Gå till innehåll

Diverse Korallfrågetecken


matte54

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har mitt nystartade RSM 250 rullandes med ett gäng fiskar som går i

mina värden är vad jag tycker är okej

Temperatur 27-28

1.025

ph 8.0-8.3

kh 8.5 (buffras hela tiden)

fosfat : 0

no2 : 0

no3 : 0

calcium 470

Det enda jag inte kan mäta är magnesium.

Började med en sarcophyton (stava) som min första korall och läste till mig att det kunde ta ett tag innan den slog ut i sina fulla ära iochmed något form av skinn och internt vattenbyte vid förflyttning

i affären hade den "tentakler/polyperna" utsträckta åtminston 2cm hos mig nu efter 3 veckor sträcker han ut sig max 1 cm i vissa delar av korallen då och då under dagen.

Börjar bli lite otålig och undrar om jag gör något fel vid placering eller skötsel.

Har även köpt mig en typ av stenkorall nyligen som jag tappat bort namnet på men den verkar trivas och lyser aldeless för grönt och fint med polyper ute.

Skaffade även en Euphylia variant som bara ser vissnare och vissnare ut för varje dag.

Den sträcker inte alls på sig som i affären.

Uppskattar alla tips och klagomål

Såhär är korallerna placerade , och dåliga närbilder

MeaCtnaNn.jpg

gfPSAUWOz.jpg

RcwmXbDnE.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tobias är nog inne på rätt spår med flödet, då brukar dom se sådär ut...

Annars så kan det vara ljuset då den inte haft så kraftigt ljus i butiken, du kan prova sänka ner den lite till ett lungnare läge för att sedan flytta upp den senare.

Stenkorallen är väl en Hydnophora rigida(låter de bekant;))?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sarco såg ut sådär i flera månader. Den började visa sina polyper ordentligt i samband med att jag drog ner salthalten då jag upptäckte att min vipparms hydrometer visade för lite så jag hade alldeles för hög salthalt. Bara en idé.... Då hade jag höga Ca/Mg halter också, och ditt Ca är ju kanske lite högt om du inte tagit i Ca-tillsats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med viparmen stämmer säkert, har faktiskt långsamt haft i lite mer sötvatten en vanligt varje dag för att få ner salthalten lite granna.

Nixon du är pang på rödbetan som vanligt!

Ska prova flytta ner den till lugnare vatten, tack för er svar! återkommer med resultat!

Edit : en rolig notering som ni ser på bilden på sarcon , så är dom 2 stora ganska indragna och skygga medans dom 2 småttingarna i mitten sträcker på sig för livet , mystiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...