Gå till innehåll

vtrlarssons 85l


vtrlarsson

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har startat upp mitt första saltkar. Det består av ett gammalt 85 liters sötvattens kar. En Glo 2x24w T5 ramp, en Koralia2 pump och en Visi-jet-ps skummare, även detta köpt begagnat.

Ca 14 kilo ny fin ls och en påse levande sand har legat i snart 3 veckor. Kör med lampan på cirka 2 tim om dagen. En turbosnigel och diverse andra smådjur har hängt med ls. Igår utökade jag städpatrullen med 6 turbosniglar. Kunde inte heller motstå att köpa en eldräka.

Då till problemet, jag glömde att köpa käk till räkan. Finns det någon huskur man kan ge honom så länge? Hur ofta ska jag mata honom?

Bilden är tagen samma kväll som jag lade i stenen.

post-3924-14468917303751_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag ändå sitter här och ska beställa på nätet, är det något mer som jag behöver? Typ tillsatser tester osv.

Saker som jag har

Salifert Nitrite test

Salifert Phosphate test

Kör i zeobak 2 ggr i veckan

Kör Biophos2 och akttivt kol i strumpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min eldräka är väldigt blyg. Hur många behöver man för att dom ska visa sig mer. Räcker det med en till?

en till gör att dom blir lite modigare tillsammans..

sen lär den/dom sig att när det vankas mat så gäller det att vara på hugget, då lär dom komma fram mer o mer sen på lite sikt

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sannolikt kiselalger eller någon annan mikro-alg, helt normalt i uppstartsfasen.... Kör du med osmos?

Vad göra åt det, har du belysningen på länge så kan man dra ner belysningen, även om andra duktiga akvarister säger bränn på fullt ifrån början och låt algerna blomma, så det går över snabbare. Om det är kiselalger och du inte använder osmos är att investera i en osmos, hade kiselalger i många månader tills jag skaffade osmos med silikatfilter.

Eller så är det att öva på saltisens viktigaste egenskap, tålamod, och bara låta det stå så brukar det ordna upp sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag kör inte med osmos. Tänkte jag skulle slippa det. Får väl vänta och se vad som händer.

Kör med lampa 4 tim om dagen. Vill att den stackars ska ha lite ljus.

Hjälper inte att köpa något sandvändande djur?

Det ser inte så vackert ut :smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det kiselalger så botar man bara ett symptom inte orsaken med sandvändaren speciellt då man tillsätter kisel vid varje vattenbyte (vet inte vattenkvalitén i din stad dock). Min rekommendation när det gäller sandvändare är Nassarius snäckor dom som får högst betyg om man vill ha en levande sand i karet, dessa kan man ha ganska hög täthet av också, är nog lämpligt med i.a.f. 6 st i ett kar av din storlek.. Djur som sandvändade gobie är bra djurt förutom att dom äter upp delar av microfaunan i sanden. Det jag personligen tycker är dåligt val är sandvändande sjöstjärna, dom äter upp i princip upp allt levande i sanden och svälter dom sakta ihjäl (som för ryggradslösa djur kan ta många månader upp till kanske nåt år beroende på ursprungsform).

Men är det mycket kisel i vattnet finns risken att inget hjälper på kiselalgerna blommar upp varje gång man gör ett vattenbyte.

Jag skulle ju dra ner belysningen till 1-2timmar eller så innan man tar i några ljuskrävande koraller i karet. Men som sagt här finns det andra jag har mycket stor respekt för som säger att bränna på 8-12 timmar från början, där får man välja, men jag hade såpass mycket alger innan jag började med osmosen och karet var i balans och makroalgerna och korallerna började ta upp näringen ordentligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här kommer lite bilder på mina vad jag kallar tusenfotingar.

Någon som vet exakt vad det är för något? Det finns en hel del, kan räkna upp mot en 15-20 st som syns samtidigt. De flesta är ganska små, men det finns några ganska feta också.

De är ju lite genomskinliga, ser ut som grus i kropparna. Äter dom grus?

post-3924-14468917464271_thumb.jpg

post-3924-14468917464417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var igår iväg till den lokala handlaren, 9mil enkel väg.

En Euphyllia, två putsarräkor och en dvärgkejsare. Centropyge argi tror jag kejsaren heter.

Har ju lite fraggar i karet nu. Behöver jag några tillsatser nu för att dom ska trivas riktigt bra eller räcker det med vattenbyte lite då och då?

post-3924-14468917517086_thumb.jpg

post-3924-1446891751723_thumb.jpg

post-3924-14468917517362_thumb.jpg

post-3924-14468917517549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...