Gå till innehåll

Konservering av muräna


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Går det att konservera fisk själv på något sätt?? har alltid undrat hur dom gör.. om man tex doppar den i nått som får den att stelna (hålla form) och sen då byta ut innehåll mot nån tyyp av fyllning o sen låta torka, lär inte bli fint, men undra mest om det över huvud taget går att göra?? Hade en arabisk haj (unge)för ett bra tag sen som blev offer för min fd kejsare, hade velat konservera den, men det va som sagt på den tiden.. men vore kul o veta om det går att göra mindre konserveringar själv (även om det inte ser allt för bra ut)

Vargklo: Beklagar sorgen, hoppas det blir ett fint montage och att vi får se lite bilder..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde faktiskt vara klart när som helst nu. Jag får nog höra efter hur det går.

Rena konserveringar görs tydligen bara av sötvattensfiskar. För saltvattensfisk, som min muräna, görs avgjutningar. Det ska bli spännande att se resultatet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu börjar det närma sig. Jag fick just följande mail av fiskkonservatorn:

hejsan!

Det börjar dra ihop sig för slutspurten på din muräna, avgjutningen är riktigt fin, och de målade korrallerna har jag snart byggt ihop till ett fint slott på den L formade träscenen.

Vad exakt skulle det stå på infoplattan, endast det latinska namnet, som är?

Tror förövrigt jag kommer bli tvungen att låna detta montage till sverige mästerskapen eller EM nästa år om det går bra, ser tävlingspotensial i detta montage.

Hör av mig när jag har mer att rapportera.

Mvh

Fiskkonservator Lubbe

www.fiskkonservator.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det risk att det blir helt galna/fel färger?

Jag Googlade på "muräna" och skickade honom ett 10-tal miljöbilder på en muräna som sticker ut huvudet ur en skreva. Han svarade att han ville ha så naturtroget som möjligt och bad om ännu mer material, så jag fick maila honom ytterligare ett 10-tal bilder som komplement. Jag hoppas att det ska räcka som inspiration för honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nu har jag fått hem muränan!

Det blev en tung pjäs, nästan 10 kg. Den är 35 cm bred, 30 cm djup och 35 cm hög. En riktigt unik installation, får jag säga. Jag vet fortfarande inte riktigt var jag ska ställa den, men någon form av väggupphängning tror jag.

För er som inte varit med från början av tråden så är detta alltså en avgjutning av den riktiga fisken, inte en uppstoppning. Korallerna är riktiga korallskelett som är målade. Jag vågar inte gissa hur mycket tid det tog för fiskkonservatorn att måla hela muränan med alla färgnyanser. Detta är verkligen ett prov på (en ganska unik) yrkesskicklighet!

post-1358-14468918124824_thumb.jpg

post-1358-14468918125054_thumb.jpg

post-1358-14468918125245_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev ju kanon väntat länge på resultat.

Nu till en ganska tråkig fråga.Har själv ett par firrar man skulle bli ledsen över om dom dog.Detta är ju ett kanonsätt att hålla dom i liv aja du förstår hur jag mena.Är detta något en vanlig knegare har råd att göra eller kostar det som ett nytt kar med teknik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev ju kanon väntat länge på resultat.

Nu till en ganska tråkig fråga.Har själv ett par firrar man skulle bli ledsen över om dom dog.Detta är ju ett kanonsätt att hålla dom i liv aja du förstår hur jag mena.Är detta något en vanlig knegare har råd att göra eller kostar det som ett nytt kar med teknik?

Jag betalade ca 2500 kr inkl frakt (och inkl moms). Då hade jag även skickat ned alla döda koraller och korallgrus till honom. Konservatorn har sedan i sin tur kontrakterat en snickare för tillsågning och lackning av träställningen.

Man kan tycka att det är ett högt pris för något som bara är en prydnadssak, men jag ser det som ett lågt pris för ett stycke imponerande hantverksskicklighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

......... Man kan tycka att det är ett högt pris för något som bara är en prydnadssak, men jag ser det som ett lågt pris för ett stycke imponerande hantverksskicklighet.

Det kan jag hålla med om, deras timpeng är förmodligen inte mycket att skryta med. Häftig installation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...