Gå till innehåll

Behöver snabb hjälp!


libben

Rekommenderade inlägg

Jag kör med 800 modellen av samma märke. Den är helt OK. Pumpen hörs (om man lyssnar noga) men det är inget som stör mig. Den är kanske något klen för ett 540l. Fast det beror kanske även på mängd mat Etc. (svårt att motstå dom tiggande små rackarna) Men allt i karet käkar och växer. Värdena ligger inom givna ramar. Kanske något för högt på Nitrat (10-15) Kanske även därför som jag inte får så mycket Pastellfärg på mina stenkoraller.

Nu har ju inte jag så mycket erfarenhet av andra skummare, men jag tycker mig i alla fall kunna rekommendera denna skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har

"Fisk"

2 (ursäkta men jag är kass på latin) Blå djävlar

1 Centropyge Bisponosus

1 Claemon Rostatus

1 Zebrasoma flavensis

1 pseudochromis paccagnellae

"Koraller"

Ett gäng Xenia (6 st)

Ett gäng knappar Actinodiscus (tror jag dom heter) Gröna

1 Montipora sp (ca 10 cm)

1 fragg av Acropora (blå)

5 fraggar av Montipora digitata (tror jag)

1 Rosa stenkorall (vet inte vad den heter)

1 Grön metallic sak (vet inte vad den heter, heller)

En skog av Pachyclavularia Violacea + samma fast brun

+ nån stor mjuk korall (ser ut som ett träd, är lite lätt metallic i blåljus)

Gissar att man kan säga 70% fisk 30% korall :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag hur tyst den är och hur kvaliten känns... Blev en skim1200 idag och den står och snurrar i sumpen!

Känns som den storleken ska räcka bra till mitt 160L kar + 160L sump, det är ju ändå ganska hög belastning med två sammetsclowner och fyra mjukkoraller :)

Nu är sumpen färdig med teknik för ett till 400L kar som förhoppningsvis kopplas på i höst.

Får återkomma med ett omdömme senare när den gått in sig, byggkvaliten känns helt ok och det gick snabbt att installera den.

Hälsn Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då missa jag svara bara för det.

Än så länge har jag inte så stor belastning i systemet med cirka 640 liter.

Har en salarias, 4 clowner, en krabba, en sjöborre, en sjöhare, 2 eldräkor, 2 pistolräkor, 2 sandvändare & en yellow shrimp goby. Så ingen belastning direkt, lite koraller också. Runt 8-10 st.

Men den skummar på bra, men för tidigt för att säga hur bra den är. systemet är inte stabilt ännu. Men nog fan har jag fått resultat i koppen. Riktigt skitigt resultat måste jag säga också, ingen utspädd soppa.

Pumpen går att köpa ny btw, finns starkare modeller att tillgå ifall någon tycker den är för klen. Har inte hängt på fållan/fällan i utmynningsröret ännu. Inte orkat. Så det bubblar lite. Men jag tycker den är relativt tyst. Det jag verkligen vill exprimentera med är ytavrinningsröret, så jag kan få det mer tyst.

Förhoppningsvist är systemet stabilt nog om någon månad för att dundra in mer härligheter.

Nåja. Nu ska jag sova lite, om någon timme går planet till NY över helgen. Ha det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 3 månader senare...

Oj oj oj, den här tråden missade jag.

Måste säga att den skummar väldigt bra och faktiskt relativt tyst. Finns andra saker runt om som låter värre. Så skummaren stör jag mig inte på.

Den driver upp mycket skit i koppen iaf. Har väl runt 20-25 fiskar i mitt kar. Den gör ett bra jobb, väl värd pengarna trots allt. Har aldrig låtit den skumma till halvfull kopp ens. Brukar tömma den när den blir fylld till två - tre cm efter en 1½ vecka eller vad det nu kan vara.

Men jag tycker den gör ett bra jobb. Har skit att tömma hela tiden, å andra sidan har jag rätt mycket fisk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va kul med en "gammal" tråd!

Jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd med min 1200, den är inte knäpptyst men det stör inte mig.

Jag har knappt någon fisk i min burk men jag matar på KRAFTIGT med foder till mina filtrerare, och det som blir över hamnar i skummarkoppen.

Jag får 1-1 1/2dl svart/grön soppa i veckan! Mina värden ligger på 0,02 i fosfat och nästan noll nitrat, så nog var "skräp skummaren" värd sina små slantar...

Men idag finns det så många billiga kina kopior att välja på som inte fanns då :)

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Köpte 1600 modellen i förgår och jag måste säga att jag är nöjd med den, tyst och gör sitt jobb som den ska, skriver mer om den när den setat i systemat ett par veckor. Har haft 400 modellen i snart ett år o är även nöjd med den. 400an satt i ett system på ca:300 liter fördelat på 2 burkar 1st 100L med ca 12fisk(trångt), 7 koraller, 2 anemoner o någon räka, den andra burken är på ca160L med 2st abborrar, 2st drakar, 2st muränor + sump och 400skummaren räckte nästa till men rovakvariet skitar till så mycket nu när fisken burgar växa till sig så det var nödvändigt att uppgradera skummaren. 1600 skummaren har spottat ur sig lite extra dom 2 första dagarna men har lugnat ner sig i kväll så det var inte så mycket som 400an hadde lämnat. Jag skulle tro att 400an fungerar fint till ca400liter om belastningen är normal och inte 1 fisk på per 10 liter + rovfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har uppgraderat till AS1600 modellen, som jag gav 2590:- för (ny på BZ) Vilket jag tycker är sktbilligt. Jag har haft den i några månader nu och hunnit testa den ordentligt. Den är tyst, men jag rekomenderar att man använder det medföljande filtret till avrinningen, eftersom det porlar en del annars. Jag bytte ut det vita bottenfiltret mot dito i blå skummplast, eftersom det visade sig att det vita geggade igen och då fylldes skummarkoppen med vatten.

Den är något känslig för nivåskillnader i sumpen (som jag skrev ovan) Något man kan bygga bort med en bubbelfälla och på så vis få en kontrollerad vattennivå.

Men i övrigt är den otroligt lättskött och väl värd sina pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...