Gå till innehåll

dassig imperator.


Rekommenderade inlägg

Det ser inte ut som om din imperator har prick. Jag har haft liknande problem i mitt akvarium tidigare med imperatorer från Indiska oceanen, dom blir flammiga och apatiska innan dom dör. Det verkar som om det är något i akvariet som gör dom sjuka. Det var därför jag frågade var den kom ifrån.

Numera köper jag bara Imperatorer från Stilla havet och dom har aldrig drabbats av detta.

ja det verkar ju som om det är någon faktor i karet som gör att han blir sjuk det skumma är att ingen av de andra "förutom gul kirurg" som fick prick, visar någon tendens att insjukna. skumt undrar lite vd det kan vara som imperatorn ifrån indiska regarear på som inte imperatorn från stilla havet gör.

det verkar som att den stackarn inte klarar natten men vi får se ska ge honom lite mer föda om en stund har även gjort ett 10% vattenbyte nu. får se om han reagerar något på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag provade med flera imperatorer under 3-4 år och alla drabbades av detta ibland efter 2-4 månader ibland redan efter någon vecka. Tyvärr var alla jag fick tag i då från Indiska oceanen. Jag tror att det är något som kommer med den levande stenen som ju oftast kommer från Stilla havet som inte imperatorer och några andra kejsare från Indiska oceanen inte klarar, och som dom från Stilla havet är resistenta mot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade med flera imperatorer under 3-4 år och alla drabbades av detta ibland efter 2-4 månader ibland redan efter någon vecka. Tyvärr var alla jag fick tag i då från Indiska oceanen. Jag tror att det är något som kommer med den levande stenen som ju oftast kommer från Stilla havet som inte imperatorer och några andra kejsare från Indiska oceanen inte klarar, och som dom från Stilla havet är resistenta mot.
Jag tycker det verkar orimligt, du har nog bara haft otur.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar orimligt, du har nog bara haft otur.

Jag trodde det i det längsta också, men jag har testad detta även senare och det stämmer varje gång i mitt kar, så numera är det uteslutet att jag köper en imperator från Indiska oceanen eller Röda havet.

Att det är orimligt har jag tyckt också, men detta är slutsatser jag dragit under drygt 15 år, då detta är en av mina favoritfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det ser ut nu så kommer inte min lille tony att klara sig värst länge till.

Har under dagen sett en negativ förändring på honom ena ögat ser ut att vara på g ut om man nu får säga så. han kippar en hel del nu så det kan inte vara långt kvar.

synd på en så fin och "dyr" fisk. han kommer vara saknad i karet

Och som pwin säger kan det kanske han nått att göra med att han är från indiska oceanen.

doch vet jag inte vad det är som gör detta. hade vart spännande att kolla lite djupare på vad som är den stora skillnaden "bakterier m.m" beroende på vart Ls kommer ifrån..

sorgligt men sant..

Det stämmer också ganska bra med tiden då han gått i mitt kar runt 2 månader och har bara dom senaste 2 veckorna visat tecken på sjukdom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde det i det längsta också, men jag har testad detta även senare och det stämmer varje gång i mitt kar, så numera är det uteslutet att jag köper en imperator från Indiska oceanen eller Röda havet.

Att det är orimligt har jag tyckt också, men detta är slutsatser jag dragit under drygt 15 år, då detta är en av mina favoritfiskar.

Vattnet? Maten?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser inte ut som om din imperator har prick. Jag har haft liknande problem i mitt akvarium tidigare med imperatorer från Indiska oceanen, dom blir flammiga och apatiska innan dom dör. Det verkar som om det är något i akvariet som gör dom sjuka. Det var därför jag frågade var den kom ifrån.

Numera köper jag bara Imperatorer från Stilla havet och dom har aldrig drabbats av detta.

