Gå till innehåll

Skivanemoner som tynar bort?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag har en sten där mina skivisar älskade att vara men nu håller de sakta men säkert på att tyna bort.

Allting växer så det knakar i akvariet men på just den stenen så "pulvriseras" skivanemonerna. Det är ingen överdrift för tar man i dem så får man brun gegga i näven och det är allt som är kvar utav den skivisen som man har pillat på.

Detta är naturligtvis ett mysterium för mig då skivisarna växer bra på andra stenar runt omkring i akvariet samt att alla värdena är ok.

Därför undrar man ju såklart ifall någon annan har varit med om liknande och vad det kan vara som händer.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt underligtsmiley5.gif.

har du ändratt vattencirkulationen åver den stenen ,så den har blivit kraftigare, eller kan det finnas något djur/fisk som vill ha den stenen som bara sitt revir tro? Kolla på natten om det kan vara någon predator från stenen som är framme. Som sagt vad ,underligt är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också funderat på om det kan vara något revirslagsmål eller om det kanske är något djur som äter på dem.

Men allt jag kan tänka och se är att mina sniglar ibland kryper över den stenen och att den ligger nära en liten liten SPS frag.

Får studera det hela vidare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sitter relativt nära en hammarkorall men det är inte som på bilderna på "mina bilder tråden" allting är annorlunda nu.

Det är dock så att det finns skivanemoner precis på samma sten som Euphyllian sitter på och de är inte berörd. De skivisar som tynar bort är väl 30-40 cm bort och så långa sweepers har jag aldrig sett från mina hammarkoraller.

Kan vara så att de inte vill ha så mycket ljus för det är den ända skivanemonstenen som har kommit fram helt i ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...