Gå till innehåll

En liten fråga angående en förstor Mjuk korall


Rekommenderade inlägg

Har en liten fråga angående min Mjuk korall(Sinhularia Flexibilis)den börjar bli ganska stor bara nån centimeter sen når den vattenytan och den brer ut sig nån enormt,men hur ska man göra för att beskära den eller ska man göra på nåt annat vis kanske eller är det bara att klippa topparnabiggrin.gifför som det är nu så tar den över karet, lite ågren att jag köpte den faktiskt eftersom jag sade att den skulle vara i ett 37 liters nano så.Den är mycket vacker och jag trodde aldrig den skulle trivas så som den gör efter som karet är nystartat eller ska jag bara låta det vara kanske vad tycker ni andra salt snubbar/gummor??smile.gif

<!-- / message --><!-- attachments --><FIELDSET class=fieldset><LEGEND>Bifogade miniatyrer</LEGEND>attachment.php?attachmentid=19845&stc=1&thumb=1&d=1242756361 attachment.php?attachmentid=19846&stc=1&thumb=1&d=1242756393

</FIELDSET>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara o gå lös med rakbladet o ge eller sälja till andra med saltvatten nybörjare brukar bli glada för småfraggar av det mesta :)
Kan du förklara lite mer ingående??är det OK att bara att skära av en bit allså,tar inte korallen skada då??så om jag toppar den så kommer det nya om jag har förtått det rätt eller har jag allt bakom flötet:snurrig::smiley24:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e bara att gå lös med rakblad, jag behöver handskar då det sticks lite i fingrarna av endel koraller=inte bra. Fick som brännessel aktiga utslag av fraggning för länge sedan och det tog ca1-2v att bli av med plus att fingertopparna var alldeles ömma. Idag använder jag alltid handskar vid längre kontakt med koraller. Va även extra försiktig med rakbladen då alla koraller är mer eller mindre giftiga.

En liten video på hur de hela kan gå till:

http://www.youtube.com/watch?v=Q-UA_yeHKMY

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har klippt lös, skurit, slitit och pillat bort bitar direkt i karet. Fungerar kanon.

Latmask varianten av fragga är att lägga fraggarna lösa/omonterade i små glas eller större burk i akvariumet med små lock på. Lägg lige LS:kross i botten och låt fraggarna själva växa fast i småkrosset. Tar 3-6v gissar jag på, sedan är de bara att sälja ge bort eller byta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...