Mycket intressant observation som kan vara värt att lägga på minnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki

då e jag med.

nu på morgonen har dock imperatorn lämnat in handduken för gott. sjukt tråkigt på vår absolut finaste och roligaste fisk.

det e nått skumt som händer med mitt kar dock för i morse så var den ena clownen full av vad jag anser vara Oodinium Pillluaris, han har som en slem yta på sig. har fixat en spann med nytt vatten som jag ska lägga ner dom 2 clownerna i, för hoppningsvis kan jag ta mig iväg och fixa ett litet kar i eftermiddag.

och måste ju fixa medicin.

något förslag på vilken medicin man ska ha men det vet ju troligen buiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu verkar det vara kaos i mitt kar har inte hunnit ta nägra tester nu på morgonen ska iväg till jobbet snart men kan uppdatera lite vad som hänt. imperatorn gick bort i morse tillsammans med en av mina clowner. immperatorn vet jag inte riktigt vad det hände med den blev blek och fick grumliga ögon under gårdagen och imorse var det klippt.. det var lite skummare med min clown då jag såg den simma lite lungt i morse och sen avr den bara borta hittade honom mellan 2 stenar.

ska ta vatten värdena efter jobbet "tur men jobbar kort dag idag" och ska se om jag kan tyda svaren till något. en tanke som jag baserar på hur min clown såg ut är att det kan röra sig om Oodinium Pillluaris stämmer bra överens med clownens symtom lägger upp en bild på lilla liket.

så nu vet jag itne om man vågar hoppas på att den sista clownen klarar sig. det skumma är att Min peullaris inte visar några som helst tecken på sjukdom. hon e aktiv och gräver runt som vanligt. äter som en tok.

kommer med uppdateringar i kväll.

uv-c går dygnet runt nu i karet kommer troligen flytta över det tilll sumpen i kväll. eller jag vet inte får se när jag kommer hem

post-4350-14468917308457_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det går lite väl snabbt för o va pricken som dödar dom. mina var kritvita av prickar när dom dog efter ca 1.5-2 veckor kirurgen strök med först sen tog det betydligt längre för dom andra. men nu körs det uvc dygnet runt så nu slipper man allt otyg med prickar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu blir man ju itne mindre fundersam då man har tagit nya prover på vattnet här kommer resultaten.

Salinitet: 1.022

25 grader C

Ph 8.1

NH4 0 mg/l

No3 o-10mg/l

PO4 0-0,1 mh/l

Amonium 0

Har tyvärr inte fler prover hemma.

men detta gör mig inte mycket klokare

dock kan jag se att jag har lyckats få ner fosfaten en hel del det sista.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Mrmugg hur gick det för dig? verkar som jag har samma sak på gång hemma hos mig. En Imperator som såg ut som din som sen smittar dom andra fiskarna. Undrar om han kommer ta med sig alla och om det finns något sätt att stoppa det på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo här trummar det på fint. har efter den tidigare fisk döden inte haft några problem med varken prick eller något annat. kom aldrig fram till vad det kunde vara som stälde till det. har nu 2 damseller 6 chromis 2 clowner 1 muräna och 1 jungfru gobbi. ingen har visat något alls faktiskt. kan även meddela att jungfrun var med från början och den enda fisk som klarade sig i katastrofen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ja nu känns det ju bara trist, har en "dassig" imperator jag med nu som troligen är från indiska delen.

Den såg i princip lika "dassig" ut i butiken, men det trodde jag berodde på att den höll på att färga om och inte hade läst denna tråd innan och inte visste bättre.

Beteendet är iaf att stå stilla och hålla sig undan hela tiden. Har haft den i några dagar bara, trodde först den var lite skygg och tog det lugnt första dagarna genom att inte gå in på andras revir och få för mycket pisk. Är väl runt 10 cm och var rätt långt i sin utfärgnings process. Ska prata med butiken imorgon om det hela.

Det Pwin skriver om det hela känns ju lagom kul ifall det nu är så.

Har iaf fångat imperatorn nu och den går i sumpen, uv'et är kopplat till returen, så allt vatten från sumpen är iaf "dödat" på väg upp till karet, samt att jag har kört i en 3 dl HappyLife filter liquid medium i karet för att förhoppningsvis få bort något skit, enda jag hade hemma i princip.

Funderar på odinex eller vad medicineringen heter, ingen som provat att medicinera?

Ändrat av libben
La till lite mer info
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...