erfarenhet av akvarieshop.se - någon


loscars

Rekommenderade inlägg

Hej jag har varit på jakt efter en Tunze - Osmolator ett tag. Nu har jag hittat en på www.akvarieshop.se Men dom har bara två olika betalningsmöjligheter. Faktura (som tydligen går via något kreditbolag) eller via förskottsbetalning till nått bankgiro. Sidan saknar helt uppgifter om var företaget finns och vad dom har för organisationsnummer. När ett företag konsekvent säljer sina fakturor och vill ha förskottsbetalning brukar det betyda att det är på obestånd. Därför undrar jag om det är det någon som handlat av dom? Kan man lita på dom? Eller hamnar mina pengar på nåns semesterkonto?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej jag har varit på jakt efter en Tunze - Osmolator ett tag. Nu har jag hittat en på www.akvarieshop.se Men dom har bara två olika betalningsmöjligheter. Faktura (som tydligen går via något kreditbolag) eller via förskottsbetalning till nått bankgiro. Sidan saknar helt uppgifter om var företaget finns och vad dom har för organisationsnummer. När ett företag konsekvent säljer sina fakturor och vill ha förskottsbetalning brukar det betyda att det är på obestånd. Därför undrar jag om det är det någon som handlat av dom? Kan man lita på dom? Eller hamnar mina pengar på nåns semesterkonto?

Jag har också observerat att det inte finns någon adress till företaget.

Handla inte där, du har ju Bioted Marine, Triton ,PWSS, Akvarielagunen som funkar om du väljer en svenska webbhandelsplats enligt min mening.

Betalar du med kort (förskott) sparar du pengar på frakten både hos Bioted och Triton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har handlat där jag med. Snabb leverans, billiga priser och bra och snabba svar via mail.

Ska man bara handla är det en bra butik...vill man däremot ha mycket info om produkter och ev hjälp senare är det kanske bättre å handla "live", dvs exakt lika vilkor som gäller alla renodlade webbutiker i alla bransher.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också observerat att det inte finns någon adress till företaget.

Handla inte där, du har ju Bioted Marine, Triton ,PWSS, Akvarielagunen som funkar om du väljer en svenska webbhandelsplats enligt min mening.

Betalar du med kort (förskott) sparar du pengar på frakten både hos Bioted och Triton.

Tack för alla era reflektioner. Men om dom inte har något organisationsnummer kommer jag inte att handla av dom. Då saknas det juridiskt ansvar och även om jag inte tror det, så skulle varorna vara stulna är det jag som åker på det. Synd att dom ska vara så krångliga. Men tack än en gång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att Akvarieshop tidigare varit annonsörer på SG. I oktober 2007 införde vi dock en ny regel som innebär att varje annonsör måste uppge sitt orgnummer och fullständigt namn på företrädaren för att få annonsera på SG. Företrädaren för Akvarieshop ville då, trots flera påstötningar och mailväxlingar, inte uppge sitt namn eller orgnummer för oss, vilket gjorde att vi avslutade annonsörskapet. (Dock har vi den informationen ändå om någon verkligen skulle behöva).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har handlat hos dem också och aldrig haft problem med dem. snabba lev och snabba svar biod mail. Konstigt dock att de inte vill ange orgnummer. Dock läste jag senast idag att kreditor kollar upp alla sin kunder och inte tillåter skumma företag att använda deras tjänst. var en artikel om kreditor i dagens Computer Sweden.... så skä'let att de inte vill ange sitt org nummer kan ju vara ngt annat. Borde gå att få tag på via Kreditor om inget annat..eller skatteverket om det skulle vara så... för om de är ett företag utan orgnummer..om det går att ha överhuvudtaget... om man inte helt handlar med svarta saker.. kan de väl inte köpa tjänster genom andra företag som tex kreditor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klämde dom på pulsen lite, genom följande konversation:

Jag har som sagt inget emot att förskottsbetala, men jag måste tyvärr

kräva ett skriftligt avtal där antingen din eller ditt företags identitet är styrkt (så att jag

kan kontrollera att ni verkar vara en trovärdig leverantör) och där det står att du/ni vid

fullgjord betalning är skyldig att inom ett visst antal dagar leverera den

förskottsbetalda varan till mig.

Kort sagt, jag litar inte mer på er än ni på mig.

Om detta inte är möjligt är det kanske enklast att vi annullerar ordern

och att jag köper produkten av en annan leverantör.

Till svar fick jag följande

OK, förstår självfallet det. Jag har annullerat beställningen nu.

Mvh john

Jag vet inte, det må ha fungerat för en hel del personer här på forumet, men jag tycker det verkar skumt. Var och en får göra som den vill men jag väljer nog att göra affärer med någon annan leverantör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har beställt ett par gånger från dem och det har inte varit några som helst problem med leveranser.

jag har även förskotts betalat till dem.

Men nog blir man lite misstänksam när de är så hemlihets fulla

Dom har ju rätt billiga Zeovith artiklar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänner,

Håll er till objektiv information så att vi inte närmar oss hetsjakt, vilket vi inte tillåter utan då låser vi tråden. Vi har konstaterat att Akvarieshop vill vara anonyma. Var och en bestämmer själv vilken affär man vill handa ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte, men jag tycker det luktar paranoia hos firmatecknaren. Det finns t.ex en god vän till mig som helt enkelt vägrar utge sitt bankkontonummer? Han påstår att det skulle då vara lätt att bli bedragen med hjälp av detta, vilket är rent nonsens.

Detsamma gäller personnummer, i kombination med fyra sista siffrorna då förstås. Också ren och skär nonsens...

De dessa personer inte inser är att det är officiell information och är på ingalunda sätt svåra att få tag på, eller att utge till annan part. Tvärtom faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen, diskussionen verkar gå i cirklar. Klart är att företrädaren för Akvarieshop anstänger sig väldigt mycket för att dölja både sitt eget namn och företagets namn. Jag har, trots dialog med honom, inte fått en förklaring på orsaken. Ingen av oss andra verkar veta heller, och spekulation tror jag inte leder någon stans. Samtidigt är det hans egna fulla rätt att vara precis så anonym som han vill vara. Var och en av oss väljer vem man vill handla av. Den som verkligen vill ta reda på vem han och firman är kan ganska enkelt nysta upp det via bankgironumret och sedan vidare via Bolagsregistret eller Ratsit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt är det hans egna fulla rätt att vara precis så anonym som han vill vara. Var och en av oss väljer vem man vill handla av. Den som verkligen vill ta reda på vem han och firman är kan ganska enkelt nysta upp det via bankgironumret och sedan vidare via Bolagsregistret eller Ratsit.

Där har du faktiskt fel... Han har inte alls rätt att vara hur anonym han vill. Enligt EU-direktiv måste företagets namn och adress måste finnas på en webbplats som marknadsför varor och tjänster till konsumenter

Länk:

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1478

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har du faktiskt fel... Han har inte alls rätt att vara hur anonym han vill. Enligt EU-direktiv måste företagets namn och adress måste finnas på en webbplats som marknadsför varor och tjänster till konsumenter

Länk:

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1478

Ja, du verkar ha rätt. Det hade jag faktiskt ingen aning om att dessa regler finns. Jag kopierar in dem här nedan:

E-handlaren måste ge dig viss information

Information på webbplatsen

Följande information måste finnas på en webbplats som marknadsför varor och tjänster till konsumenter:

  • företagets namn och adress
  • varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper
  • varans eller tjänstens pris, inklusive skatter och avgifter
  • leveranskostnader
  • sättet för betalning och leverans
  • din ångerrätt
  • kostnader för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa
  • hur länge erbjudandet gäller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...