Gå till innehåll

NephruruS 375liter+100sump


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Kanske börjar bli dags att hälsa på dig igen, du upptäcker väl inte om en gren försvinner ifrån tricolorn va ;)... Är ju en fin korall vilken färg den än har :)... Har du tillväxt på dina andra acrosar då? som den blå ifrån Borg m.m. Är ju lite konstigt om du inte har det, då måste man ju fundera vad det beror på, för dom växer ju på bra hos mig...

Var hos den lokala handlaren idag, visste inte att det var sista öppetdagen före semestern, men tur att man drog förbi i.a.f. :) blev nån inte helt identifierad SPS-fragg (hoppas på Pocillipora men vi får se) samt en rätt stor flakväxande LPS (i Echinopora/Echinophylla/Mycedium/Oxypora området) lite dyr men hoppas den ska färga ut i mitt kar, såg att den hade en del fina flurocerande orange fläckar och runt munnen, blir intressant att se vad som sker. Börjar bara bli problem att man får stapla korallerna ovanpå varandra snart ;)

Allt går bra i karet annars? trots den otäcka värmen :P

Tjenare Jani, Hoppas du skämtar med mig att det var sista öppetdagen?

Träffade nyss Rolle här utanför ica och han hälsade så glatt...

Synd att jag inte hade en aning om det då mitt salt är slut!! =(

Nej dem andra växer inte någonting nämnvärt heller..

Skulle snarare säga att dem krymper fast det är ju inte så troligt då men iaf.

Häftigt! Du får uppdatera din tråd snart tycker jag med bilder på nyköp m.m!

Och du är varmt välkommen dessvärre med min tillväxt så är inte tricolorn fraggbar på 2-3år =p

Jadå allt annat går bara bra. Fått lite grön cyano på sanden men inget jag direkt bryr mig om då det håller sig där det är.

Värmen besvärar mig mer än karet!

Jag håller på o dör i värmeslag medans karet ligger på 27*grader

(utan denna värme har den legat runt 23-24 kanske)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 292
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjenare Jani, Hoppas du skämtar med mig att det var sista öppetdagen?

Träffade nyss Rolle här utanför ica och han hälsade så glatt...

Synd att jag inte hade en aning om det då mitt salt är slut!! =(

Nej dem andra växer inte någonting nämnvärt heller..

Skulle snarare säga att dem krymper fast det är ju inte så troligt då men iaf.

Häftigt! Du får uppdatera din tråd snart tycker jag med bilder på nyköp m.m!

Och du är varmt välkommen dessvärre med min tillväxt så är inte tricolorn fraggbar på 2-3år =p

Jadå allt annat går bara bra. Fått lite grön cyano på sanden men inget jag direkt bryr mig om då det håller sig där det är.

Värmen besvärar mig mer än karet!

Jag håller på o dör i värmeslag medans karet ligger på 27*grader

(utan denna värme har den legat runt 23-24 kanske)

Tyvärr, inget skämt, hade inte heller någon aning om det, har stängt hela Juli.... Salt är ju en sån sak man verkligen vill köpa lokalt också då det är så dyrt med frakten. KF är ju grymt billiga på salt också, blev helt chokerad senast jag köpte D-D H2Ocean saltet, var ju över 15% billigare än jag räknat med efter att ha kollat runt på nätet. Säg till om du behöver köpa några kg salt, så får du det för samma kilopris som det kostar i en hink (har både TM-Pro Reef och D-D H2Ocean).

Konstigt att du inte har tillväxt, hur är det med din S. caliendrum då? den växer helt sjukt snabbt hos mig (även om acrosarna växer på rätt bra). Hur är dina värden? Tänker om det är högt i fosfat eller så (jag har ett Rowa fosfattest om du vill ha ett mer realistiskt värde på det), körde du Balling för Ca/Mg/Alk?? För du har ju bättre belysning än vad jag har så det känns ju som det antingen är vattenvärden eller flödet i karet som det borde bero på. Kan säga att jag har lite samma känsla att delar av mina acrosar krymper (de delar som har lite för dåligt med ljus, det ser ut som skelettet sakta degenererar, vet inte om det är en synvilla för att resten växer, men helt klart har jag den känslan i.a.f.)

Jo, jag ska uppdatera min tråd efter att korallerna fått nån dag på sig att återhämta sig ifrån TMPCC badet, just nu känns det som man ångrar köpet av den flakväxande då den bara är fyra nyanser av brunt just nu ;) men brukar ju ordna upp sig när de lugnat ner sig lite och vågar visa färgerna :P

Hehe, joo jag är lite frustrerad över värmen också, karet verkar klara sig riktigt bra, men jag går upp limningen!!! Som tur är är det ju kallt på jobbet i.a.f.. där får man gå runt i en tjock tröja för att inte frysa, nice :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr, inget skämt, hade inte heller någon aning om det, har stängt hela Juli.... Salt är ju en sån sak man verkligen vill köpa lokalt också då det är så dyrt med frakten. KF är ju grymt billiga på salt också, blev helt chokerad senast jag köpte D-D H2Ocean saltet, var ju över 15% billigare än jag räknat med efter att ha kollat runt på nätet. Säg till om du behöver köpa några kg salt, så får du det för samma kilopris som det kostar i en hink (har både TM-Reef Pro och D-D H2Ocean).

