Gå till innehåll

Att göra 25L osmosvatten....?


Mattias

Rekommenderade inlägg

Eller häll ut slaskvattnet i det komunala avloppet!!!

Det är ett sätt att minska belastningen på våra reningsverk, samt rena våra sjöar (tex mälaren) då avlopsvattnet som släpps ut från reningsverket faktist är renare än vattnet som dom tar in för att göra driksvatten!

Slöseri? Nej, men ett bidrag till en bättre miljö ;)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I senaste numret av tyska tidningen Koralle berättar redaktören Daniel Knop att det är ansvarsfullt att ta till vara på spillvattnet från en osmos, då det bara är obetydligt "smutsigare" än det inkommande dricksvattnet. Daniel publicerar en bild på en akvarist som grävt ned en stor tank i trädgården (se bild). Tanken fyller han med spillvatten från osmosen, som han sedan använder för bevattning i trädgården. Daniel ger också exempel på att man skulle kunna dra tunna slangar genom huset och använda vattnet för att t.ex. fylla på toalettstolen också.

Intressant tanke, men den investeringen kommer inte särskilt högt upp på min Att-göra-lista för mitt hus, måste jag erkänna ;)

post-1358-14468917219981_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det möjligt att använda "smutsvattnet" en gång till in i RO'n?

ha en balja med vatten och pumpa in det i RO'n, smutsslangen åter i balja och renvattnet in i akvariet?

eller sliter det på ro'n?

Trött...och tänker kanske inte riktigt klart =S :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det möjligt att använda "smutsvattnet" en gång till in i RO'n?

ha en balja med vatten och pumpa in det i RO'n, smutsslangen åter i balja och renvattnet in i akvariet?

eller sliter det på ro'n?

Trött...och tänker kanske inte riktigt klart =S :P

Du måste ha ett högt tryck på vattnet för att en RO ska fungera. En vanlig akvariepump eller liknande kan nog inte skapa tillräckligt tryck (tänk vilket tryck du har i den vanliga vattenledningen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boosterpump på RO'n? Fast jag ser inte riktigt vitsen med det hela. "Slaskvattnet" är så pass rent att det utan vidare är drickbart, tjänligt för matlagning, osv. Om något kan det smaka "konstigt" för att det är hårdare filtrerat än vad kranvattnet är. (tex bör klor halten vara obefintlig, osv.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I senaste numret av tyska tidningen Koralle berättar redaktören Daniel Knop att det är ansvarsfullt att ta till vara på spillvattnet från en osmos, då det bara är obetydligt "smutsigare" än det inkommande dricksvattnet. Daniel publicerar en bild på en akvarist som grävt ned en stor tank i trädgården (se bild). Tanken fyller han med spillvatten från osmosen, som han sedan använder för bevattning i trädgården. Daniel ger också exempel på att man skulle kunna dra tunna slangar genom huset och använda vattnet för att t.ex. fylla på toalettstolen också.

Intressant tanke, men den investeringen kommer inte särskilt högt upp på min Att-göra-lista för mitt hus, måste jag erkänna ;)

grymt smart klart att lägga i kom i håg listan då man köper hus, men jag tror nog att det finns risk att det rinner över i tanken mer än man vattnat trådgården. Vi brukar ju få en skvätt från himmlen då å då eller alltför ofta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Man tar ett filter som är så konstruerat så att bara vattenmolekyler kan passera igenom det, och sen börjar man pressa vatten genom det. Sån tur är så säljs dessa filter i handeln, så man slipper försöka bygga det själv. Det gör att man "gör" osmos vatten genom att köpa en RO-anläggning, och koppla den till valfri kallvattenkälla. Badrumskranen, (dusch) kökskranen, och uttag för tvätt / diskmaskin är populära.

B!

Ändrat av -=Mr_B=-
Jävla laggeman... :- p Ninja'd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Naturligtvis kan man strypa slaskvattnet mer. Det som händer är att man får ett aningen högre ledtal på osmosvattnet och natt osmosen slaggar igen fortare. Kanske vore lönsamt nu med tanke på vad vattenledningsvattnet kostar.

Att seriekoppla två osmoser går alldeles utmärkt om man har en tryckhöjningspump mellan dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att seriekoppla två osmoser går alldeles utmärkt om man har en tryckhöjningspump mellan dem.
Trycket borde bli det samma, eller nära nog, mellan de båda membranen och före det första, eftersom restriktorn sitter på slask sidan av det andra membranet. Rimligtvis borde man även använda en restriktor som tillåter mer vatten genom, så vinsten är kapacitet, mängden "spill" vatten är konstant. Väljer man att köra på samma restriktor som för ett ensamt membran får man mindre spill, men även kortare livslängd på membranen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...