Konstigt att du inte har tillväxt, hur är det med din S. calliendum då? den växer helt sjukt snabbt hos mig (även om acrosarna växer på rätt bra). Hur är dina värden? Tänker om det är högt i fosfat eller så (jag har ett Rowa fosfattest om du vill ha ett mer realistiskt värde på det), körde du balling för Ca/Mg/Alk?? För du har ju bättre belysning än vad jag har så det känns ju som det antingen är vattenvärden eller flödet i karet som det borde bero på. Kan säga att jag har lite samma känsla att delar av mina acrosar krymper (de delar som har lite för dåligt med ljus, det ser ut som skelettet sakta degenererar, vet inte om det är en synvilla för att resten växer, men helt klart har jag den känslan i.a.f.)

Jo, jag ska uppdatera min tråd efter att korallerna fått nån dag på sig att återhämta sig ifrån TMPCC badet, just nu känns det som man ångrar köpet av den flakväxande då den bara är fyra nyanser av brunt just nu ;) men brukar ju ordna upp sig när de lugnat ner sig lite och vågar visa färgerna :P

Hehe, joo jag är lite frustrerad över värmen också, karet verkar klara sig riktigt bra, men jag går upp limningen!!! Som tur är är det ju kallt på jobbet i.a.f.. där får man gå runt i en tjock tröja för att inte frysa, nice :)

Jadu jag köper gärna ett par kg utav dig om det är lugnt :)

Caliendrumen dör..

Har inte mätt fosfaten men kan tänka mig att den är ganska hög, har ett jbl po4 test som jag inte alls litar på..

övriga värden är bra, har ju haft en del incidenter så har ju fått byta så mkt vatten hela tiden, gått åt 2hinkar sedan uppstarten här i lägenheten och då ligger ju bara systemet på ca 450liter och en hink räcker åt ca 700liter (tm pro reef) då fick jag iofs tömma mer än halva karet med nyblandat vatten pga sanden som jag skrev om i början..

och så strömavbrotten..

Kör ej balling eller liknande men har tänkt att börja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu jag köper gärna ett par kg utav dig om det är lugnt :)

Caliendrumen dör..

Har inte mätt fosfaten men kan tänka mig att den är ganska hög, har ett jbl po4 test som jag inte alls litar på..

övriga värden är bra, har ju haft en del incidenter så har ju fått byta så mkt vatten hela tiden, gått åt 2hinkar sedan uppstarten här i lägenheten och då ligger ju bara systemet på ca 450liter och en hink räcker åt ca 700liter (tm pro reef) då fick jag iofs tömma mer än halva karet med nyblandat vatten pga sanden som jag skrev om i början..

och så strömavbrotten..

Kör ej balling eller liknande men har tänkt att börja.

Säg bara till hur mycket, vilket av salterna och när du vill ha det så fixar vi det :)

Hmm, låter ju verkligen som det är dags att kolla alla värdena och fixa till dem så korallerna börjar trivas och växa, tror inte det ska vara så svårt att få till det, till och med jag har ju lyckats :) Du har alla tester du behöver? eller ska vi ta en dag och köra igenom hela min testarsenal (är ju en statistik-freak så tror jag har 12 olika tester (primärt salifert, men ROWA för fostfat och KZ för Kalium) eller nåt så :P)...

Tror att om du inte buffrar upp ämnena är det som ger dig problem med SPS:erna, i mitt lilla kar så är det ju en förbrukning av ca 40ml av varje ballingvätska/dag så det sjunker ju otäckt snabbt om man inte buffrar, speciellt Ca och Alk. Men om du mätt dem så borde det väl vara okej. Sen behöver man ju inte köra hela vägen med automatisk balling, jag kör ju manuell balling med en 60ml spruta, funkar finfint :)

Ja du har ju haft det lite fullt upp med vattenbyten i det nya karet, ler, antar att det inte har varit så roligt med det dock.

P.S. Nu börjar den flakväxande LPS:en visa det som jag köpte den för, rent grymma prickar med olika nyanser av rött, orange och nästan grön-gult. Riktigt läcker, och tror att den kan förbättras i ett kar med bra vattenvärden så tror dett kommer bli kanon :) Bilder kommer troligtvis imorgon.. D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så ett par bilder då :)

Är grymt nöjd med anthiasarna, kommer garanterat köpa några fler av annan art så småningom, grymt trevliga fiskar som gick ihop i ett stim från dess att påsen tömdes ut i karet så inga fegisar här inte :)

Anthias

[ATTACH]34166[/ATTACH]

Bangaii

[ATTACH]34167[/ATTACH]

Ber om ursäkt för skräpiga mobil bilder..

Jättefina fiskar! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det hänt lite här då.

Var i Jönköping med Curtus och Snirrevirre idag och köpte upp allt levande ifrån pikkenixx som han lagt ut annons på.

Fiskar/Lägre djur:

3st Ocellaris

5st Anthias, 3st Squammipinnis och 2st Ljusrosa.

1st Chromis

1st Z.Xanthurum

1st H.Tricolor

1st Sixline wrasse

1st Microspathodon chrysurus

1st Neoglyphidodon oxyodon

1st Alpheus soror

Koraller:

3st Euphyllior

1st stor M.Digitata

1st sten med 6st ricordea florida

1st gorgonia

1st sten med knappar

1st stor flakväxande Capricornis (fick ej plats i karet då det blev aningen fullt..

1st bubbelkorall

massa skivor,rhodactis och annat smått

ca 10-15kg LevandeSten

Gjorde köpet tillsammans med Curtus så ska dela upp fisk/koraller senare sen när hans burk är fit for fight.

Ricordea stenen

post-3571-14468917571503_thumb.jpg

2st Euphyllior

post-3571-14468917571714_thumb.jpg

Pistolräkan

post-3571-14468917571894_thumb.jpg

Helbild..

post-3571-14468917572013_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har Jani varit över en sväng och lämnat ett par kg salt då lokala handlarn stängt butiken i en månad pga semester.

Han tog även med sig alla sina tester så vi lekte kemister här ett tag och mätte värden o allt såg bra ut tills vi kom till kh´t som låg på 6.2, inte hela värden men mätte iaf salthalten med hans refraktometer och då blev det bra mkt värre 1.034.

Så nu blire en sakta men säker sänkning utav salthalten och sen börja med tripplebuffer för att buffra upp kh´t

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att fiskarnas lever tar skada av hög salthalt men vad händer med corallerna?Jag funderar själv på att skaffa en lite pålitligare mätare en den jag har.

Sen undrar jag vad det är för bakgrund du har eller är det alger på bakrutan såg lite ut som en sötvattensbakgrund.(Ush vad jag ska klaga då)

Blind som man är såg jag på en äldre bild att det var en saltvattens bakgrund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att fiskarnas lever tar skada av hög salthalt men vad händer med corallerna?Jag funderar själv på att skaffa en lite pålitligare mätare en den jag har.

Sen undrar jag vad det är för bakgrund du har eller är det alger på bakrutan såg lite ut som en sötvattensbakgrund.(Ush vad jag ska klaga då)

Blind som man är såg jag på en äldre bild att det var en saltvattens bakgrund.

Jadu alla koraller ser ut att må toppen faktiskt med fin polypexpansion osv.

Jo precis det är någon tråkig bakgrund som satt på karet när jag hämtade det,ska slitas bort snart då jag har en svart plexiglas skiva på 150x50 som ska dit så fort jag orkat hämta den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det proppen som går hos dig eller är det nåt annat som strular? Är det proppen så borde du ta och flytta några av prylarna till karet så de går på nån annan propp för att förhindra överbelastning. Förstår att det börjar bli tröttsamt, skickade dig ett SMS om att din pump kommit, men har det runnit över igen (?) så förstår jag om du inte orkar med det idag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det proppen som går hos dig eller är det nåt annat som strular? Är det proppen så borde du ta och flytta några av prylarna till karet så de går på nån annan propp för att förhindra överbelastning. Förstår att det börjar bli tröttsamt, skickade dig ett SMS om att din pump kommit, men har det runnit över igen (?) så förstår jag om du inte orkar med det idag...

först berodde det på överbelastning så jag fick dra en kabel från ett annat rum in till karet så har delat upp det på 2 proppar nu. Idag vare åskan som gjorde det, däremot så fungerar sumpen bättre nu när jag har mer sten i den, går att köra så lite vatten i den att returpumpen inte ger ifrån sig luft i karet och att det från karet får plats i sumpen, däremot så blir det ju mkt viktigare att fylla på avdunstat vatten varje/varannan dag istället för kanske 1-2 ggr i veckan som jag gjort.

Svarade på ditt sms precis och hoppas det funkar för dig som jag skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

??? men nu hände väl inget ?? eller fixade du inte så det var strömavbrotts säkert

Jag var ju hemma så fick ta dubbla slangar o dubbla hinkar.. men fick väl ändå ut en 5liter kanske.

vet inte om t-korset är limmat på skit returen eller inte så vågar inte dra i den ifall genomförningen i karets botten skulle spricka eller ngt annat dumt som det med största sannolikhet skulle göra med min tur! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sänk nivån i karet, limma dit två böjar som går upp över ytan och sen ner igen i karet, eller plugga den ena sidan, och dra upp en av dem över ytan och ner igen, så slipper du bekymret i fortsättningen.

Skulle väl säga att det är smart att borra ett hål i den delen som är över vattenytan så att man bryter häverten :) Annars är det väl lika illa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Henrik..

Hej tänkte bara meddela att Henrik inte kan svara på inlägg eller läsa pm då hans användarkonto har blivit inaktiverat och pga problem med vissa maildomäner så kan han inte få något aktiveringsmail för tillfället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...